Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met TRVL kan nu iedereen reisagent spelen

Als reismagazine-app was TRVL de afgelopen jaren een doorslaand succes. Maar nu maakt het een rigoureuze pivot: TRVL wordt een platform waarmee iedereen als reisagent kan optreden. 'Het traditionele uitgeefmodel, ook online, via iPadtijdschriften of apps, loopt op zijn laatste benen.'

Wat is TRVL?

Wat het was: een app die als reismagazine voor iPad vanaf 2010 miljoenen downloads en hoge waarderingen scoorde. Wat het zal worden: een platform waarop iedereen reisagent kan spelen en daar nog leuk aan verdient ook.

Dat werkt zo: iedereen kan zich – nadat de betafase is afgelopen – melden als TRVL agent en zijn tips over een bepaalde bestemming, de beste hotels en excursies delen. Met behulp van de informatie en reisverhalen die TRVL de afgelopen jaren heeft verzameld, kleedt hij zo een mooi pagina aan en kan hij reizen samenstellen voor vrienden, kennissen of buren die wel wat hulp kunnen gebruiken bij het plannen van de perfecte reis.

De elementen van elke trip worden via TRVL geboekt bij de bestaande platformen, die daarvoor affiliatevergoedingen afdragen. Noem het een peer-to-peer reisagent, noem het een sociaal boekingsplatform. Overigens doet TRVL zelf ook aanbevelingen (voor tot nu toe 500 bestemmingen) om het de TRVL agent makkelijk te maken. 

Wie zitten achter TRVL?

Jochem Wijnands, samen met Michel Elings (51), de man achter TRVL. Het duo was de afgelopen jaren vooral druk met PRSS, de software achter het mooie magazine. Dat werd een bedrijf op zich, speelde zich in de kijker bij Apple en werd uiteindelijk gekocht door Cupertino. Met als gevolg dat PRSS verhuisde naar Silicon Valley, waar Wijnands het na een jaar in dienst van Apple voor gezien hield. Hij keerde een paar maanden geleden terug om zich weer te wijden aan TRVL. “Daar was eigenlijk weinig mee gebeurd, ook doordat we zo sterk de focus hadden gehad op PRSS. Maar TRVL is nog steeds een sterk merk, met genoeg mogelijkheden om het uit te bouwen.”

Alleen: het traditionele uitgeefmodel, ook online, via iPadtijdschriften of apps, loopt op zijn laatste benen, stelt Wijnands vast. “Dat komt, en kwam ook bij TRVL, te veel neer op iets maken en dat uitstorten over de massa. Natuurlijk boden we met TRVL heel veel inspiratie voor reizigers, maar weinig meer dan dat. Ik wil ze meer bieden, meer waarde toevoegen voor ons reislustige publiek.”

Het model waarbij content wordt gesponsord of van advertenties wordt voorzien, ziet Wijnands niet meer zitten. “Met het oude TRVL hadden we wel een paar advertenties, maar wie doe je daar een plezier mee? Niet de lezers, terwijl je het gevaar loopt dat je de rest van de inhoud toch gaat aanpassen. Terwijl wij vrij wilden blijven van bullshit. Relevante content laten sponsoren als content marketing? Bied je dan content die je ook zou maken als er geen adverteerder achter zit? Je loopt bovendien altijd het gevaar dat zodra de markt tegenzit en adverteerders afhaken, je weer mensen kunt ontslaan. Daar heb ik geen zin in.” Wijnands besloot de content en de mogelijkheden om die met TRVL mooi te verpakken in te zetten voor een flinke draai aan het businessmodel.

Wie zit te wachten op TRVL 2.0?

Reizigers. “Als je een reis boekt via iemand wiens advies je echt vertrouwt, krijg je nooit last van post Booking anxiety, de twijfel of je écht wel het leukste hotel hebt gekozen,” zegt oprichter Wijnands. “Mensen doen bij ons inspiratie op en gaan vervolgens 40 uur lang elders hun droomreis bij elkaar klikken. TRVL agents kunnen zich via het peer-to-peerplatform ontwikkelen tot ‘personal travel shoppers’voor hun omgeving. Ze krijgen alle opties gepresenteerd in één scherm en boeken in één keer een reis.”

De TRVL-agent krijgt daarvan tot 10 procent van de boeking, zonder dat hij zich hoeft aan te melden bij hotels of touroperators: de afdrachten lopen via de systemen van TRVL. Dat kan een mooie bijverdienste opleveren, voor wie erin slaagt veel publiek naar zijn reispagina’s te trekken. “De branche heeft daar geen moeite mee. Reisagent is een vrij beroep.” Voor zowel de TRVL agent als de reiziger is het TRVL platform helemaal gratis. Ook start ups en andere bedrijven kunnen zich aanmelden als TRVL agent en hun reizen via het TRVL platform boeken

Wat is het verdienmodel?

TRVL houdt een klein deel van de affiliatevergoedingen voor zichzelf. Als het platform eenmaal draait, kan het ook aanvullende (informatie-)diensten leveren. Wijnands denkt even hardop: “Een tijdje voor vertrek een mail met tips, maar als weerinformatie uitwijst dat er een hurricane op komst is, zouden we daar via onze app ook op kunnen wijzen: pak vooral ook een regenjas in. Of denk aan de tip voor een lekker restaurant om de hoek bij je hotel.”

Of TRVL daarmee nog steeds een uitgever is? Ja, vindt Wijnands, in zoverre dat het de opgebouwde reisverhalen en informatie over bestemmingen en accommodaties blijft gebruiken en aanvullen. “Wij leggen er een mooi laagje overheen, en maken het met ons merk geloofwaardig. We gaan ons niet met het aanbod zelf bemoeien, de agents die slechte reizen leveren, krijgen vanzelf wel slechte beoordelingen.”

Hoe ver is TRVL?

Wijnands heeft 12 man in Amsterdam werken aan de content van TRVL nieuwe stijl, in Rotterdam zijn nog eens 20 techneuten druk om alles technisch van de grond te krijgen. En dat is inmiddels gelukt. Tot nu toe draait het proef met een handjevol gebruikers, die tientallen reizen hebben samengesteld en laten boeken. Wijnands nodigde vorige week bezoekers van The Next Web uit om ook mee te testen. De gegadigden worden de komende weken toegang tot het platform.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Na de zomer is het de bedoeling helemaal live te gaan in de nieuwe vorm. “We willen zo snel mogelijk naar de 500 populairste bestemmingen: daar zitten veel steden onder, maar ook een klein eiland als Aruba is bij ons een bestemming.”

Nog geld nodig?

“We zoeken geen funding en werken met dezelfde investeerders die destijds PRSS hebben gefinancierd.”