Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Lessen van John Fentener van Vlissingen

Een interview met John Fentener van Vlissingen, oprichter van de BCD Group. 'De ondernemer die denkt het alleen te kunnen, is nooit een goede ondernemer.'

Je leest nu: Lessen van John Fentener van Vlissingen

John Fentener van Vlissingen is een van Nederlands bekendste zakenmensen. Hij komt uit de familie die ook SHV oprichtte, maar als enige van drie broers koos hij er voor zijn eigen bedrijf te beginnen: de BCD Group. Dit bedrijf startte met ’twee stoelen, een tafel, een typemachine, en 40.000 dollar’, zegt hij er zelf over, maar is inmiddels een van de wereldwijde marktleiders in (met name zakelijke) reizen, met zo’n 12.000 medewerkers en een jaaromzet (2012) van zo’n 23 miljard dollar. MT sprak met de bijna 75-jarige ondernemer pur sang over het bedrijf waar hij nu president/commissaris is, de regeldruk en de 10 kenmerken van een goede ondernemer. Zijn opmerkelijkste uitspraken:

Over Nederland en regeldruk

  • ‘Nederland heeft duizenden en duizenden jonge ondernemers. Dat maakt me positief.’
  • ‘Waarschijnlijk door mijn achtergrond zie ik dagelijks veel jonge, enthousiaste ondernemers. Daar word ik zelf ook altijd enthousiast van. Nederland is helemaal niet ingeslapen en lui, zoals soms wordt beweerd.’
  • ‘Nederland kent veel te veel regels. Dat is gewoon een feit.’
  • ‘Ik kende iemand met een slagersbedrijf. Hij wilde een zonnescherm, zodat de worst niet zou bederven. Toen kwam de schoonheidscommissie, en die verbood het scherm. Waarop de slager failliet ging. Dat kan toch niet? Je moet toch gewoon zeggen: zo’n gevel kun je toch altijd in de oude staat terugbrengen? Wat is daar nou erg aan?’
  • ‘Een eenmanszaak moet bijna iemand in dienst nemen om alleen maar aan alle regeltjes te kunnen voldoen.’
  • ‘Grote bedrijven hebben mensen fulltime in dienst, alleen maar om subsidies te regelen. Dan zijn we toch raar bezig?’

Over ondernemerschap

  • ‘Een goede ondernemer heeft twee dingen nodig: geluk, en een goed team. De ondernemer die denkt het alleen te kunnen, is nooit een goede ondernemer.’
  • ‘Een ondernemer moet zijn team de vrijheid geven om de beste resultaten te halen, maar hij moet tegelijk heldere richtlijnen, regels en doelstellingen geven.’
  • ‘Het belang van je team kan niet worden overschat. Omdat zakendoen steeds complexer wordt, heb je een team nodig met een eigen mening en ervaring. En ja, soms zullen ze je adviseren dingen anders te doen.’
  • ‘Succes is een verdienste van het team. Falen is de verantwoordelijkheid van de baas.’
  • ‘Wees optimistisch! Heb je ooit een pessimistische ondernemer gezien? Ze zijn zelden een lang leven beschoren.’
  • ‘Kennis is belangrijk. Maar het is nog veel belangrijker om te weten hoe kennis te gebruiken.’

Over zijn eigen managementstijl

  • ‘Ik hou niet van eindeloos polderen. Maar ik ga altijd wel eerst in overleg voor ik een besluit neem. Als iemand met een goed idee komt, waarom zou je daar niet naar willen luisteren?’
  • ‘Soms zit ik ergens en dan denk ik: het voelt niet goed. Op papier klopt het, maar toch voelt het niet goed. Dan doe ik het niet. Nooit. Of dat gevoel me ooit bedrogen heeft? Dat weet ik natuurlijk niet, omdat ik er altijd naar geluisterd heb.’
  • ‘Dat je een succesvol ondernemer bent, schept nog niet de verplichting dat je vaak de publiciteit moet opzoeken.’
  • ‘Ik wil me niet te veel mengen in het publieke debat. Ik zeg meer af dan dat ik toezeg.’
  • ‘Volg je dromen, blijf gemotiveerd, en doe gekke dingen. Soms.’