Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Jolie Care uit de kleren voor borstkankerpatiënten

Lucette Vermeijden (28) werkt met haar startup Jolie Care aan een modemerk voor (ex-)borstkankerpatiënten. De crowdfundingcampagne loopt prima, maar haar uiteindelijke doel is ambitieuzer: een keten van nazorgcentra van de grond trekken.

Je leest nu: Jolie Care uit de kleren voor borstkankerpatiënten

Wat doet Jolie Care?

Bij Jolie Care kan iedereen zich wat voorstellen: aangepaste bh’s en andere mode voor vrouwen die aan borstkanker lijden of hebben geleden en niet ongeschonden uit de strijd zijn gekomen. Voor alle duidelijkheid laat oprichtster Lucette Vermeijden het in haar crowdfundfilmpje nog even zien: borsten zijn vanzelfsprekend, totdat dat door een nare ziekte niet meer zo is. ‘Maar die vrouwen hoeven niet als patiënt door het leven te gaan: met aangepaste bh’s, badpakken en jurkjes van Jolie Care kunnen ze zich weer minstens zo vrouwelijk voelen als voorheen.’

Wie zitten achter Jolie Care?

Allereerst Lucette Vermeijden, 28 jaar, huidtherapeute en alweer bijna 4 jaar ondernemer met Nazorg Borstkanker, een centrum in Haarlem dat doet wat de naam belooft: (ex-) borstkankerpatiënten helpen bij een snel herstel. Nazorg Borstkanker biedt daarvoor een compleet traject verzorgd door een fysiotherapeut, een psycholoog, een diëtist en een huidhterapeut, aangevuld met yoga, Pilates en mindfullness. Vermeijden kocht al eerder de voorraad van een lingeriewinkel op en biedt die ook aan in haar centrum. ‘Maar het bestaande aanbod is allemaal een beetje saai en erg medisch. Dat kan veel leuker, vond ik.’

Intussen kreeg Vermeijden haar droom – een keten van nazorgcentra – niet van de grond. ‘Ik kan de huur betalen, maar ik kreeg geen bank achter mijn expansieplannen.’ Tijdens een week coaching van Herbert van Hoogdalem, Sprout-columnist, professional outsider en voormalig reclameman, viel het kwartje: de investering voor Nazorg Borstkanker valt te verdienen met een lingeriemerk. Van Hoogdalem stortte zich op het businessplan en de marketing en stapte in als compagnon. ‘Fifity-fifty doen we het: zijn inbreng is zo groot, ik kan niet meer zonder hem. Ik kon mijn idee niet aan de man brengen, hij is daar een expert in.’

Wat is het businessmodel?

Vermeijden en Van Hoogdalem willen in november in de winkels liggen met Jolie Care. De markt is duidelijk: ‘Tachtigduizend vrouwen in Nederland dragen aangepaste lingerie, in een markt met een verouderd aanbod. Als ze een keer of drie per jaar een nieuwe bh kopen, gaat onze investering goed renderen.’ Jolie Care moet uitgroeien tot een lifestylemerk dat veel meer mode brengt. En jazeker: de merknaam is straks een perfecte binnenkomer voor de nieuwe Nazorg Borstkanker-vestigingen die Vermeijden als franchiseformule wil opzetten. 

Hoe ver is Jolie Care?

De crowdfundingcampagne heeft redelijk wat publiciteit opgeleverd. Met click bait als ‘ondernemer uit de kleren voor lingeriemerk’ kan dat ook niet anders. Sapph, het eens brutale lingeriemerk van Rob Heilbron dat inmiddels aan een tweede, iets ingetogener bestaan is begonnen, brengt kennis in van de industrie. ‘Zij weten waar we bepaalde modellen het beste kunnen laten maken en hoe de productie werkt.’ Een reeks fabrikanten wordt binnenkort om prototypes gevraagd. ‘In oktober, internationale borstkankermaand, willen we de eerste modeshow presenteren, een maand later moeten we kunnen leveren.’

Nog geld nodig?

Vermeijden en Van Hoogdalem stapelen hun financiering: op Crowdaboutnow willen ze 50.000 euro ophalen. Daarmee zijn ze halverwege. De bank wil 75K doen, mits de campagne slaagt. En dan zijn er nog informals, die het restant moeten toezeggen om tot een totaal van 2 ton te komen. ‘Alle trajecten lopen tegelijk, en als een van de drie niet of maar half lukt, gaan we niet door: het is voor ons alles of niets. We willen Jolie Care goed en helemaal mooi opzetten of we doen het niet.’