Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Online whiteboard Miro zoekt 500 mensen voor nieuw Amsterdams kantoor

Andrey Khusid vindt Amsterdam dé plek om een tweede hoofdkantoor te vestigen voor Miro, de Amerikaanse scaleup waarmee hij samen brainstormen visueel maakt. Nu zoekt hij 500 nieuwe collega's.

Miro nieuw hoofdkantoor Amsterdam
Je leest nu: Online whiteboard Miro zoekt 500 mensen voor nieuw Amsterdams kantoor

Miro is een online whiteboard waarop teams samen kunnen brainstormen. Zet je documenten en plaatjes erop, trek lijnen en strepen, behang ze met post-its: Miro wil op afstand samenwerken net zo interactief maken als dat in een hok met whiteboard en papier het geval is.

Gebruikt door Google

En dat idee van oprichter en ceo Andrey Khusid slaat behoorlijk aan. Het whiteboard-platform dat hij vanuit Silicon Valley begon onder de naam Realtimeboard groeit als kool. Miro claimt dat inmiddels 95 procent van de Fortune 100-bedrijven werkt met de software.

Khusid heeft natuurlijk zijn tijd wel mee. Door corona is de halve wereld gedwongen op afstand te werken. En juist bij het brainstormen doet dat echt pijn. Door aan te sluiten bij veel andere software die zijn klanten gebruiken, voorkomt Miro dat het weer zo’n ’tooltje voor erbij’ wordt: Khusid heeft het van begin af aan als platform neergezet.

Vorig jaar haalde Miro nog 50 miljoen dollar op bij onder meer Accel Partners om flink gas te geven. Fun fact: de Nederlandse ‘super angel’ Bas Godska, met een neus voor Oost-Europese startups, was toen al aan boord.

Wat ook helpt bij de snelle groei van ‘soonicorn’ Miro: Google heeft de tool omarmd. De gigant voegt het toe aan zijn Workspace-aanbod, zodat het naadloos aansluit bij alles wat gebruikers doen en delen via de Google-cloud. Netflix, Salesforce, PwC, Spotify, Expedia en Deloitte zijn klant.

Amsterdamse School-pand

Wat we niet meteen doorhadden: Khusid woont en werkt al sinds 2017 met veel plezier in Amsterdam. Een bedrijf als Miro opereert bijna vanzelfsprekend wereldwijd en remote, daar heeft corona weinig mee te maken.

Maar een behoorlijk deel van de top van het bedrijf werkt al vanuit de Nederlandse hoofdstad. En blijkbaar heeft de in Rusland opgegroeide ondernemer toch behoefte om zijn mensen dichtbij te houden. Dat blijkt wel uit het huurcontract dat hij onlangs ondertekende.

Miro trekt begin 2022 in Stadhouderskade 1, een monumentaal pand in het centrum van Amsterdam, aan de kop van de Overtoom. En dat is geen klein kantoortje achteraf. Het Amsterdamse School-pand is in de jaren twintig ontworpen door architect Pieter Lucas Marnette en meet ruim 3.000 vierkante meter.

Nu staat er nog prominent Havas op de gevel, de naam van het vermaarde reclamebureau. Maar Khusid wil het pand compleet vullen met nieuwe medewerkers van Miro. Voorlopig moet Khusid en een flink deel van zijn managementteam het nog doen met een co-working ruimte in de stad.

Groei naar 1.000 medewerkers

Het personeel van Miro in Amsterdam zal het komende jaar groeien van 441 medewerkers tot bijna 1.000, laat hij weten. Hij zoekt nieuwe collega’s in allerlei functies, waaronder product, engineering, marketing, verkoop en klantsupport. Zo wordt Amsterdam het tweede hoofdkantoor van Miro. Naast de bestaande ‘hub’ in San Francisco en kantoren in Austin, Tokio, München en Berlijn.

Wat verklaart de keuze voor Amsterdam als tweede hoofdkantoor voor het bedrijf achter de samenwerkingstool? ‘Amsterdam is een hele speciale plek voor mij’, zegt Khusid in een gemailde toelichting.

‘Als inwoner van Amsterdam word ik continu geïnspireerd door de passie en energie die deze stad met zich meebrengt en de groeiende tech scene. We zijn ervan overtuigd dat de levendige gemeenschap en de cultuur van deze stad onze medewerkers zal blijven inspireren om het beste samenwerkingsplatform voor onze klanten te creëren.’

Plek voor designtalent

Eerder al liet Khusid zich lovend uit over Amsterdam als plek waar veel designtalent zit. En dat is welkom bij een online samenwerkingstool die zo afhankelijk is van zijn visuele aantrekkingskracht. Het zal geen toeval zijn dat ontwerpbureau Vruchtvlees (tegenwoordig noemt het zich Verve) in 2019 de nieuwe huisstijl verzorgde voor Miro, dat in dat jaar zijn oude naam Realtimeboard liet vallen.

Verder heeft Khusid behalve wat business angels die vanuit 020 opereren, een adviseur/coach: ‘Die introduceerde me bij de eerste mensen die we aannamen voor onze vestiging hier’, zei hij in 2020 tijdens TNW.

Blijkbaar maakt de oprichter zich minder zorgen over de concurrentie op de arbeidsmarkt. Die is juist behoorlijk verhit geraakt door die groeiende tech scene waar Khusid zo enthousiast over is.