Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Blake Mycoskie (Toms) een miljoenenbusiness bouwde met het weggeven van schoenen

Blake Mycoskie (39) wist het doneren van schoenen razendsnel uit te bouwen tot de miljoenenbusiness die Toms heet. Een preview van het interview met deze 'Chief Shoe Giver' uit het nieuwe Sprout magazine.

Sprout magazine (4) ligt op 3 september op de mat bij alle Sprout members | Bekijk ook deze preview

Mycoskie runt een bedrijf met wereldwijd 500 medewerkers, waarvan 50 in Nederland. Het was nooit Mycoskies bedoeling om een miljoenenbedrijf op te bouwen, zegt hij in Sprout magazine. ‘Geloof me, als ik wist hoeveel shit ik over me heen zou krijgen, zou ik er nooit aan zijn begonnen.’

Met de verkoop van een paar Toms-schoenen krijgt een kind in nood ook een nieuw paar. Met de aankoop van een zonnebril krijgt iemand een volledig oogonderzoek plus behandeling. Een pak koffie is goed voor 140 liter drinkwater en de aanschaf van een tas draagt bij aan een veiligere bevalling door het opleiden van vroedvrouwen.

 

 

Dit is een ingekorte versie van een artikel uit Sprout Magazine.
Members ontvangen hem gratis.
Word Sprout Member!

 

 

Het begon allemaal 9 jaar geleden, toen Mycoskie tijdens een vakantie in Argentinië een vrouw ontmoette die schoenen uitdeelde aan arme schoolkinderen. Dat inspireerde hem tot bedrijfsmodel waarbij iemand in nood geholpen wordt door een aankoop: het One for One-concept. Oftewel, voor ieder verkocht paar schoenen, wordt een een nieuw paar schoenen aan een noodlijdend kind gedoneerd.

‘Er lag geen uitgekiend businessplan aan ten grondslag’, zegt Mycoskie. ‘Het was een creatief idee om schoenen naar arme kinderen te brengen zonder mensen om geld te hoeven vragen.’

Er lag geen uitgekiend businessplan aan ten grondslag

De zaken werden serieus 2006, toen in mei van dat jaar de eerste schoenen van de band rolden. Na een artikel in de Los Angeles Times ging het pas echt hard, waarna de productie vliegensvlug werd opgeschaald en in het eerste halfjaar tienduizend schoenen verkochten. Dat betekende ook dat er tienduizend katoenen instappers aan Argentijnse kinderen weg moesten worden gegeven.

Toms

Dat ook beroemdheden als Mila Kunis en Scarlett Johansson ineens Toms-schoenen droegen zorgde voor nog meer tractie, ‘maar dat zagen we onderaan de streep niet terug’. Toms verloor de eerste drie jaar geld. Een geluk voor Mycoskie: hij had eerder een bedrijven, waaronder een wasserij voor universiteitscampussen, een billboardexploitant en een tv-station verkocht, waardoor hij deze aanloopverliezen kon financieren. ‘Anders was Toms allang op de fles gegaan.’

Omslag

Na 3,5 jaar werd het financiële omslagpunt bereikt. Twee jaar later kreeg Mycoskie de Secretary of State’s Award of Corporate Excellence uit handen van Hillary Clinton. Mycoskie stond in 2011 op de ‘40 Under 40’-lijst van Fortune Magazine.

Anno 2015 is Toms uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. Omzetcijfers geeft het bedrijf niet, maar bronnen schatten een jaaromzet ‘boven de 300 miljoen dollar’. Sinds 2006 gaf Toms ruim 35 miljoen paar schoenen weg aan kinderen in meer dan 70 landen. 

Aandelen

Om onder meer de vastgoedinvesteringen in fysieke winkels in goede banen te leiden verkocht Mycoskie vorig jaar de helft van zijn aanelen aan Bain Capital. ‘Ze hebben niet alleen wat stress bij mij weggenomen, ze leveren ook cijferanalyses, discipline en het groeigeld dat Toms nodig heeft om een volgende stap te maken. 

Zo kan hij zijn verantwoordelijkheid blijven nemen met Toms. ‘Mijn ultieme droom is om qua sociale impact het meest invloedrijke en inspirerende bedrijf ter wereld te worden’

Sprout magazine 4 in vogelvlucht: