Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Groningse SaaS-dienst voor events verzilvert coronapivot met Eurovisie Songfestival

Na een coronapivot gingen voormalig 25 onder de 25’ers Bas Krijgsman en Ruben Haring de wereld over met hun SaaS-dienst voor online events. Voorlopig hoogtepunt is een virtueel perscentrum voor het Eurovisie Songfestival. Met behulp van een nieuwe investeringsronde willen de ondernemers kantoren in meerdere landen openen.

Eurovision Eurovision
Je leest nu: Groningse SaaS-dienst voor events verzilvert coronapivot met Eurovisie Songfestival

Een deal met Eurovisie Songfestival, klanten over de hele wereld, een sprong van zestien naar 45 medewerkers en een pitchdeck voor een miljoenenronde. ‘Ik had het een jaar geleden niet geloofd, als je mij dat had verteld’, zegt Ruben Haring.

Haring en compagnon Bas Krijgsman deden met hun Groningse bedrijf EventInsight prima zaken door apps te bouwen voor zakelijke conferenties, toen de coronapandemie hun omzet liet verdampen. ‘We kregen toen te maken met een omzetverlies van 95 procent. De vraag was eerst: houden we het nog vol? Dat is volledig omgedraaid.’

Het bedrijf vond zijn schwung terug door zich een paar weken terug te trekken op een boerderij. Tijdens dat ‘Covid Camp‘ werd een nieuw SaaS-concept (Let’s Get Digital) uit de grond gestampt, waarmee conferenties de interactie van een fysiek event zo goed mogelijk kunnen nabootsen (die quarantaine-aanpak werd daarna wegens succes nog twee keer herhaald).

Virtueel perscentrum

Met dat nieuwe platform worden inmiddels zo’n honderd events per maand georganiseerd, in meerdere landen. Dat viel ook op bij het Eurovisie Songfestival, dat de Groningers zelf benaderde voor een unieke opdracht: een virtueel perscentrum voor ongeveer duizend journalisten, die vanwege corona niet fysiek verslag kunnen doen van het muziekfestijn (vijfhonderd journalisten mogen er wel bij zijn).

Let’s Get Digital schreef zich in voor de officiële bieding, en kwam na meerdere gesprekken als winnaar uit de bus. ‘We verzorgen eigenlijk alles wat je niet op tv ziet’, zegt Haring. Journalisten volgen via het platform live repetities en persconferenties, waar ze ook vragen kunnen stellen. Ook kunnen ze contact zoeken met deelnemers.

Lees ook: Dit bedrijf ging 3 weken in quarantaine en redt zichzelf zo uit de crisis

De SaaS-dienst hoefde volgens Haring amper aanpassingen te doen. ‘Een virtueel perscentrum is heel vergelijkbaar met een zakelijk event. Het gaat om connecties maken.’

Omdat Eurovisie bang is dat beelden van repetities uitlekken, bouwde Let’s Get Digital wel een digitaal watermerk (met waarschuwing) in, in samenwerking met het eveneens Groningse streaming video-bedrijf Jet-Stream. Een volledige garantie tegen het uitlekken zal er nooit zijn, erkent Haring, die erop wijst dat een fysieke repetitie – met honderden journalisten in de zaal – net zo kwetsbaar is.

Investering

Voor de zekerheid stuurde het bedrijf vier medewerkers naar Rotterdam, terwijl het platform en de live-beelden in Groningen de hele dag (en in de avond) nauwgezet worden gevolgd. Haring: ‘Voor ons is een event met duizend aanwezigen dagelijkse kost, maar voor het Eurovisie Songfestival is dat wat anders.’ Die investering betaalt zich volgens de ondernemer makkelijk terug. ‘Het grote voordeel is dat je straks kan zeggen dat je het Eurovisie Songfestival hebt gedaan.’

De deal lijkt voor Krijgsman en Haring de bevestiging dat de pandemie uiteindelijk op zakelijk gebied een blessing in disguise is. Haring verwacht dat de meeste events nog heel lang een ‘online laag’ zullen toevoegen, en fysiek en digitaal zullen combineren.

Lees ook: Zo maakte een coronapivot van Travel Electric een mobiliteitsdienst

Met die insteek sleutelen Haring en Krijgsman nu aan een pitchdeck, waarmee ze later dit jaar tussen de 5 en 10 miljoen euro groeikapitaal willen ophalen. Dat is onder meer nodig om de nadelen van tijdsverschillen te kunnen opheffen, zegt Haring. Omdat het bedrijf vanuit Groningen nu zo’n beetje 24/7 bezig is met het begeleiden van events, waaronder ook in Azië en de VS, wil de dienst ook op die continenten medewerkers installeren.

Die zitten dan letterlijk dichter bij de eventbedrijven (zoals op het gebied van licht&geluid of live streaming) die het platform van Let’s Get Digital lokaal aanbieden, als onderdeel van hun totaalpakket. Investeerders met internationale ervaring zijn dus alvast meer dan welkom, pitcht Haring.

Inschrijven voor de nieuwe editie van de 25 onder de 25? Dat kan vandaag nog!