Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Franchisen of zelf doen?

RETAIL Take away coffee wordt het helemaal, dus willen de oprichters van het Leidse Coffee Star snel groeien. Is een franchiseketen een goede vorm?

Waarom is er in Nederland geen Starbucks? De koffieketen is in de Verenigde Staten al jarenlang een succes, dus uitbreiding naar Koffieland Nederland zou voor de hand liggen. Geruchten gaan dat er een afspraak bestaat met Nederlands marktleider Sara Lee (Douwe Egberts) om hier niks te beginnen. Jan Willem Keus (25) en Jasper Voorma (24) vinden het allemaal prima. Zij zien vooral een gat in de markt. Begin dit jaar openden zij hun eerste koffiestore in de bibliotheek van Leiden: Cofee Star. Geheel in de geest van Starbucks willen de twee een keten van Coffee Stars openen. Keus: “Sinds november 2004 liepen we rond met het idee om een espressobar te beginnen. We hebben het afgelopen jaar veel adviseurs en partners om ons heen verzameld, en we deden onderzoek.”
Zo keken de twee naar de concurrentie: Douwe Egberts scoort bijvoorbeeld goed met haar hazelnutcoffee. In de VS lopen mensen over straat met grote bakken koffie. “Dat is belangrijke informatie voor ons. In Nederland wil de koffiedrinker toch graag zitten, maar ik denk dat jongeren dat beeld langzaam veranderen.” De voorbereidingsfase – die in november 2004 startte – leverde twee businessplannen op; één voor het in storemodel, de ander voor de zelfstandige versie. Voorma en Keus zien de eerste vestiging van Coffee Star als een pilot. Hier moet duidelijk worden wat de klant wil, en of hij juist wil zitten of koffie mee wil nemen. Ze zien bijvoorbeeld dat customized coffee in trek is. “Iedereen wil zijn eigen koffie samenstellen. Steeds meer mensen bestellen bij ons een Bananaccino of een Freshpresso. En de smaakjeskoffie, of koffie met likeur, is in opkomst.” Naast de koffie biedt Coffee Star ook luxe broodjes. “We hebben ontdekt dat we meer moeten bieden dan een tosti of een broodje ham; tonijnsalade en krab zijn populairder.”

De vestiging loopt inmiddels zo goed dat de voorbereidingen voor een tweede in volle gang zijn. “We willen ook doorgroeien. Na de derde of vierde vestiging willen we een franchiseconcept van de grond tillen. We hebben nog geen tijdspad uitgestippeld, maar na ruim twee maanden beginnen we al onze tweede. Het zou zomaar kunnen dat er over vijf jaar tien Coffee Stars zijn.”

Dure A1-locaties

Nu sprokkelen de ondernemers vooral geld bij elkaar. Het openen van een nieuwe vestiging kost tussen de 75.000 en 100.000 euro. “We zijn bezig om zoveel mogelijk eigen vermogen op te bouwen. Daarnaast zoeken we naar iemand die borg kan staan bij de bank, want we krijgen uiteraard geen lening voor de volle honderd procent. Het gaat om puur om een achtergestelde lening, we zoeken geen informal investors.” Keus en Voorma kiezen bewust voor een franchiseformule om hun groeiplannen vorm te geven. “Ik denk dat dit het snelst gaat”, zegt Keus. “Op die manier kunnen we immers een aantal zaken uit handen geven, dat is belangrijk. Ik zie mezelf niet zo op de werkvloer staan, ik werk liever aan business- en marketingplannen, achter de schermen.”
Die plannen moeten vooral de concurrentie het hoofd bieden, zoals de formules van Coffee Company en Douwe Egberts. De verschillen zijn er ook wel, benadrukt Keus. “We richten ons op de plaatselijke bewoners. Voor hen proberen we van toegevoegde waarde te zijn en loyaliteit op te bouwen. Dit draagt ook bij aan de persoonlijke touch. En onze prijzen zijn lager. Bij ons drink je je cappuccino voor 1,70, omdat wij ons niet vestigen op dure A1-locaties.”

