Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

En Daniel Ek zag dat het goed was: streaming blijft de muziekbranche redden

Streaming redt de muziekindustrie, met voor het vierde achtereenvolgende jaar een omzetgroei. Deze grafiek laat zien dat de muziekbranche Spotify-oprichter Daniel Ek en diens navolgers – ondanks alle twisten – dankbaar mag zijn.

Video killed the radio star? Hou maar op! De ‘radio star’ laat zich niet killen, die gaat gewoon lekker met zijn tijd mee.

Deze wijze les deden wij op na het bestuderen van de deze week gepubliceerde jaarcijfers van de mondiale muziekindustrie, door het Zwitserse IFPI. De omzet van de branche nam jarenlang af door de capriolen van The Pirate Bay, Kazaa en – voor de iets minder jonge lezers onder ons – Napster.

Streaming redt branche

Dankzij het harde werk van startup-man Daniel Ek neemt de omzet sinds 2015 weer toe. Die groei is dan ook vrijwel volledig toe te schrijven aan streaming-inkomsten. Spotify en Apple Music mogen dan in een loopgravenoorlog zijn beland en lang niet alle artiesten krijgen vooralsnog eerlijk betaald voor hun streams, het gaat hier om het grotere plaatje: streaming bracht afgelopen jaar 8,9 miljard dollar in het laatje van de muziekbranche. In 2017 was dit nog 6,7 miljard dollar en in 2014 nog maar 1,9 miljard pegelmannen. Zien is doen geloven:

Stijgende totaalomzet

Terwijl de omzet uit digitale en cd-verkopen dus al jaren afneemt, zorgt streaming voor een totaalomzet die weer de goede kant opgaat. De branche zit al bijna weer op het niveau van 2007. Naast streaming verdient de industrie ook steeds meer daalders met zogeheten performance rights, dus copyright-betalingen voor live-covers. Afgelopen jaar leverde dat 2,7 miljard dollar op.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook de hipstermarkt is nog volop levende: voor het dertiende achtereenvolgende jaar gingen er meer elpee’s over de toonbank. Afgelopen jaar steeg de omzet uit vinyl met 6 procent. Het marktaandeel blijft met slechts 3,6 procent echter een stuk kleiner dan de hele verhalen in de media doen geloven.

Foto: Getty.