Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze startup wil twee keer zoveel bedrijven laten meedoen met aanbestedingen

Startup van de week Altura wil de wereld van aanbestedingen openbreken met een transparant platform. 'Zodat meer bedrijven kansen kunnen vinden en publiek geld beter wordt besteed.'

Altura
Je leest nu: Deze startup wil twee keer zoveel bedrijven laten meedoen met aanbestedingen

Wat is Altura?

Een data-startup die aanbestedingen transparanter en toegankelijker wil maken, een markt waar in Nederland jaarlijks zo’n 100 miljard euro in omgaat. Van die openbare opdrachten (meestal van de overheid) kunnen nog veel meer bedrijven profiteren, zegt oprichter Matthijs Huiskamp (foto midden). ‘Wij geloven dat we het aantal mkb’ers meedoet met aanbestedingen kunnen verdubbelen, een win-winsituatie voor zowel de aanbesteder als de Nederlandse economie.’

Om meer omzet te kunnen halen uit aanbestedingen moeten die bedrijven bijvoorbeeld weten hoe ze precies in aanmerking komt voor zo’n tender, hoeveel geld er beschikbaar is en wanneer je de uitslag kunt verwachten. Altura haalt die gegevens grotendeels geautomatiseerd (met behulp van Natural Language Processing) uit openbare documenten. Daarmee kunnen ook verbanden worden gelegd met vergelijkbare aanbestedingen, en kun je zien door welke partijen die opdrachten worden gewonnen.

De Utrechtse startup is nu ook bezig met het aanboren van internationale bronnen. Bedrijven die een match vinden, koppelt Altura desgewenst aan een consultant die een kansrijke pitch kan helpen vormgeven.

Wie zitten erachter?

Het zaadje voor Altura werd geplant toen medeoprichter Matthijs Huiskamp, die destijds een innovatie-adviesbureau runde, van een klant hoorde hoe aanbestedingen werken. ‘Ik dacht, hoe kan dat proces zo inefficiënt zijn? Er is veel verspilling. Enerzijds omdat partijen zich inschrijven terwijl ze eigenlijk geen kans maken. Aan de andere kant zijn er aanbestedingen waar niet genoeg partijen zich op inschrijven, waardoor er geen goede match is. Vanuit mijn expertise en het oogpunt van digitale innovatie is er veel winst te behalen.’

Huiskamp deelde zijn inzicht met software-experts Jordi van der Hek (foto l.) en Trevi Awater (foto r.), die hij kende uit een ondernemersnetwerk in Utrecht (Brainstormgroup) dat zij samen hadden opgezet. De drie besloten vorig jaar een nieuw bedrijf te beginnen, ook al hadden ze nog amper kennis van aanbestedingen. ‘Dat was een enorm steep learning curve’, blikt Huiskamp terug. ‘Door de complexe materie bleken we iets te optimistisch qua benodigde tijd. Daardoor hebben we wel goed onderzoek kunnen doen en hebben we honderden mensen gesproken.’

Een lange aanloop is makkelijker vol te houden wanneer, je zoals Huiskamp, overtuigd bent van je missie: ‘Ik wil zorgen dat iedereen toegang heeft, en dat er veel minder waste is. Dat een inkopende partij de beste match heeft en dat publiek geld het beste wordt besteed. En dat het bedrijfsleven kan groeien door kansen te vinden die goed bij ze passen.’ Het team van Altura telt inmiddels 14 medewerkers.


Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier

Wie zitten erop te wachten?

Aan de ene kant bedrijven die al meedingen naar aanbestedingen, van kleine spelers tot grote concerns zoals BAM en HP, die complete afdelingen (bid-teams) hebben voor aanbestedingen. Voor die groep kan vooral de data die de startup opdiept goud waard zijn.

Daarnaast zijn er bedrijven die de stap naar aanbestedingen nog niet hebben durven nemen. Huiskamp: ‘Voor hen willen we laagdrempelig en een gestructureerd platform bieden om nieuwe business aan te boren.’

Meedoen met een tender kost een bedrijf gemiddeld 6 tot 8 procent van de waarde van de uiteindelijke opdracht. Die kosten kunnen met een efficiënt platform tot 35 procent worden verlaagd, schat Huiskamp. ‘Dan hebben we het over miljarden aan besparingen in Europa.’

Hoever is Altura?

De startup heeft nu zo’n beetje alle data voor de Nederlandse markt ter beschikking. Daar worden slimme functies gekoppeld, zoals kunnen zien welke concurrentie je als bedrijf kan verwachten en automatisch zoeken in documenten. De eerste groep van honderd (betalende en niet-betalende) klanten gebruikt het platform inmiddels om kansen te vinden en selecteren. Een volgende stap is om ook het inschrijvingsproces te stroomlijnen.

We zijn tech-mensen die naar aanbestedingsland zijn gegaan

Voor kennis over de markt, en om gebruikers door te kunnen verwijzen, werkt Altura samen met consultants die veel ervaring hebben met aanbestedingen. Huiskamp: ‘We zijn zelf software-ontwikkelaars, innovators en marketeers. Oftewel, tech-mensen die naar aanbestedingsland zijn gegaan. Er zijn eerder wel pogingen gedaan om dit proces te verbeteren, maar altijd door mensen die vooral verstand hadden van aanbestedingen.’

Wat is het businessmodel?

Altura geeft met een gratis versie inzicht in alle Nederlandse aanbestedingen. Een betaald abonnement (89 euro per gebruiker per maand) geeft klanten toegang tot extra features zoals Europese aanbestedingen, gemeentelijke budgetten en voorspellingen voor toekomstige aanbestedingen (op basis van geanalyseerde contractdata). Grote afnemers krijgen een op maat gemaakte data-analyse.

Het platform verdient een matchmaking-fee als een gebruiker de hulp inroept van een consultant. ‘Dat kan zeker in het begin handig zijn, om te zorgen dat het op de juiste manier op papier komt’, zegt Huiskamp. ‘Na een paar keer zou je het zelf kunnen doen.’

Nog geld nodig?

Na een gebootstrapte start haalde Altura onlangs een angel-investeerder aan boord (een niet nader genoemde ‘expert in aanbestedingsland’). ‘In het vierde kwartaal willen we het aantal succesvolle cases laten groeien, waarna we begin volgend jaar een seed-ronde willen ophalen, nog onder de miljoen euro.’

Met die cashinjectie kan de startup doorontwikkelen, en wellicht ook internationaal stappen zetten. Zo werd onlangs ‘een eerste voetje’ gezet in België, vertelt Huiskamp. ‘Qua platform past het goed, de moeilijkheid is vooral het Franstalige stuk en de support in die taal. Maar in principe kunnen we in heel Europa aan de slag.’