Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Germen Versteeg (Denticien): ‘De komende vijf jaar open ik 25 winkels in Nederland’

Een bril koop je bij een hippe opticien, een gehoorapparaat bij een commerciële audicien. Germen Versteeg wil met Denticien dezelfde beleving neerzetten voor kunstgebitten. 'De komende vijf jaar open ik 25 winkels in Nederland. Daarna ga ik de grens over.'

germen versteeg denticien
Foto: Denticien

Versteeg begon twintig jaar geleden als tandtechnicus in een laboratorium. Vervolgens werkte hij als tandprotheticus bij het AMC en als operationeel manager bij 4Dental Tandtechniek, een groot laboratorium. ‘Heel klinisch allemaal.’

In 2017 vond hij het welletjes en opende zijn eigen bedrijf: DTL Mediaan, een tandheelkundig laboratorium, maar dan volledig gedigitaliseerd. ‘Ik verving het conventionele handwerk door 3D-scanners, slimme software en 3D-printers. Het resultaat? Een 3D-smile design en geprinte proefprotheses.’

Innovatief, maar er bleef iets aan hem knagen. Ondanks de innovaties was de beleving voor de klant nog steeds hetzelfde: witte muren en specialisten in witte jassen. ‘Dat bracht me op een idee: waarom blijven we in dat klinische wereldje hangen als we ook veel meer op beleving kunnen zitten?’

Van klinisch wit naar een omgeving met beleving

Versteeg keek met een schuin oog naar de opticien en audicien. Daar deed hij inspiratie op. ‘Deze specialisten maken ook een medisch hulpmiddel, maar verpakken dat in een commercieel jasje. In een pand in de winkelstraat, waar beleving centraal staat. Dat kan ik ook met het kunstgebit.’

denticien alkmaar
Het interieur van Denticien, de keten die is opgericht door Germen Versteeg. Foto’s: Denticien

In juni 2020 opende Versteeg zijn eerste winkel: de Denticien in Alkmaar. ‘Het is net alsof je een luxe wellness-winkel binnenkomt. Alle deuren staan wagenwijd open en de muren zijn niet wit, maar groen, vol planten.’

Versteeg blijft bewust ver weg van het klinische en creëert in plaats daarvan een huiskamergevoel. ‘Dat vinden de mensen prettig. Zeker degenen die, vanwege angst, al twintig jaar niet meer bij een tandarts zijn geweest en daarom nu een kunstgebit nodig hebben.’

Geen patiënt, maar een klant

Stap je bij Denticien naar binnen? Dan ben je geen patiënt, maar een klant. ‘Een patiënt is ziek en een klant koopt iets, dat is een wezenlijk verschil. Een prothese kost zo’n twaalfhonderd euro. Als je een horloge voor dat bedrag koopt, wil je toch ook in de watten worden gelegd? Zo kijk ik ook naar mijn klanten.’

Wij steken niet meteen een spiegel in je mond, maar drinken eerst rustig een kopje koffie

Dat begint op het moment dat klanten in contact komen met Denticien. Dat kan op wel zes verschillende manieren. Van Instagram tot chat en van een telefoontje tot een face-to-face-afspraak. ‘Daarmee halen wij de eerste drempel weg. Vervolgens stapt de klant onze “woonkamer” binnen, waar hij zijn customer journey vervolgt.’

Welke glimlach neem jij mee naar huis?

Bij een tandprothesepraktijk word je in een stoel gelegd. Bij de Denticien blader je eerst door een boek vol glimlachen. ‘Wij steken niet meteen een spiegel in je mond, maar drinken eerst eens rustig een kopje koffie. Wat zijn de wensen en angsten van een klant? En welke glimlach vindt hij mooi?’

Vervolgens ziet de klant de glimlach in 3D en krijgt hij of zij een proefprothese mee naar huis. ‘Die mag je eerst een weekendje uitproberen. Is alles naar wens? Alleen dan gaan we met dat spiegeltje aan de slag.’

Germen Versteeg doet alles zelf

Het initiële toekomstplan voor Denticien? Een franchiseketen, maar dat had nogal wat voeten in de aarde. ‘Veel mensen uit mijn beroepsgroep begrijpen (nog) niet waarom zij bij ons meer moeten investeren dan wanneer ze bijvoorbeeld een tandprothesepraktijk in hun garage beginnen’, zegt Versteeg.

‘Wij weten inmiddels dat ons concept enorm succesvol is, maar misschien is het nog wat te vroeg om de rest daarvan te overtuigen. Daarom open ik de vestigingen nu op eigen houtje. Ik heb mensen in loondienst, maar zet (voorlopig) nog zelf de winkels neer.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
germen versteeg denticien
Germen Versteeg wil de grens over met Denticien. Foto’s: Denticien

Op dit moment heeft Versteeg een winkel in Alkmaar, Haarlem en Den haag. Die vestigingen draaiden al in het eerste jaar break-even. ‘In Den Haag gebeuren er dingen die ik nooit eerder zag. Daar kijk ik echt met open mond naar het aantal aanmeldingen: een leuke voorbode voor de overige grote steden.’

Denticien is nu ook in Utrecht en Rotterdam bezig. ‘De komende vijf jaar staan er 25 vestigingen op de planning. Daarna wil ik de grens over, bijvoorbeeld naar Engeland of Denemarken, want in die landen is de tandprothesebranche groot. De potentie is enorm.’

Lees meer over retail en winkels: