In samenwerking met 7 Ditches TV
Wist je dat vier van de vijf vrachtwagens in de shampoo-industrie alleen maar water transporteren? Niet letterlijk, maar wel als je naar de procentuele verhouding van water in shampooflessen kijkt. Maar liefst 80 procent van zo’n fles bestaat uit water. Ilse Kwaaitaal vindt al dat onnodige transport dat zonde. Ze is mede-oprichter van Twenty, een shampoomerk dat het helemaal anders wil doen.
Haar bedrijf verkoopt daarom geen volle shampooflessen, maar capsules. Het idee: thuis doe je die in een bruikbare fles, waarna je zélf de 80 procent water toevoegt. Bij 7 Ditches deelt ze haar ondernemerslessen.
Geduld
Wie een markt wil vernieuwen, heeft engelengeduld nodig. Daar is ook Kwaaitaal achter. “Het ontwikkelen van ons product duurde heel erg lang en ik ben van nature erg ongeduldig”, zegt ze, “maar voor het ontwikkelen van sommige producten kan je beter een wat langere adem hebben en alles goed uitdenken. Als je te snel gaat, loop je in zeven sloten tegelijkertijd.”
Omdat je jong bent, zijn veel mensen bereid je te helpen
Ondernemen doe je daarnaast samen, niet alleen, vindt Kwaaitaal. Sluit je daarom aan bij netwerken, adviseert ze. “Wij zijn bijvoorbeeld aangesloten bij een netwerk van duurzame ondernemers. Maar ook in je directe omgeving zit vaak heel veel kennis, zoals bij vrienden en familie.” De ondernemer geeft toe: zelf heeft ze er best wel een handje van om alles zelf te doen, maar die eigenschap probeert ze te onderdrukken. “Juist omdat je jong bent, zijn veel mensen bereid je te helpen. Maak daar dankbaar gebruik van.”
Wilskracht
Goede ideeën hebben we allemaal, maar het hebben van een goed idee maakt je nog geen succesvol ondernemer. Het verschil zit hem volgens Kwaaitaal in wilskracht. “Het traject van idee tot uitvoering kan jaren duren. Er zijn genoeg ondernemers die daardoor afhaken. Ben niet bang dat het gaat mislukken, omdat andere ondernemers soortgelijke ideeën hebben. Vertrouw op je wilskracht en pak door.”