Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Even voorstellen: ondernemer met een missie Sam van Tol (Correctbook)

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Regelmatig stellen we er één aan je voor. In deze aflevering: Sam van Tol, die met Correctbook een steentje bijdraagt aan beter onderwijs in ontwikkelingslanden.

Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

“Ik ben Sam van Tol, 23 jaar oud. Correctbook is een sociale onderneming die strijd tegen analfabetisme met herbruikbaar schrijfmateriaal, waaronder notitieblokken en whiteboards. 25 procent van de consumentenomzet en 10 procent van de omzet van bedrijven brengen we in de vorm van herbruikbare schrifen naar Afrika, waar we samen met stichting Rhiza lesgeven aan kinderen. Op dit moment werken 3750 kinderen op 11 scholen met een Correctbook.”

“Met Correctbook gaat het momenteel heel goed, vooral in de zakelijke markt. Dit jaar hebben we ongeveer 15.000 Correctbooks verkocht. Een tijdje geleden werden we verkozen tot promotiegift van het jaar. Dat is vooral belangrijk omdat ik dit jaar met distributeurs zoals Promotigift.nl ben gaan werken, partijen die je met zo’n prijs makkelijker over de streep trekt.”

“Ook de onderwijsmarkt is heel erg gegroeid, mede dankzij een samenwerking met Van Dijk en Studystore. Die bieden Correctbook als extra optie aan bij studenten die studieboeken bestellen. Die deal betekende wel dat we de productie flink moesten opschalen.”

Wanneer ben je gaan ondernemen?

“Tijdens een vakantie in Zuid-Afrika zag ik voor het eerst echte armoede. Terwijl ik in een restaurant zat zag ik hoe iedereen zijn eten mee naar buiten nam, en het aan mensen op straat gaf. Een man was zo blij met mijn stuk pizza, dat ik daar de hele week eten heb staan uitdelen.”

“Ik ben in Afrika gaan rondkijken, wat zijn hier de problemen waar ik iets mee zou kunnen doen? Wat me aansprak was dat kinderen wel op school zaten, maar nauwelijks schoolmateriaal tot hun beschikking hadden.”

“In 2014 kreeg ik het idee voor een schrift dat lang meegaat. In oktober van dat jaar heb ik Correctbook opgericht. Vier maanden later lanceerde ik een crowdfundingcampagne, waarmee ik mijn eerste productie kon betalen. Dat was nog tijdens mijn studie bedrijfskunde, en een master strategic entrepreneurship.”

“Ik wilde sowieso gaan ondernemen, Mijn vader heeft zijn eigen bedrijf, en heeft mij daarin altijd meegenomen. Het maakte me niet zoveel uit wat voor bedrijf ik zou oprichten, maar ik wilde er echt iets goeds mee doen.”

Bekijk ook dit video-interview met 7Ditches TV:

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

“Mijn drijfveer is om succesvol te worden met sociaal ondernemerschap in ontwikkelingslanden. Een persoonlijk droom is om verschillende sociale ondernemingen op te zetten, als een soort Richard Branson van de sociale ondernemingen.

Ik ben meer de oprichter dan de manager

“Ik houd ervan van om dingen van niets tot iets groters te maken. Als het eenmaal goed loopt, dan vind ik het persoonlijk minder interessant. Ik ben meer de oprichter dan de manager.”

“Een inspiratie vind ik onder meer Maurits Groen, oprichter van WakaWaka. Hij heeft bewezen dat je ontwikkelingslanden kan helpen met je business. Je lost een maatschappelijk probleem op en je businessmodel is de motor, een smeermiddel om een maatschappelijk doel te bereiken. Mede door het voorbeeld van WakaWaka heb ik mijn crowdfundingcampagne ook op Oneplanetcrowd gedaan.”

Waarom ben je lid geworden van het Sprout-netwerk?

“Sinds ik ben gaan ondernemen, volg ik Sprout. Dat is het enige platform dat me aanspreekt qua ondernemersverhalen, dus daar sluit ik me graag bij aan. Wat me bijvoorbeeld bijblijft is een verhaal over Marco Aarnink, die zijn bedrijf verkoopt, en weer iets totaal nieuws begint. En natuurlijk ben ik ook Sprout-partner ook omdat er interessante bedrijven in onze doelgroep in het Sprout-netwerk zitten.”

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

“Zie geld niet als einddoel. Als je een bepaald doel nastreeft dat niet met geld dat maken heeft, dan brengt dat je verder en het maakt je een eerlijkere, meer pure ondernemer. Andere mensen zien en voelen het ook, als je het alleen maar voor het geld doet.”

“Hoe je dat doet? Communiceer je doel continue en zet het voortdurend op de eerste plek. Je kan bijvoorbeeld mooie kwaliteitskleding verkopen, terwijl je doel is om eerlijke arbeidsomstandigheden te bevorderen. Communiceer eerst dat doel, in plaats van direct te gaan verkopen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

“Om Correctbook nog groter te maken heb ik meer samenwerkingen nodig. Bijvoorbeeld met bedrijven die het zelf willen gebruiken, ook op evenementen. Of bedrijven die kunnen helpen bij het lanceren van een nieuw, gerelateerd product, zoals een Correctbook-rugtas. Ook proberen we meer soorten doelgroepen aan te boren. We kunnen onze Correctbooks bijvoorbeeld aanpassen voor bepaalde soorten bedrijven, zoals een boek op maat met sjablonen voor bedrijven in de pr-wereld.”


Sam is Partner van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Kijk hier voor meer info over het Sprout partnership.