Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe Charly Cares oppasstress bestrijdt met ‘babysitting angels’

Een oppas regelen kan flexibeler en innovatiever dan het huidige aanbod, vindt startup van de week Charly Cares. Aan het woord is oprichter Charlotte - ‘Charly’ - van der Straten.

Je leest nu: Hoe Charly Cares oppasstress bestrijdt met ‘babysitting angels’

Wat is Charly Cares?

“Een oppasplatform waar ouders- eventueel last minute – een gescreende oppas kunnen boeken, al dan niet aanbevolen door ouders uit hun sociale netwerk.” De dienst is gebouwd rondom de mobiele gebruiker.

Onderscheidend is volgens Van der Straten de screening van ‘babysitting angels’ en ouders. Betrouwbaarheid is in een gevoelige markt als die van oppassen op kinderen zeer belangrijk. Volgens de ondernemer duiken er momenteel apps op die gebruikers niet controleren en waar iedereen lid van kan worden. Bij zulke “vergaarbakken” ontstaat het gevaar op een onbetrouwbare of onbekwame oppas. “Het is zeer noodzakelijk dat er een zeer strenge selectie aan de poort is”, zegt Van der Straten.

Ieder oppasmeisje wordt persoonlijk een half uur aan de tand gevoeld. “Als een meisje bijvoorbeeld 10 minuten te laat komt, dan moet je dat weten, anders raak je snel klanten kwijt.” Op den duur kunnen die oppassers ook ouders beoordelen, bijvoorbeeld of die hen goed gebriefd hebben over het avondje oppassen.

Charly Cares werkt met een boekingssysteem waarmee je via je mobiel snel kunt boeken, tot 30 minuten van tevoren. Ouders hoeven nooit meer contant af te afrekenen. Het eindbedrag wordt vastgesteld met een “oppastimer”, vergelijkbaar met een systeem zoals dat van Park Mobile. In dat betalingssysteem zit meteen de beoordeling van de oppas. Die is verplicht na elke oppasbeurt.

Wie zitten er achter?

Oprichter Charlotte van der Straten is het gezicht van het platform en verantwoordelijk voor het screeningproces en de marketing. Zij begon tijdens haar studententijd in Amsterdam-Zuid met een voorloper van Charly Cares. “Ik zag daar de behoefte en hoe stressvol het vinden van een betrouwbare oppas kan zijn.”

Tijdens haar werk als financiële headhunter merkte Van der Straten dat die behoefte alleen maar toenam. “Er waren nog steeds geen innovatieve opties die het complete pakket aanbieden, van screening tot betalen.”

Van der Straten zag mede dankzij voorbeelden als UrbanSitter (VS) en het model van Helpling dat de markt klaar was voor een nieuwe dienst, en richtte samen met zakenpartner Xander Koenen Charly Cares op. Koenen komt oorspronkelijk uit de vastgoedwereld, “en is overal goed in waar ik niet goed in ben”, zegt Van der Straten. “Ik ben een snelle beslisser, hij denkt er nog eens 3 keer over na. Hij is goed in het legal en finance-gedeelte, houdt zich bezig met onze investeringsplannen en onderhoudt het contact met onze techneuten.”

Wie zit er op Charly Cares te wachten?

Het platform richt zich op alle ouders, maar vooral op gezinnen met twee inkomens en single moeders en vaders. “Mensen die een wat drukker sociaal leven hebben en het leuk vinden om eens een keer een avondje weg te gaan en genieten van hun vrije tijd.”

Wat is het verdienmodel?

Het geld komt uit twee stromen: de belangrijkste is een maandelijks abonnement van 10 euro. “Daarvoor nemen we al je oppasstress weg.” Daarnaast is er een tarief van 14,99 euro voor losse boekers voor mensen die maar 2 of 3 keer per jaar willen boeken. “Dat lijkt veel, maar niet in geval van nood. Zodat je bijvoorbeeld zondagavond weet dat je maandag niet vrij hoeft te nemen omdat je schoonmoeder niet kan komen door een griepje.”

Opvallend is dat Charly Cares geen marge pakt over de verdiensten van de oppasmeisjes. Die bepalen zelf hun uurtarief, dat tussen de 7 en 10 euro ligt. “Ik vind dat je wanneer je als meisje gewend bent om bijvoorbeeld 9,5 euro te verdienen, dat je dat dan ook moet krijgen. Ik ergerde me er altijd vreselijk aan als een oppasbureau 9,5 euro rekende, en ik 8 euro kreeg.”

Hoe ver is Charly Cares?

Sinds de officiële livegang op 1 december sloten 90 families een abonnement af. In totaal schreven 240 ouders zich in. Tot nu toe werden 160 babysitters gescreend en op het platform losgelaten. Die werden in eerste instantie geworven onder pabo-studenten. “Die leveren weer klasgenoten en vriendinnen aan. Zo is het op een snelle en natuurlijke manier gegroeid.”

Voor de livegang werd er drie maanden proeftijd genomen om te testen met 100 families en 50 oppassers. “Dat is belangrijk omdat je te maken hebt met andermans kinderen. Het is een soort dienstverlening die stipte afspraken vereist. Als je dat gaat automatiseren moet je zeker weten dat het goed gaat, en waar je misschien extra service moet verlenen.”

Van der Straten ziet “grote tevredenheid” bij de achterban: “Het aantal boekingen neemt toe. Ouders zien dat ze ’s avonds gewoon uit eten kunnen.” Ook voor oppassers biedt de app flexibiliteit: “Je past alleen op wanneer je zin een tijd hebt.”

Charly Cares draait nu in Amsterdam, en wil in het tweede kwartaal schalen Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. “Onze droom is om ook aan de slag te gaan in Londen en Parijs.”

Nog geld nodig?

“Absoluut. We zoeken 150.000 euro voor drie gebieden. Qua techniek willen we onze mobiele web-app optimaliseren en het social matching-systeem beter maken, zodat je bijvoorbeeld kan zien dat een schoolkennis een oppas heeft beoordeeld. Ook bouwen we aan een iOS- en Android-app.”

“Daarnaast is er geld nodig voor marketing en het uitbouwen van het team. Op het moment dat we 5 steden dekken zullen we uit moeten breiden qua marketing en support, en per stad een city manager aanstellen die lokaal oppassen gaat screenen – een soort tweede ‘Charly’ dus”, zegt Van der Straten met een knipoog.