Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Impact-startup Careibu haalt 400.000 euro op (mede dankzij Sprout)

Oprichters Anne en Lotte van Oudheusen hebben met hun sociale zorgnetwerk Careibu 400.000 euro opgehaald, onder meer om naar Duitsland te kunnen uitbreiden. Grootste investeerder is Monuta, met wie Sprout eerder dit jaar een eHealth Challenge organiseerde.

Monuta zoekt via een apart platform (Monuta Ontzorgt) de aansluiting met ondernemers die het leven van ouderen en mantelzorgers veraangenamen en ontzorgen. Om veel passende ondernemers te vinden, organiseerde het uitvaartbedrijf eind vorig jaar (voor de tweede keer) samen met Sprout een challenge, met voor de deelnemende ondernemers kans op groeigeld, expertise en marketingbudget.

Na 80 inzendingen werd een partnership gesloten met WeHelpen (buurtgenoten helpen elkaar), blockchainplatform Ledger Leopard en Careibu, een netwerk dat studenten onder meer koppelt aan ouderen op zoek naar hulp en gezelschap.

Voor dat laatste bedrijf van zussen Lotte (32) en Anne (30) van Oudheusden mondt de eHealth Challenge nu uit in een investering van 400.000 euro, met Monuta als grootste geldschieter. Het is de tweede investering voor Careibu, dat twee jaar geleden ook al eens 4 ton ophaalde. Met die eerste geldinjectie werden de afgelopen twee jaar stappen gezet in de ontwikkeling van de websites, het lanceren van de apps, ruime verdubbeling van het team en voorbereidingen voor de uitbreiding naar Duitsland.

In Nederland sloten zich tot nu toe 30.000 studenten en 13.000 klanten aan bij het platform. Met dank aan de nieuwe investering kon onlangs met de opening van een nieuwe vestiging de sprong naar Berlijn worden gemaakt.

Klik

“Het klikte meteen heel goed”, zegt Lotte over de deal met Monuta. “Wat wij belangrijk vinden is dat een investeerder gelooft in de impact die we willen maken, en niet enkel kijken naar een return on investment. In het eerste gesprek werd gelijk duidelijk dat onze missie goed past bij die van Monuta, we zijn beide gefocust op iets ‘goeds’ doen.”

Monuta wordt nu betrokken bij de verdere ontwikkeling van Careibu. “Doordat ze investeren in meerdere bedrijven die iets voor ouderen doen, kunnen ze veel leerpunten met ons delen. Ze gaan investeringen ook onder de aandacht brengen van klanten. Daar is het echt voor bedoeld.”

Jonge investeerders

Naast Monuta investeert een groep van kleinere investeerders via Go Beyond. Dat is een vanuit Zwitserland opererende, internationale angel-investeerder die namens een netwerk van jonge investeerders (die voor het eerste investeren) op zoek gaat naar interessante deals. Zogeheten deal leaders halen die deals binnen, waarna de community in kan stappen. Dat wereldwijde, jonge netwerk is een interessante toevoeging, zegt Van Oudheusden.

Het groeikapitaal steekt Careibu grotendeels in het ontwikkelen van het platform. “We willen vooral ons product verbeteren. We doen online matchmaking, er staan veel nieuwe features op de planning om die matches nog beter te kunnen maken.”

Berlijn

De eerste internationale ervaring die Careibu opdoet in Berlijn bevalt goed, zegt Van Oudheusden. Careibu bestormt de Duitse hoofdstad in eerste instantie met zijn oppasdienst. Daarvoor meldden zich tot nu toe een eerste groep van 100 studenten aan, de eerste matches zijn inmiddels gemaakt.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Careibu ziet grote kansen in Duitsland. Omdat de cultuur vergelijkbaar is, maar ook omdat consumenten steeds bewuster leven, zegt Van Oudheusden. “En daardoor behoefte hebben aan diensten waarbij niet het commerciële maar het sociale belang voorop staat: elkaar helpen. Een doing good movement zoals Careibu bestond in Duitsland nog niet.”

Qua groeistrategie wil Careibu eerst vraag en aanbod in Berlijn goed in balans brengen – de grote uitdaging van elke online marktplaats. Vervolgens moeten meer steden worden aangesloten. “Wat ik leuk vind om te zien, is dat we het in Berlijn op dezelfde persoonlijke manier kunnen doen, met veel contact met klanten en studenten. Zodat je een goed gevoel krijgt bij wat studenten en klanten willen.”