Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meer omzet voor detailhandel

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse detailhandel behaalde in februari meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat bleek woensdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De opbrengsten groeiden met 1,2 procent. Het volume groeide met 3 procent, terwijl de prijzen daalden met 1,8 procent. De omzet en verkopen van zowel de winkels in voedings- en genotmiddelen als de non-foodwinkels nam in februari toe.

In de winkels in voedings- en genotmiddelen steeg de omzet in februari met 1,7 procent, voornamelijk doordat de volumes toenamen. De prijzen van de dagelijkse boodschappen waren iets hoger dan in februari vorig jaar. In januari lagen de prijzen nog onder het niveau van een jaar eerder, door prijsacties bij de supermarkten. Dat effect was in februari uitgewerkt. De groei van de omzet en de verkopen kwam in februari bijna volledig voor rekening van de supermarkten.

Non-food

Binnen de non-foodbranche groeide de omzet van de drogisterijen en de winkels in woninginrichtingartikelen net als in de voorgaande maanden. Ook de omzet van kledingwinkels viel hoger uit, de eerste omzettoename in een half jaar. Winkels in consumentenelektronica leverden daarentegen 3 procent omzet in, na een groei met bijna 4 procent een maand eerder. Ook winkels in huishoudelijke artikelen, doe-het-zelfzaken en textielsupermarkten zagen een dalende omzet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Goede zaken werden gedaan door postorderbedrijven en internetwinkels. Daar werd ruim 12 procent meer omgezet vergeleken met een jaar eerder.