Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lyft vol in aanval op Uber

De grootste oorlog in business is niet Apple versus Google, maar de taxi-oorlog. Dan bedoelen we niet het gesteggel in Amsterdam, maar de strijd tussen twee Amerikaanse nieuwkomers die het oude taxi-bastion flink opschudden: Uber en Lyft.

Uber heeft na de start in de VS in 2009 zijn diensten ook uitgerold over Europa, ook in Nederland. Het begon ooit als een professionele limousine-service en zette een nieuwe manier van werken in de markt. Klanten kunnen via een app bij Uber-aangesloten chauffeurs oproepen en de prijs is lager dan die van een reguliere taxi.

Dat wekte woede in de gevestigde taxi-orde, en de rapen waren helemaal gaar toen Uber een nieuwe dienst lanceerde waarbij particulieren met hun eigen auto tegen betaling passagiers vervoeren. Dit UberPOP is sinds enkele weken ook in Amsterdam actief.

In de Verenigde Staten is alweer een volgende nieuwkomer opgestaan: Lyft. Die daagt nu dus de uitdager uit en inmiddels tekent zich een ware strijd af waarbij Lyft stevige speldenprikken uitdeelt aan Uber.

The Wall Street Journal bekeek de verschillen tussen de twee challengers eens nader. Lyft duikt om te beginnen uiteraard onder de prijs van Uber. Maar Lyft probeert ook een ander imago op te bouwen. De opvallendste uiting daarvan is de pluchen roze snor die Lyft-chauffeurs op de neus van hun auto bevestigen. Ook probeert Lyft zijn klanten tot een soort community te smeden. Lyft moedigt ze aan om bij gedeelde ritten elkaar te begroeten met een boks.

Uber vecht terug door onder Lyfts duiven te schieten. Het looft premies uit voor chauffeurs die concullega’s van Lyft weten los te weken om over te stappen naar Uber. Ook schuwt de getergde oud-challenger guerilla-tactieken niet. Uber-medewerkers bestellen op sommige tijdstippen heel veel korte ritten tegelijk bij Lyft, waardoor de wachttijd oploopt en het Lyft-netwerk in het ongerede raakt

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het gaat om meer dan alleen elkaar vliegen afvangen. Voor veel reizigers is zo’n nieuwe taxidienst hun eerste keus, nog voor metro, bus en zelfs hun eigen auto. De snelle groei van deze nieuwe taxidiensten maakt duidelijk dat ze hoe dan ook een rol hebben in vervoersvraagstukken in de toekomst.

De krant zet de getallen op een rijtje: Uber is wereldwijd actief in 92 steden, waarvan 70 buiten de VS. Lyft doet 67 steden in de VS. Uber heeft in zijn bestaan 1,6 miljard dollar aan financiering opgehaald, Lyft 333 miljoen dollar. De waarde van Uber wordt geschat op 18,2 miljard dollar, die van Lyft op 700 miljoen dollar.