Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Roland Sars (Media Distillery) grote klanten binnenhaalt door ze te verrassen met snelheid

In de podcast Drive spreekt Taco Oosterkamp met topondernemers. In deze aflevering: Roland Sars, ceo van data-startup voor de tv-industrie Media Distillery.

Roland Sars richtte in 2005 samen met Robbert van Geldrop cloud-opslagdienst voor bedrijven BackupAgent op, het bedrijf dat hij in 2014 verkocht. Daarna stapte hij in 2016 bij Media Distillery, een soort Google voor audio- en video. Het bedrijf (vorig jaar nog winnaar van de Young Business Award) analyseert voor bedrijven bijvoorbeeld wanneer zij met hun merk op tv komen, en stuurt ze vervolgens een alert. Voor radiozender BNR maakt de dienst alle audio met tekst doorzoekbaar. Het bedrijf analyseert nu per dag ongeveer 10.000 uur aan video.

Media Distillery werkt zo op het snijvlak van tv en kunstmatige intelligentie. Tv-data wordt des te belangrijker naarmate kijkers vaker uitgesteld tv-kijken, in plaats van live (‘lineair’). Toen Sars voor het eerst kennis maakte met compagnons hij met Joost de Wit en Geert Vos dacht hij gelijk “wow, dit kan wel eens heel groot gaan worden”. Als aanvulling op de meer technische De Wit en Vos nam Sars de commerciële en organisatorische verantwoordelijkheid op zich. 

Te commercieel

Sars studeerde aan de TU Delft, maar was daarvoor eigenlijk “te commercieel van aard”, waardoor bedrijfskunde (Erasmus) beter pastte. Toen hij in 2003 de vraag kreeg van een vriend die data op zijn laptop was kwijtgeraakt, begon hij – tussen de colleges door – te sleutelen aan het prototype voor BackupAgent. Dankzij een paar pilots met kleinere Internet Service Providers, kon de startup de markt goed testen. Tegen de tijd dat Sars afstudeerde was de eerste angel-investeerder al aan boord. Toen de ondernemers hun bedrijf in 2014 verkochten telde de dienst 50.000 eindgebruikers, grotendeels buiten Nederland.

Een van de manieren waarop Sars (een van de initiatiefnemers van de Dutch Startup Association) bij blijft als ondernemer is met podcasts. Onlangs hoorde hij een herkenbaar verhaal over een klein bedrijf dat deals leerde maken met grote bedrijven. Dat raakte een snaar. “Voor grote bedrijven is het vaak risicovol om bij een startup als ons een bepaalde dienst af te nemen. Hoe kom je er onder de aandacht, kom je door alle processen heen zodat je uiteindelijk bij de inkoper aan tafel zit en uiteindelijk de deal kan sluiten?”

Verras met snelheid, is een van de deviezen waar Sars zich in herkende. “Ik probeer altijd te zeggen, ‘ik heb volgende week iets voor je. En dan zorg ik dat ik de dag erop al iets heb. Dan is zo’n klant of investeerder verrast, en krijgt hij het gevoel dat je snel voor hem aan de slag bent gegaan.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Luister deze aflevering ook om te horen:
– Hoe je je team gek kunt maken door als ondernemer telkens 5 stappen vooruit te denken
– Hoe je energie haalt uit het werk dat je doet 
– Hoe de opkomst van Netflix, Youtube en Uitzending Gemist alle marktwetten van televisie achterhaald maakt 
– Hoe je verantwoordelijkheid neemt, wanneer je product een keer niet goed werkt
– Het belang van goede vragen stellen aan jezelf, als ondernemer die altijd blijft leren


Luister alle afleveringen van Drive:
– 
Oos Kesbeke
– Monique Ansink (Excellent Products)
Oscar Kneppers (Rockstart)
– Joost Istha (Zigt)
– Caroline van der Lande (Buurtboer)
Eline Vrijland-Van Beest (NightBalance) 
Hanneke Stegweg (iLost)
Johan van Mil (Peak Capital)
Jonnie en Thérèse Boer (De Librije)
Kristian Valk (Hotelchamp)
Bastiaan Hagenouw (Fietsenwinkel.nl)
Bart van Olphen (FishTales)
– Marleen Basart (BitesWeLove)
– Rafaël Redczus van Berkel (N8W8)
Will Ditmeijer 
Patrick de Laive (The Next Web)
Thomas Bunnik (Pritle)
 Ria Joosten
– Heske Groenendaal (MetaGlas)
– Raymond Klompsma (Srprs.me)
Janneke Niessen (Improve Digital) 
Astrid de Groot (HappyRainyDays)
– Marja Ruigrok 
– Marcel de Groot (Flexas) 
Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
Heleen Dura – Van Oord
Rogier van Camp (Leapp)
Hugo de Koning (YoungCapital)
Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
Mark Vletter (Voys)
Martijn van Rossum (Studelta)
Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
Taco Carlier (VanMoof)