Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze vega-ondernemer veroverde eerst Brazilië, en komt nu naar Nederland

Na een bescheiden Nederlandse start bij Marqt deze week aast het Braziliaanse vegabedrijf Fazenda Futuro ook op een plek in de schappen van Albert Heijn en Jumbo, zegt oprichter Marcos Leta tegen Sprout.

We kennen Beyond Meat, Impossible Foods en de Vegetarische Slager, en nu meldt Fazenda Futuro zich als nieuwe uitdager op de Nederlandse markt voor plantaardig eten. Het Braziliaanse bedrijf wordt daarmee voor het eerst actief buiten Latijns-Amerika, waar het al een flinke markt veroverde.

Het concern van oprichter Marcos Leta zet in Latijns-Amerika maandelijks 150 ton aan vegaburgers en -gehaktballen weg. Net als Beyond Meat en Impossible Foods worden veel van die producten verkocht via restaurants, waaronder de Braziliaanse fastfoodketens Bob’s (1050 vestigingen) en Spoleto (250 vestigingen). Het vegamerk is er nu op 7.000 plekken te koop.

Fazenda Futuro duikt in Nederland met 3,89 euro voor twee vegaburgers onder de prijs van Beyond Meat, dat zijn burgers voor bijna 6 euro aanbiedt. De Brazlianen opereren in Nederland onder de merknaam Future Farm, en werken voor de productie samen met het Nederlandse vleesverwerker Jan Zandbergen. 

Exit

Leta begon zijn bedrijf na een exit in 2016 van zijn sapjesmerk Do Bem Juice aan Anheuser-Busch InBev (een bedrag werd niet gedeeld). Hij stapte als investeerder in bij twee vegabedrijven, en lanceerde vorig jaar met Fazenda Futuro zijn eigen vegamerk. 

Daarvoor haalde hij 8,5 miljoen dollar groeigeld op, waarmee de capaciteit van het tachtig werknemers tellende bedrijf werd opgekrikt naar 650 ton per maand. Omzetcijfers deelt het concern niet, wel dat er aan het einde van dit jaar ongeveer 325 ton zal worden geproduceerd. Later dit jaar lanceert Leta zijn merk ook in Californië, de thuisbasis van Beyond Meat en Impossible Foods.

Wanneer Sprout belt met de in Rio de Janeiro verblijvende ondernemer verontschuldigt die zich voor het feit dat hij iets later is. Zijn kind heeft net een covid-19-test gekregen, in een land als Brazilië momenteel geen overbodige luxe. De coronapandemie werpt tegelijk een ander licht op de vleesverwerkende industrie, ziet ook Leta. 

In vleesverwerkingsbedrijven werden tot nu toe duizenden werknemers besmet met het coronavirus, alleen al in Brazilië gaat het om bijna vijfduizend mensen. In hoeverre zie je ‘vega’ als antwoord hierop? 

‘Het probleem van vleesverwerkers is dat het een heel erg ouderwetse manier is om eiwit te maken. Het gaat om slachthuizen met een hoop mensen die dieren in stukken snijden. Wanneer je veel mensen in een fabriek hebt, dan vergroot je het probleem van de pandemie.’ 

‘Dus het is een goed moment om het te hebben over vlees consumeren. Zoönose (de overdracht van dierziektes naar mensen, red.) toont aan dat er een probleem is met de productiemethode die het virus intensiveert. Daarnaast is er een probleem qua duurzaamheid, met een buitenproportioneel gebruik van natuurlijke hulpbronnen en een toename van gezondheidsproblemen. Meer dan de helft van de mensen in Brazilië heeft een te hoog cholesterolgehalte.’ 

Hoe lastig is het om in vleesland Brazilië vegetarisch eten te verkopen?

‘Brazilië is wereldwijd de tweede grootste vleesexporteur en heeft de op een na grootste vleesconsumptie van de wereld. Dus ik zie het als een goede plek om deze beweging te starten. Nadat we in 2019 van start gingen, scanden we de vleesmarkt, en verkenden we de plekken en steden die plantaardig vlees zouden kunnen omarmen.’

‘We hadden wat geluk, en waren op het goede moment op de goede plek. Media en consumenten begonnen meer open te staan voor het idee van plantaardig eten, ook vanwege de gigantische ontbossing door vleesproductie in Brazilië.’  

Je begint in Nederland bij Marqt. Is die winkel, met zijn veertien locaties, niet veel te klein om impact te kunnen maken? 

‘We beginnen eigenlijk pas net met het merk. In Nederland zijn we nu een week bezig, en beginnen we relaties met klanten op te bouwen, en onderhandelen we nu met een aantal grote retailers om ons product ook bij hun in de schappen te krijgen. Maar ik vind het een zeer goede start. Marqt is een retailer waar we ervaring met consumenten kunnen opdoen, die ons product kunnen proberen en vergelijken met de concurrentie. Onze strategie is helder: om ook retailers zoals Jumbo en AH en andere foodservice-klanten aan ons te binden.’

Het Financieele Dagblad verkondigde vorige week dat Fazenda Futuro een ‘prijzenoorlog’ komt ontketenen in Nederland. Hoe belangrijk is dat aspect in jullie groeistrategie?

‘We zijn niet in oorlog met onze concurrenten. Ik denk dat we wel een verschillende mindset hebben. Het is makkelijk om bijvoorbeeld in de VS voor vijf euro te verkopen. Maar ga je naar bijvoorbeeld Zuid-Amerika, dan zijn mensen zeer prijsgevoelig. In Europa is er een groot aantal white label-producten. Dat is een uitdaging’

‘Om het systeem te veranderen, moet je een vergelijkbare prijs hanteren als premium dierlijke producten. Alleen als je dat bereikt, kunnen we het systeem efficiënt veranderen. Met 3,89 euro zit je ongeveer op dezelfde prijs als een vleesproduct. Het zit in ons DNA om vergelijkbaar te zijn met vlees.’ 

In Nederland werken twee startups, Meatable en Mosa Meat, aan het op de markt brengen van kweekvlees. Wat vind je van die aanpak?

‘Dat is een andere manier om dierenwelzijn te verbeteren, en de druk op natuurlijke hulpmiddelen te verlagen. Maar er is nog altijd een probleem van hoge prijzen. En wanneer je het hebt over ‘clean’- of ‘lab’-vlees, dan eet je nog altijd dierlijk vlees, inclusief de problemen zoals hoge cholesterolwaarden. Het enige verschil is dat je minder middelen gebruikt en dieren ontziet.’ 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot slot, één van jullie producten heet ‘Gehackt’. Lijkt dat qua marketing en spelling niet te veel op de ‘Gehackt’ Vegetarische Slager?

‘We verschillen wel in de verpakking en de manier waarop we ons presenteren. En we zijn 100 procent veganistisch, dus zonder melk en kaas.’ 

Foto boven: Helem Salomao | Fazenda Futuro