Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dopper verkoopt 750.000 flessen, maakt internationale switch

Als je internationaal impact wilt maken met je onderneming steek dan niet al je tijd in het opbouwen van eigen kantoren. Dat is de les die Dopper-oprichter Merijn Everaarts het afgelopen jaar heeft geleerd. Zijn nieuwe strategie: slim samenwerken.

Je leest nu: Dopper verkoopt 750.000 flessen, maakt internationale switch

De Dopper is een herbruikbare waterfles met een tweeledige missie: behalve het uit de wereld helpen van de afvalberg die ontstaat door plastic waterflessen wil het bedrijf ook wereldwijd kraanwater promoten.

Vorig jaar verkocht het inmiddels 16-koppige bedrijf uit Haarlem 750.000 van zijn veelkleurige flesjes, vertelt Everaarts. Ter vergelijking: tot en met het jaar daarvoor bedroeg de totale verkoop 600.000 stuks. En daarmee is de omzet van Dopper weer met 55 procent gestegen, ‘maar natuurlijk worden de volumes ook groter’, zegt Everaarts, dus die groeipercentages vlakken een keer af.

De onderneming is inmiddels actief in Duitsland, ‘onze tweede thuismarkt’. En er werden distributeurs gevonden in Denemarken (80 winkels) en Brazilië, waar de Dopper nu te vinden is in 5 winkels van een keten van designproducten (Bento).

VS

Deze week werd de VS aan dat rijtje landen toegevoegd. Maar was Dopper daar al niet actief? ‘We hadden al een kantoor in San Francisco, maar dat kregen we niet van de grond’, biecht Everaarts op. ‘Onze originele tactiek was werelddominantie bereiken met kantoren in 8 landen. Daar hebben we nu een andere formule voor gevonden.’

Zie ook: Hoe Dopper tegen Spa en Evian strijdt (video)

Belangrijkste les is volgens hem om niet overal tegelijk kantoren te openen. ‘Daardoor waren we vooral bezig met het oprichten van bedrijven, met distributiecentra, het aannemen van personeel, computers, noem het allemaal maar op. Vooral de hassle om een netwerk op te zetten, dat was gewoon heel erg moeilijk.’

Zeker bij het benaderen van retailers kun je beter met goede distributeurs werken. Dopper vond die voor Noord-Amerika in Preserve. ‘Die hebben een meganetwerk in VS en Canada, met bestaande winkels en leads naar de juiste onafhankelijke winkels en beurzen. Dat maakt het model veel makkelijker.’

Ambassadeurs

Wat Everaarts wel in eigen hand wil houden: impact maken. Daarvoor worden door Dopper ambassadeurs aangetrokken, die – op freelancebasis – zorgen voor zichtbaarheid door te spreken op podia en door evenementen te organiseren. Zij krijgen een extra commissie op basis van hun ‘podiumtijd’. ‘Je moet zorgen dat je bij de juiste consument bent. Op die manier kun je veel meer impact maken. Dat is waar ik energie van krijg.’

En om impact te maken heeft Dopper, als een van de eerste B Corp’s in Nederland, natuurlijk een Big Hairy Audacious Goal (BHAG): Everaarts wil dat petflessenfabrikanten op den duur ‘anders gaan denken’ en waterleidingbedrijven worden. ‘Als ik naar India ga durf ik niet uit de kraan te drinken. Maar het water uit plastic flessen wordt daar wel uit de grond gehaald door fabrikanten als Coca-Cola en Evian.’

‘Het zou mooi zijn dat zij het leveren van water als businessmodel gaan aanbieden, zij hebben immers de technologie om het uit de grond te halen, dus ze zouden het ook bij de mensen thuis kunnen krijgen.’ Dat hoeft overigens niet door een overheid te worden afgedwongen, merkt Everaarts op, ‘maar door sociaal ondernemerschap’. ‘Als ze ondertussen ongezonde cola willen maken, dan is het ook best.’

Mooi al die internationale plannen, maar is de Nederlandse markt inmiddels verzadigd? ‘Daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Soms lig ik er wakker van en vrees ik dat het afgelopen is, dat men klaar is met het product. Maar met nieuwe modellen, zoals de metalen fles en eentje voor hardlopers, creëren we weer een nieuwe doelgroep en houden we onszelf wakker.’

Ook slim samenwerken? Reserveer alvast 15 april in je agenda voor dit Sprout-event