Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ecosummit: startups en investeerders op de groene weg

Een elektrische taxi, een abonnement op een vaatwasser of parkeren in een leegstaand kantoorpand: er zijn vele wegen die naar een groenere toekomst leiden. Tijdens Ecosummit 2016 in Amsterdam zetten startups en investeerders donderdag de klokken gelijk.

Wat een overvloed aan groen: na Berlijn en Londen deed Ecosummit ook dit jaar Amsterdam aan, waar bij gastheer Rockstart cleantechstartups investeerders en een handvol corporates ontmoetten die serieus geloven in een duurzame toekomst. Een overvloed aan sprekers: maar liefst 36 van de 50 sprekers waren startups die pitchtijd kregen, terwijl groene investeerders als SET Ventures en de corporate venturingafdeling van Eneco zichzelf ook mochten aanprijzen voor de ondernemers. Veel food for thought, maar vooral ook veel aanknopingspunten om eens stevig te netwerken. 

Taxi Electric: winst en opschalen

Geef Ruud Zandvliet van Taxi Electric vijf minuten op het podium en investeerders spitsen de oren. Een taxibedrijf dat als eerste in Europa een nieuw businessmodel uitvond met puur elektrische taxi’s, waarvan er inmiddels 40 rijden voor met name bedrijven in en rond Amsterdam? Zeventig 50-plussers als chauffeur, van wie een groot deel voorheen een flink deel langdurig werkloos? Een winstgevende omzet van 3 miljoen euro en plannen om op te schalen naar verschillende andere Nederlandse steden? Pure muziek, maar Zandvliet accepteert in de wandelgangen alleen de kaartjes van groene capital investors. Ze zullen even geduld moeten hebben met storten.

“We zijn winstgevend, maar moeten ons businessmodel nog verder verfijnen voordat we het echt naar andere steden gaan brengen. We bekijken onder meer hoe we ook de particuliere markt kunnen benaderen, naast het werk dat we voor klanten als KPMG, Heineken en andere corporates doen.” Volgend jaar denkt Taxi Electric toe te zijn aan een geldronde, waarbij Zandvliet overigens erg gelukkig is met zijn bestaande aandeelhouders, waaronder Stichting Doen.

ParkBee: massamarkt

Schaalbaarheid, een potentiële massamarkt en cashflow: ook ParkBee kan een hoop vinkjes zetten achter de zaken waar investeerders een warm gevoel bij krijgen. En dan heeft de startup van Wouter de Bruijne een businessmodel dat je zelfs aan je oma in 1 minuut kunt uitleggen: ParkBee verhuurt leegstaande bedrijfsparkeerplekken. Na een deal met de gebouweigenaar installeert ParkBee hardware die zorgt dat zijn klanten veilig de slagboom van bedrijfsgarages kunnen openen, bijvoorbeeld in Amsterdam en Rotterdam, waar je voor 2 tot 2,50 euro per uur kunt parkeren. Zo heeft ParkBee inmiddels keuze uit meer dan 30 garages in Nederland. De eigenaar deelt de extra inkomsten met ParkBee.

“Op deze manier zouden we in theorie in de grote steden van Nederland 300.000 extra parkeerplekken kunnen aanbieden, en in Londen zijn het er nog tien keer zoveel,” juicht De Bruijne. “De meeste plekken onder kantoorgebouwen worden nu maar 8 uur per dag gebruikt, 16 uur staan ze dus leeg. Voor vastgoedeigenaren is het een mooie mogelijkheid om waarde toe te voegen aan hun gebouwen.” En happig zijn ze: maandelijks voegt ParkBee 5 à 10 locaties toe aan zijn aanbod. En een app? Die heeft De Bruijne niet nodig: zijn aanbod is toegankelijk via Parkmobile en Park-line , de parkeerapps die het gemak van automobilisten al dienen.

