Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Even voorstellen: Alwin van der Velden (Superscanner)

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. In deze aflevering: Alwin van der Velden bouwt aan een vergelijker voor supermarktproducten.

Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

“Ik ben Alwin van der Velden (30), oprichter van Superscanner. Dat is een online platform dat consumenten helpt om te besparen op hun boodschappen. Dat doen we door prijzen en producten van grote supermarkten te verzamelen, en deze met een algoritme aan elkaar koppelen. Daardoor kun je op productniveau de prijzen en aanbod met elkaar vergelijken.”

Volgens Van der Velden maken maandelijks 60.000 mensen gebruik van zijn dienst, maar het verdienmodel zit hem in de b2b-markt. Alle gegevens van momenteel zo’n 100.000 producten belanden in een grote, interactieve database onder de naam Superscanner Insights. Voor die net gelanceerde dienst zitten inmiddels een aantal retailers en fabrikanten in de pijplijn.

Wanneer ben je gaan ondernemen?

Van der Velden runde hiervoor onder meer een energievergelijkingswebsite. Het idee voor Superscanner ontstond anderhalf jaar geleden.

“Ik zag dat supermarkten online steeds actiever werden. Dat betekent ook dat er meer transparantie ontstaat, of in ieder geval de mogelijkheid om prijzen inzichtelijk te maken. Daar wilde ik op inspringen en de eerste supermarktvergelijker van Nederland bouwen. Vervolgens heb ik mijn compagnon Andries Mooij benaderd en zijn we gaan bouwen. Het platform is in afgelopen april gelanceerd.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

“Focus houden. We komen per dag tientallen dingen tegen waar we op in willen springen, maar we hebben een beperkte capaciteit. We werken met grote lijsten met dingen die we willen gaan doen en waar we keuzes in maken.”

“De consumentenkant zit in de lift en daar willen we extra stappen zetten, bijvoorbeeld door de gebruiksvriendelijkheid te verhogen het en straktrekken van data. Tegelijk zien we de interesse in Insights toenemen, en daar valt op korte termijn het meeste rendement uit te halen.”

“Op persoonlijk vlak vind ik het een uitdaging om te proberen om niet alleen maar met werk bezig te zijn. Oftewel, ‘s avonds wél die laptop dichtklappen en pas de volgende dag weer kijken. De grens tussen privé en werk is soms wat lastig te bepalen.”

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

“Wat mij drijft is iets van de grond af aan opbouwen. Het is heerlijk om te zien dat er duizenden mensen zijn die jouw product gebruiken en daar profijt van hebben. Ik houd van mensen die hun kop boven het maaiveld uitsteken, ergens in geloven en daar vol voor gaan. Dat past bij mij.”

“Ik bewonder mensen die er alles aan doen om een succes te maken van hun bedrijf. Ik ken een paar mensen die dat doen, dat vind ik de mooiste verhalen.”

Waarom ben je lid geworden van het Sprout-netwerk?

“Sprout is een van de websites die ik al langer lees en die tot mijn vaste rondje behoren. Met name vanwege de verhalen van andere ondernemers en startups. Dat lees ik graag, omdat je vaak tegen dezelfde dingen aanloopt. Daarbij wil ik natuurlijk het magazine graag ontvangen.”

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

“Ik probeer mijn product altijd zo snel mogelijk te lanceren. Toen wij Superscanner lanceerden was dat echt een vroege versie, een mvp. Daarmee hebben we reacties en informatie verzameld en op basis daarvan verbeteringen doorgevoerd.”

“Wat ik vaak hoor en zie, vooral bij grotere bedrijven, is dat er lang aan een product wordt gebouwd, en dat het na de lancering niet helemaal is waar de klant op zit te wachten. Als je net wat eerder lanceert zonder dat het perfect is, dan krijg je sneller inzicht in hoe het gebruikt wordt en wat de klant ervan vindt. Dat kan veel tijd en geld schelen.”

“Verder vertel ik iedereen breeduit wat we doen en hoe wij het voor ons zien. Dat wil je continue toetsen bij vrienden, familie en andere ondernemers. Dat is belangrijk om te doen, want anders ga je zelf te veel in je eigen verhaal geloven.”

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

“Wij zijn momenteel op zoek naar (food)retailers en fabrikanten die op zoek zijn naar productdata. We geven hun graag een demo-account om kennis te maken met het platform.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Daarnaast spar ik graag met mensen die in hetzelfde schuitje zitten en dezelfde dingen doen:  een bedrijf opzetten en daar goede tips over uitwisselen.”


Alwin is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Voor slechts 99 euro per jaar krijg jij toegang tot het netwerk, een uitgebreid profiel op Sprout.nl, nieuwe ideeën met het tweemaandelijkse magazine en toegang tot exclusieve kennis- en netwerkevenementen per jaar. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan!