Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Startup van de Week EyeContact maakt videobellen persoonlijker met levensecht oogcontact

Het Delftse EyeContact maakt beeldschermen die oogcontact via een spiegelconstructie mogelijk maken. Daarmee speelt de Startup van de Week in op een veelgehoorde klacht over videobellen: het gemis van persoonlijk contact.

eyecontact videobellen startup
EyeContact
Je leest nu: Startup van de Week EyeContact maakt videobellen persoonlijker met levensecht oogcontact

Wat is EyeContact?

Medio april lanceerde EyeContact de Portable: een webcam, geïntegreerd in een zwarte plaat met speciale glasplaat. Volgens mede-eigenaar Boudewijn van Sambeek dé oplossing die natuurlijk oogcontact tijdens videobelgesprekken mogelijk maakt, zonder dat je naar de webcam hoeft te kijken.

‘Als de gebruiker in de ogen kijkt van zijn gesprekspartner, kijkt hij vanzelf recht in de camera. Daardoor worden online gesprekken een stuk persoonlijker’, aldus Van Sambeek.

‘Tijdens videobeltrainingen wordt je geleerd persoonlijk contact te maken. Hoe? Door iemand recht in de ogen aan te kijken. Klinkt simpel, is het niet, want met videobellen betekent dat: recht in de webcam kijken. En dat is lastig, want je hersenen vertellen je dat de ogen op het beeldscherm zitten. Dankzij onze techniek kun je, door gewoon naar het beeldscherm te kijken, iemand wél rechtstreeks in de ogen aan kijken. Het resultaat? Tijdens de eerste pilots gaven deelnemers aan dat zij een grotere interactie voelen en het videobellen als minder vermoeiend ervaren.’

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier.

Wie zitten erachter?

EyeContact is in 2018 opgericht door Boudewijn van Sambeek (35) en Kamiel Zijderveld (53). Van Sambeek richtte, kort na zijn studie werktuigbouwkunde aan de TU Delft, zijn eerste startup op: JackSavior, een bedrijf dat soldeerapparatuur levert aan Chinese fabrieken.

‘In deze periode leerde ik veel over het razendsnel ontwikkelen van prototypes. Ik was druk in de weer toen Kamiel mij belde: of ik als “tussendoorprojectje” even snel een oogcontactapparaat voor het bedrijf DigiContact kon ontwikkelen, waar hij destijds als manager werkte. Dat leek me prima. Toen het product eenmaal stond en de eerste coronalockdown zijn intrede deed, wisten wij: hier moeten we meer mee.’

eyecontact kamiel zijderveld boudewijn van sambeek
Kamiel Zijderveld (L) en Boudewijn van Sambeek van EyeContact.

Volgens Van Sambeek is de apparatuur niets nieuws, het moest alleen even in een nieuw jasje gegoten worden. ‘Al in 1999 vond Eckart Wintzen een beeldbelapparaat uit waarmee je, via de telefoonkabel, kon videobellen mét oogcontact. Dat werd echter snel ingehaald door Skype en MSN, waardoor de techniek met het oogcontact verloren ging. Nu het videobellen, na corona, ineens weer populair is, is het oogcontact ook weer relevant.’

Wie zitten erop te wachten?

Door het hybride werken neemt het aantal professionele online gesprekken toe. Helaas wordt dat online contact, via programma’s als Zoom en Teams volgens Van Sambeek vaak als onpersoonlijk ervaren.

‘De EyeContact Portable komt voort uit de behoefte van medewerkers van zorgorganisaties én banken om een professioneler online gesprek te kunnen voeren. Beide type organisaties hechten groot belang aan een zo persoonlijk mogelijke online interactie met hun cliënten of klanten. Met oogcontact voorzien wij in die behoefte.’

Wij kijken nu vooral naar de tweedelijnszorg, zoals de GGZ, waarin persoonlijk contact belangrijk is

Zorgorganisaties én banken dus, twee heel verschillende doelgroepen. Naar welke doelgroep de focus uitgaat, durft Van Sambeek nu nog niet te zeggen. ‘We zijn er op dit moment nog niet helemaal achter, maar wat we zeker weten is dat we ons richten op organisaties die veel met klanten of cliënten videobellen en dat als vermoeiend ervaren. Want hoe efficiënt videobellen ook mag zijn, we missen de effectiviteit van een fysiek, persoonlijk gesprek’

Het is dan ook de missie van EyeContact om de kenmerken van het fysieke, persoonlijke contact toe te voegen aan het digitale contact. ‘Zodat iedereen, waarvoor een klantcontact cruciaal is, het maximale uit dat contact kan halen.’

Hoever is EyeContact?

De eerste fase, waarin de startup het product uitontwikkelde, is achter de rug. EyeContact verkocht reeds 280 producten aan onder andere de ING. ‘Deze bank gebruikt onze apparatuur voor hypotheekgesprekken. ING ervoer dat het oogcontact vertrouwen opwekt, met als resultaat: meer hypotheekverkopen.’

Op dit moment onderzoekt EyeContact in welke branche het product de meeste waarde toevoegt. ‘Na het succes bij de ING dachten wij dat hypotheken de juiste markt voor ons product was. Helaas werkt niet iedere hypotheekverstrekker met een landelijke strategie, wat het voor ons lastig maakt ons product op landelijke schaal uit te rollen. Daarom kijken wij nu vooral naar de tweedelijnszorg, zoals de GGZ, waarin persoonlijk contact belangrijk is, maar efficiëntie een steeds grotere rol speelt.’

We zoeken één of twee angel investors die zin hebben om het avontuur met ons mee te maken

Op dit moment bereidt de startup een pilot voor in samenwerking met het Reinier de Graaf Gasthuis: het oudste ziekenhuis van Nederland. ‘De afgelopen tijd voerden we gesprekken met doctoren: hoe gebruiken zij het videobellen en wat is er nodig voor een succesvolle implementatie? Binnenkort gaan we over naar de implementatie, met hopelijk als gevolg dat er meerdere zorginstellingen volgen.’

Wat is het verdienmodel?

EyeContact is een lokale fabrikant van beeldschermen met een toegevoegde oogcontactfunctie. De startup verdient dus aan de verkoop van deze displays. ‘In deze beginfase merken we dat wij de beeldschermen nog zelf actief moeten verkopen. In de toekomst hopen we met distributeurs samen te werken.’

EyeContact biedt voor elke werkplek een passend beeldscherm. Daarbij is de EyeContact Portable met 295 euro de goedkoopste en de EyeContact Office met 1.500 euro de duurste variant. Over de omzet wil Van Sambeek nog niets delen.

Nog geld nodig?

Tot nu toe ontwikkelde de startup het product – en de eerste 280 beeldschermen – met eigen geld. Nu is EyeContact op zoek naar kapitaal om een team te bouwen. ‘We zoeken één of twee angel investors die zin hebben om het avontuur met ons mee te maken.’ Het benodigde bedrag? In totaal 200.000 euro, maar dat kan ook twee keer een investering van 100.000 euro zijn.

Op de hoogte blijven over Startups & Scaleups? Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven!