Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatie! Een lasermachine die verpakkingen lek prikt

Ondernemers Bas Groeneweg en Martijn de Bruin van Perfotec hebben een lasermachine uitgevonden om verpakkingen te perforeren in cellofaan. Waar is dat goed voor? Aan het woord is Martijn de Bruin. 

Idee

“Bas werkte zo’n acht jaar geleden als directeur bij Greensprout, een groenteverwerker, die groente en fruit inpakt in folie. Hij merkte dat de folie niet zuurstofdoorlatend genoeg was. Zodra een appel geoogst of geplukt wordt, begint in feite het sterfproces van het product en dat gaat in de verpakking gewoon door. De leveranciers konden niet de juiste folie leveren. Toen kwam hij op de idee om een laser op de verpakkingsmachine te zetten zodat hij ter plekke microscopische gaatjes kon maken in de folie. Het resultaat was op zich goed, maar de techniek kon nog veel beter en dus besloot hij zelf een machine te gaan ontwikkelen. Daar heb ik hem bij geholpen.” 

Wie: Bas Groeneweg (oprichter) en Martijn de Bruin (technisch directeur)
Doelgroep: groentesnijderijen, -kwekerijen en producenten van verpakkingsfolie
Investering: ruim drie miljoen 
Ambitie: marktleider zijn in technologie voor het fine tunen van de beschermende atmosfeer van verpakte verse aardappelen, groenten en fruit.

Uitwerking

“Elke soort fruit of groente verbruikt zuurstof en produceert CO2. Als de verpakking luchtdicht is, stikt een aardbei in wezen in de eigen geproduceerde hoeveelheid CO2, maar als er teveel zuurstof bij de verpakking kan is het ook niet goed. Die juiste balans varieert per groente en per soort fruit en verandert ook nog met de seizoenen. Wij hebben een systeem ontwikkeld dat de benodigde doorlaatbaarheid meet per product en die aanpast per verpakking. Door het lagere zuurstofniveau wordt het verpakte product in een soort atmosferische slaap gesust. 

Door ons systeem verpakte groente en fruit blijft gemiddeld 20 tot 100 procent langer houdbaar; tussen de twee en zeven dagen. De gemiddelde omzetderving van een supermarkt kan hierdoor afnemen tot wel 50 procent en dat loopt dus in de miljoenen. Dat zijn indrukwekkende cijfers als je bedenkt dat zo’n 5 tot zelfs 30 procent op de groente- en fruitafdeling wordt weggegooid voordat het de klant bereikt omdat het bedorven is. De supermarkt kan producten langer verkopen, hoeft minder weg te gooien en dat geldt natuurlijk ook voor de consument die z’n aubergine wat langer in de koelkast kan laten liggen. Kortom, het geeft meer logistieke rust in de hele keten.”

Afzetmarkt

“Onze klanten zijn grotendeels groentesnijderijen en -kwekerijen; de leveranciers van de supermarkten. Steeds meer folieleveranciers zien het ook als een kans om de kwaliteit van hun te verbeteren. Een klant van ons levert weer bijvoorbeeld aan bijna alle grote groentesnijderen. Toch is het beste om de techniek te gebruiken bij de verpakker ter plekke op de verpakkingsmachine, waardoor direct de foliedoorlaatbaarheid kan worden aangepast aan de ‘ademhalingssnelheid’ van het product. De folieproducenten kunnen alleen de algemene trend daarin per seizoen volgen. Dat is een belangrijk nadeel. 
De grootste markt is nu nog Nederland en Groot-Brittannië, de meeste apparaten staan hier. Van de totale omzet komt 15 procent uit Nederland. De rest van de omzet halen we uit heel Europa en met het leveren van machines aan Noord-Amerika, Venezuela, Australië en Kenia.
Dit artikel komt uit Sprout Magazine.
Abonnement?

In die landen lopen ook onze patenten. In China of India hebben we dit niet gepatenteerd omdat daar nog weinig groente (nog) wordt verpakt of überhaupt nog niet wordt verkocht in een supermarkt zoals we dat hier doen. Het leeuwendeel van de verse producten is daar vooral nog los te koop op de markt.”

Verdienmodel

“De hele doorontwikkeling; de verbetering van de techniek en de software voor de respiratiemeter is een behoorlijke investering geweest; er zit zeker drie miljoen euro in. We hebben het samen gefinancierd vanuit onze BV en met een kleine financiering bij de bank. De eerste jaren draaiden we steeds net quitte, of net niet. De afgelopen twee jaar hebben we voor het eerst goed afgesloten met een omzet van 2 miljoen euro en we zien duidelijk een stijgende lijn. Dit jaar verwachten we de ontwikkelkosten te hebben terugverdiend.”