Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Adwise een voormalige autogarage ombouwde tot het Google van Almelo

Internetbedrijf Adwise bouwde een voormalige autogarage om tot een inspirerende plek voor zijn negentig medewerkers. In het pand vind je geen flexplekken of gasaansluiting, maar wel een bioscoop en een goed gevuld restaurant.

In de serie The Office zie je mooiste kantoren van Nederland.

Adwise is een full-service digital agency, gespecialiseerd op het gebied van e-commerce, leadgeneratie, procesoptimalisatie, service & loyaliteit, arbeidsmarktcommunicatie en branding. Met negentig mensen werkt het bedrijf van oprichters Gijs Westerbeek en Jeroen ter Laak voor opdrachtgevers zoals Kees Smit, HG, Atkins, Oad en Boretti.

Voor het nieuwe hoofdkantoor in Almelo (het bedrijf heeft ook een vestiging in Utrecht) dat vorig jaar werd geopend, transformeerde Adwise een voormalige autogarage met werkplaats en showroom volgens marketeer Lotte Holtkuile naar “hét creatieve domein van Nederland”. Holtkuile: “Samen met Studio MAD en Slag bij Almelo vormen wij een innovatieve en inspirerende werkomgeving, die De Nieuwe Garage wordt genoemd.”

Adwise

Het kantoor bestaat uit een open en transparante kantoortuin, waar samenwerken in multidisciplinaire teams (squads) wordt gefaciliteerd en gestimuleerd. Geen flexplekken, nee, iedereen heeft ‘gewoon’ zijn eigen werkplek. “Daarnaast hebben we een ruime keuze aan overige plekken zoals vergaderruimtes, cubicles met bankjes en kun je werken tussen de koeien of op het strand, of je mail wegwerken in de brasserie. Opvallende highlights in het pand zijn een bioscoop, golfbaan, glijbaan en loungeplek met Playstations.

“Lunchen doen we in ons restaurant waar onze huiscateraar iedere dag een super gezonde en uitgebreide lunch voor ons bereid. Food for our digital brains!”

De vijf vergaderruimtes bij Adwise zijn gebaseerd op verschillende fases binnen de customer journey. Zo zijn er ruimtes waar op een informele wijze kennis kan worden gemaakt, inspirerende ruimtes waar nieuwe ideeën gestimuleerd worden en ruimtes waar nieuwe ideeën actief worden uitgewerkt, met hoge tafels en muren van whiteboards. Ook is er plek voor reflectie om in een relaxte setting met loungebanken te reflecteren op het gemaakte werk, of gemaakte plannen juist uit te werken. Maar ook zijn er formelere ruimtes met vergaderstoelen, zodat er voor iedere situatie een perfect passende ruimte is. 

Adwise

Wat maakt jullie kantoorruimte uniek? 

“Het is een volledig duurzaam pand zonder gasaansluiting, waarbij de architectuur echt uniek is. En het pand ademt onze work hard, play hard-mentaliteit. Wij vinden het namelijk heel belangrijk dat er een goede samenhang is tussen werk en alles buiten werk. Heb je even geen inspiratie? Verzet dan je gedachten tijdens een potje gamen met je collega’s of in de brasserie.”

Adwise

Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?

“We zaten als een ‘niet-traditioneel’ bedrijf in een ‘traditionele kantooromgeving’. Hierdoor konden wij niet zijn en uiten wie we zijn. Zo werden we niet alleen beperkt door ruimte maar ook door aparte afdelingen en ruimtes. We zijn getransformeerd van een traditionele organisatiestructuur met afdelingen naar een agile structuur met zelfmanagende teams. Hierbij is het een vereiste dat de teams bij elkaar zitten met daarbij alle benodigde faciliteiten als: overleg-, presentatie-, en brainstormruimtes.”

“Daarnaast hebben wij één grote ambitie: de leukste werkplek van Nederland zijn. Waarbij ontzorgen, fun en vitaliteit de belangrijkste kernfactoren zijn. We zijn bijvoorbeeld bezig met een eigen fysio, fitnessruimte, massages, yoga en een kapper.”

Adwise

Hoe kwam de ruimte tot stand? Zelf ontwerpen, brainstorm, interieurontwerper

“We hebben een pitch uitgeschreven bij verschillende architecten. Het creatieve ontwerp van BTOO sloot het beste bij onze visie en wensen aan. Ter inspiratie hebben zij ons meegenomen naar Strijp-S, het oude Phillipsterrein. De functionele wensen en eisen hebben we met het eigen team opgesteld.”

Adwise

Hoe reageren bezoekers?

“Een letterlijke quote: “Wist je al dat Google zich ook in Almelo heeft gevestigd?”. Haha. Wanneer bezoekers voor het eerst ons pand binnenkomen zijn ze duidelijk verwonderd. Het straalt innovatie en creativiteit uit! We krijgen veel complimenten over de ruimte en klanten geven aan dat ze met nog meer inspiratie en creativiteit naar huis gaan.”

Adwise

Wat werkt er wel en wat werkt er niet goed?

“Wat goed werkt is het samenwerken in teams – er zijn veel inspirerende plekken. Daarnaast werken de verschillende omgevingen voor de verschillende fases in de customer journey ook erg inspirerend en wekken de juiste creativiteit op.”

Adwise

“Het organiseren van evenementen onder werktijd is lastig gebleken. Wanneer grote groepen rondlopen door het pand of presentaties krijgen, zijn medewerkers snel gestoord en afgeleid. Dit kunnen we gelukkig oplossen met onze splinternieuwe bioscoop. Maar onze tip is: let altijd op uitwijkmogelijkheden voor grote groepen, waarbij je medewerkers ongehinderd verder kunnen werken.”

Adwise

Adwise

Adwise

Adwise

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Adwise

Adwise