Yes!Delft-directeur: vaker nee zeggen

Ook De Bruijne krijgt volop aandacht tijdens de koffie en lunch, in een voor hem al jarenlang vertrouwde omgeving: voordat hij instapte bij Parkbee, was hij directeur van startupfabriek Yes!Delft. “Maar nu sta ik aan de andere kant en moet ik de lessen die ik de startups meegaf, zélf in praktijk brengen. Het viel me mee hoe snel het wende, en ik heb natuurlijk veel plezier van het netwerk dat ik bij Yes!Delft heb opgebouwd.” 

“En ik leer ook weer veel: tegen bepaalde dingen nee zeggen. Een voorbeeld? In mijn vorige rol zat ik startups altijd achter de vodden: kom op jongens, zoek de media eens op. Nu ervaar ik dat het lang niet altijd verstandig is om alles meteen naar buiten te brengen.” Waarna een paar spannende ontwikkelingen volgen, die nog te pril zijn om rond te toeteren.

Eneco: samenwerken met startups

Het netwerken tijdens Ecosummit draait niet alleen om geld: de startups zien liever geld in combinatie met een goed netwerk, kennis van de markt of een vlotte toegang tot gebruikers. Wat dat betreft bieden de corporate venturingafdelingen van Eneco en Shell desgewenst het complete pakket: over geld valt te praten, maar wat te denken van de kennis en de labs van Shell of Eneco als launching customer voor je startup? Quby, inmiddels volledig overgenomen door Eneco, heeft er zijn thermostaat Toon groot mee kunnen maken. (We spraken mede-oprichter van Quby Ivo de la Rive Box eerder over hoe je succesvol danst met een corporate).

Eneco heeft ten minste 100 miljoen euro in gedachten om te investeren in duurzame startups. Leonie Baneke, manager corporate venturing van Eneco: “In 2020 zullen de grootste energiebedrijven ter wereld niet meer over eigen assets beschikken, voorspellen sommigen. Startups zeggen tegen de gevestigde orde: wij maken jullie overbodig. Onze uitdaging is het, relevant te blijven in een markt die verschuift van het aanbieden van een commodity naar het zijn van een dienstverlener.”

Samenwerking zoeken met die startups is dan verstandig. Via de thermostaat Toon brengt Eneco zijn toekomst als dienstverlener al aardig in praktijk, maar het energiebedrijf heeft recenter ook geld gestoken in onder meer Peeeks, dat installaties van grootverbruikers van elektriciteit zó slim beheert, dat ze kunnen besparen op hun stroomrekening.

Bundles 

Marcel Peters doet dat met Bundles op oer-huishoudelijk niveau: hij vertelt zijn klanten, die een abonnement hebben op de duurzame wasmachines die Bundles, wanneer ze voordelig kunnen wassen. “Enerzijds zijn we aantrekkelijk voor mensen die de aanschaf van een wasmachine, zeker een Miele die extra lang meegaat, een te grote uitgave vinden. Maar door onze software kunnen we via een app inzage geven in het verbruik van stroom en wasmiddelen. Als in de toekomst meer mensen zonnepanelen op hun dak hebben liggen, zijn onze wasmachines slim genoeg om op het juiste moment te gaan draaien.”

Die combinatie van betalen naar gebruik en monitoring van verbruik past Bundles ook toe op vaatwassers, maakt Peters bekend. “We kregen zoveel vragen erover in de crowdfundingcampagne die nu loopt op Oneplanetcrowd, dat we ermee gaan testen.” Vijftig klanten zoekt hij voor de pilot. “Dat is opvallend: bij de aanschaf van een wasmachine telt voor veel consumenten de duurzaamheid, maar over een vaatwasser wordt minder vaak in die termen nagedacht.” 

De ervaring die Peters opdoet met witgoed, komt ook goed van pas bij een totaal nieuwe markt die hij momenteel verkent: Bundles bekijkt de verhuur van fietsaccu’s. “Er ontstaat een behoefte om de accu op abonnement naast de fiets te leveren, waardoor de aanschaf van een kwaliteits-e-bike binnen het bereik van meer mensen komt, die daarbij de zekerheid hebben dat ze de accu niet na een bepaalde tijd hoeven af te schrijven.” Zolang de eigenaar zijn fietsaccu oplaadt via de stekker die Bundles levert, worden de laadcycli keurig bijgehouden door de accuverhuurder.