De experts over Coffee Star

Egbert Hennen
Franchisegever van Vrijehuizenmarkt.nl en Vrijebanenmarkt.nl

De pilot store is er en dat draait blijkbaar goed. Nu moeten ze een handboek maken en een marketingaanpak beschrijven zoals ze hun pilot store goed draaiende hebben gekregen. Een franchisegever die eigen zaken heeft, kan zijn tijd niet besteden aan de franchisenemers, dus de pilot store moet naar een franchisenemer. Na een derde of vierde vestiging willen ze een franchiseconcept opzetten. Waarom niet meteen met franchisenemers werken? Zelf opzetten kost allemaal veel tijd en geld. Niet doen, zoek franchisenemers!
Ze moeten het anders gaan aanpakken als ze snel een franchiseketen willen uitrollen. Dus in plaats van zelf 75.000 euro te betalen voor een nieuwe zaak, zal een franchisenemer dit op zich moeten nemen. Keus en Voorma moeten franchisenemers zoeken die investeren. Een franchisenemer is bereid dit te doen, als de formule ijzersterk is. Hun tweesporenbeleid van eigen zaken en vervolgens franchisen moet overboord. Alleen gaan franchisen, dan groeit Coffee Star veel sneller.

Tot slot nog tien tips:
1. Maak een handboek en marketingboek
2. Zoek een franchisenemer voor een eerste zaak
3. Richt je op acquisitie van nieuwe franchisenemers
4. Laat een franchiseovereenkomst maken
5. Vraag entree fee en een maandelijkse franchise fee, dat drukt de eigen investering
6. Regel een financieringspakket voor franchisenemer
7. Creëer snelheid qua aansluitingen
8. Zorg voor eigen identiteit, succesformules worden snel gekopieerd
9. Wees vooral niet bescheiden
10. :Fake it till you make it!

Roel de Hoop

Tot slot nog tien tips:
1. Maak een handboek en marketingboek
2. Zoek een franchisenemer voor een eerste zaak
3. Richt je op acquisitie van nieuwe franchisenemers
4. Laat een franchiseovereenkomst maken
5. Vraag entree fee en een maandelijkse franchise fee, dat drukt de eigen investering
6. Regel een financieringspakket voor franchisenemer
7. Creëer snelheid qua aansluitingen
8. Zorg voor eigen identiteit, succesformules worden snel gekopieerd
9. Wees vooral niet bescheiden
10. :Fake it till you make it!

 

Roel de Hoop

ervaren ondernemer en partner InterimIC

 

Een leuk Nederlands initiatief. Een coffeeconcept dat al in vele landen succesvol wordt geexploiteerd door Starbucks. Zolang Douwe Egberts en Starbucks niet op elke hoek een vestiging hebben, kunnen lokale spelers deze markt in Nederland ontwikkelen. De markt voor take out coffee en coffee met smaakjes is nog onderontwikkeld, maar lijkt wel een onomkeerbare wereldwijde trend. De grootste uitdaging voor Coffee Star is een rendabel en schaalbaar businessmodel op te zetten en de groei te financieren. De ondernemers zullen een keuze moeten maken tussen het in-store model zoals zij nu hebben ten opzichte van het eigen vestigingen/franchise model. Als het doel is om met beperkte
middelen een merk te bouwen dan lijkt het in-store model voor de hand liggend. Is de naam Coffee Star meer gevestigd, dan kunnen ze aan eigen vestigingen denken die vier keer zoveel geld kosten om
op te zetten. Dat is lastig te financieren als je net start. Pas als de naam staat, moet worden gedacht aan franchising als een mogelijk succesvolle strategie om verder te groeien. De meest succesvolle
franchiseconcepten hebben ook 20-30 jaar nodig gehad om succesvol te worden, dus de mannen van Coffee Star hebben nog even de tijd om zich te bewijzen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De franchisegever

Nederland telt ongeveer 600 franchiseformules waarbij meer dan 20.000 ondernemers zijn aangesloten. Van deze ketens heeft 25 procent meer dan vijftig vestigingen (eigen en franchise opgeteld) en 18 procent tussen de 25 en 50. Meer dan de helft bereikt nooit het aantal van 25, terwijl franchising vaak wordt genoemd als middel om snel te kunnen groeien.
De franchisegever moet zichzelf een duidelijke rol geven. Franchise-organisaties worden vaak opgezet vanuit de ontwikkelaar van een idee. Deze organisaties zijn kwetsbaar, omdat de managementvaardigheden dikwijls ontbreken. De franchiseformule kan succesvol zijn als de rollen van ideegenerator en franchisegever goed gescheiden zijn. Daarbij kan de franchisegever zich richten op het managen van de keten en de ideegenerator op kennisoverdracht in het netwerk. Zo hoeft geen van beide zich zorgen te maken over het veiligstellen van het eigen belang. Is dit niet het geval, dan zal het netwerk niet groeien of dood groeien.