Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Emile Kalis (Identiy Games) vanuit Seattle de Amerikaanse markt bespeelt

Emile Kalis maakte zijn Rotterdamse spellenmaker Identity Games groot in de VS. De ondernemer vertelt hoe hij dat vanuit Seattle klaarspeelde.

27 jaar geleden richtte Emile Kalis, samen met Albert Meuter, Identity Games op in Rotterdam. Hun doorbraak werd een spel voor de Koninklijke Munt  In 2012 stapte John de Mol in als aandeelhouder. Het creatieve bedrijf ontwerpt en verkoopt allerlei bekroonde bordspellen, en custom-made spellen voor marketingdoeleinden. Voor De Mols Talpa maakt Identity bijvoorbeeld een spel op basis van het tv-programma The Voice of Holland.

Na de groei van het bedrijf in Rotterdam verhuisde Kalis in 2014 naar Seattle om het VS-kantoor op te zetten.

Waarom ben je naar Seattle verhuisd? 

‘Met Identify Games wilden we altijd al naar de Verenigde Staten. De Verenigde Staten is samen met Duitsland het land is dat de meeste games ter wereld speelt. In 2014 hadden we een kans om een ​​bedrijf genaamd Find-it, gevestigd in Seattle, te kopen. Zo kwam ik in Seattle en ben sindsdien nooit meer weggegaan.’

Wat bevalt je aan Seattle? 

‘Het is een geweldige plek om te wonen en je bedrijf te laten groeien. Seattle lijkt veel op Rotterdam, zowel qua architectuur als qua grootte. Dus ik voelde me snel thuis. Beide steden hebben ook een grote haven, waarmee veel vracht het land binnen komt.’

‘Ons bedrijft produceert alles in China, dus logistiek gezien is Seattle een zeer aantrekkelijke plek. Bovendien heeft Seattle, in vergelijking met andere delen van de VS, een iets directere, meer Europese, bedrijfscultuur, wat mij bevalt. Maar het belangrijkste is dat Seattle een geweldig voetbalstation heeft (net als Rotterdam), dus ik ben een gelukkig man. ‘

Lees ook:
Martijn van Tilburg bereikte een exit in Seattle, en geeft tips voor andere Nederlandse ondernemers
Zo word je succesvol in Seattle, de stad van Amazon en Microsoft

Wat was het hoogtepunt van de afgelopen 6 jaar? 

‘De sector is hier extreem competitief. Toch zijn we er twee keer in geslaagd een game te maken die viral ging in de entertainmentindustrie. Beide keren ontvingen we een tsunami aan telefoontjes van winkels die ons product wilden kopen. Dit was voor ons bewijs dat we groot kunnen denken en dat de verkoop ontploft als je de juiste snaar vindt. Dit is een groot verschil met Nederland, waar zakendoen minder hectisch is en meer stapsgewijs gaat.‘

Wat was een uitdaging? 

‘De keerzijde van zakendoen in de VS is dat er veel concurrentie is. Als we een nieuwe game hebben ontwikkeld, komen we er vaak achter dat deze al jaren eerder is uitgevonden. Als je van plan bent iets nieuws en unieks te lanceren in de VS, zorg er dan voor dat je het concurrentieveld kent en er zeker van bent dat je product nog niet bestaat.’

‘Bovendien zijn de Verenigde Staten zeer prijs gedreven. Als de concurrent goedkoper is, dan loopt de deal mis. Het is misschien een open deur, maar succes in de Verenigde Staten is niet gegarandeerd.’

Welk advies had je van te voren willen horen? 

‘Er zijn twee belangrijke verschillen met Nederland om in gedachten te houden. Ten eerste dat wij Nederlanders veel directer zijn en deze houding ook terugverwachten van Amerikanen. Amerikanen reageren simpelweg niet meer als jouw voorstel hen niet bevalt, in plaats van dat tegen je te zeggen.’

‘Ten tweede kunnen processen veel langer duren dan je misschien zou denken. Leveranties, bureaucratie en interne processen kunnen heel lang duren, wees voorbereid. Maar tegelijk zal je merken dat, ondanks al het advies dat je krijgt, je zelf de VS moet ervaren om het volledig te begrijpen.’


Dit interview is afkomstig uit het Seattle Playbook, een gids (lees ‘m hieronder) voor Nederlandse ondernemers die overwegen om zich in deze stad te vestigen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook over ondernemen in Los Angeles en Silicon Valley.