Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dit zijn de Challengers van 2015

Ze stropen de mouwen op, dagen de gevestigde orde uit met een verfrissende aanpak en gaan voor een flinke hap uit het marktaandeel van de grote jongens (m/v). Sprout presenteert voor de tiende maal zijn Challenger50: de lijst met 50 meest uitdagende ondernemers van Nederland. En ze zijn weer stuk voor stuk werelds.

Je leest nu: Dit zijn de Challengers van 2015

Heb jij al een ticket voor Sprout Challengerday? Bekijk het programma en meld je snel aan. Exclusief voor Sprout-members!

Het gaat weer beter met de Nederlandse bedrijven. Pardon? Het kan nog veel beter. Dienstverlening moet vlotter, producten kunnen aantrekkelijker en bestaande businessmodellen mogen liefst gisteren nog op hun kant, of anders worden ze wel weggeblazen. Althans, als je het vraagt aan de Challengers uit Sprouts jaarlijkse lijst met vernieuwende ondernemers. 

Zij zijn er tot in hun haarvaten van overtuigd dat het anders kan. Beter moet. En vooral: dat je op dit inzicht een onderneming bouwt, die er snel in slaagt marktaandeel weg te kapen van de bestaande partijen. Mogen we je even voorstellen: de Challengers uit de Sprout Challenger50 van 2015.

Wereldspelers


René Schoenmakers en Marco Jansen, Catawiki

Het hardst gaat ongetwijfeld Catawiki, het online veilinghuis dat vorige week al de Fast50 Award won als snelst groeiende techbedrijf van Nederland. René Schoenmakers en Marco Jansen hebben 75 miljoen van investeerders op zak om zo snel mogelijk wereldwijd uit te rollen. “We vallen in het gat tussen eBay en de veilinghuizen: de bovenkant van onze kavels komt in het vaarwater van de Christie’s van deze wereld”, zegt Schoenmakers.

Met minder astronomische bedragen, maar net zo goed van meet af aan opgezet als wereldspeler is LG Sonic van Yousef Yousef, die algen verdrijft met ultrasoon geluid. Het grootste waterbedrijf van de VS is al klant. “Mijn missie? Chemicaliën uitroeien.” Aviationglass zal niet rusten voordat elk vliegtuig is voorzien van glazen ruiten, in plaats van die bekraste plakken plastic van vandaag de dag. Een mooie wereldklus.

Wereldverbeteraars


Peter Heijen, Koen The en Peter Stolze, Lendahand

Zie je ergens geitewollensokken? Nee natuurlijk: ook de impactondernemers uit de Challenger50 gaan voor de winst en volgen daarvoor de wetten van de markt. Lendahand past het crowdfundingmodel succesvol toe om ondernemers in de derde wereld aan investeringskapitaal te helpen. “Je zorgt voor een directe bijdrage aan de werkgelegenheid daar, en je weet wat er met je geld gebeurt.” Zo hoort dat, Novib. En met GreenFox gaat Renzo Deurloo zelfs voor dubbele winst: het vervangt lichtinstallaties door duurzamere technologie en laat dat doen door werknemers van de sociale werkplaats. Minder zweverig dan Deurloo kom je ze nauwelijks tegen.

Wereldproducten


Eva Rennen en Leonie Smelt, MELT Ice Pops

Ouborg. Yep, Tim en Florentine Ouborg zijn zoon en dochter van Mr. Princess Aad. Maar behalve als Aad-viseur bemoeit Ouborg senior zich niet met Princess Travel & Sports, dat zich vooral met reiskoffers wereldwijd in de picture speelde. Een Ouborg maakt van marketing een feestje, de koffers met ingebouwde weegschaal zijn dat ook. A propos, na dat feestje zorgen de lantaarnpalen van Chintan Shah voor helder en slim zicht: Tvilight brandt alleen op volle sterkte als ze menselijke beweging detecteren. Tot in Australië aan toe. Iemand nog een ijsje? Alleen uit de 3D-printer van MELT zijn die natuurlijk het lekkerst.

Challengerday

Op Challengerday (6 november) pitcht de top 5 uit de Challenger50 voor de titel Challenger van het Jaar 2015. De jury, bestaande uit Hubert Deitmers (oprichter Endeit), Hella Hueck (RTLZ), Hugo de Koning (mede-oprichter YoungCapital) en Remy Gieling (hoofdredacteur Sprout) zal beslissen wie er met de hoofdprijs vandoor gaat.