Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze startup verkoopt marktplaatsen als abonnement

Zonder technische skills kan het lanceren van een online marktplaats uitdraaien op een kostbare excercitie, merkten de oprichters van een klusmarktplaats. Met startup van de week Yeagger stoppen ze de techniek nu in een SaaS-model.

Yeagger Startup van de week Yeagger
Je leest nu: Deze startup verkoopt marktplaatsen als abonnement

Wat is Yeagger?

Een softwaredienst voor ondernemers die – zonder technische kennis – een online marktplaats willen opzetten. Dat kan in ieder geval in de beginfase van een startup een hoop tijd en geld schelen. Yeagger begeeft zich met zijn aanbod op het terrein van onder andere Sharetribe (Finland), Tackle.io (VS) en Mirakl, een Franse dienst die in september 486 miljoen euro groeigeld ophaalde.

Yeagger richt zich met zijn marktplaats-op-abonnement op diensten zoals oppassers, coaches, masseurs en schoonmakers. De startup kiest daarbij voor een app-only-aanpak. Wel is er een web-widget waarmee (op al bestaande websites) boekingen kunnen worden gemaakt.

Wie zitten erachter?

Medeoprichters Patrique van der Valk (foto boven) en Bas van Poppel bouwden zelf eerder marktplaats voor huishoudelijke klussen ButlerBuddy (in 2016 startup van de week). ‘Het is een complexe, grote uitdaging’, zegt Van der Valk over het opzetten van zo’n marketplace met zowel kopers als verkopers. ‘We sloegen zelf twee ton stuk. We hebben het destijds extern laten ontwikkelen. Vervolgens kwamen we veel dingen tegen, mede omdat die ontwikkelaar weinig ervaring had met marktplaatsen.’

Van der Valk: ‘Daarna kwamen andere startups, die ook een marktplaats wilden bouwen, naar ons toe met vraag of ze ons model niet konden kopiëren.’

Het zetje voor een nieuwe startup was een platform voor horecamedewerkers, dat de ondernemers als test bouwden na vragen uit die branche. Toen ze geconfronteerd werden met een korte runway, kleine marges en Helpling als concurrent besloten de ondernemers ButlerBuddy te verkopen. ‘Met dat geld zijn we Yeagger begonnen.’

App-maker Menno Jongejan en Rick Groen (backend) zorgen als medeoprichters voor de technische kennis. De startup telt inmiddels twaalf mensen, onder wie een aantal parttimers.

Startup van de week
MT/Sprout licht iedere week een veelbelovende startup uit. Alle afleveringen lees je hier

Wie zitten erop te wachten?

Marktplaatsondernemers die snel stappen willen zetten (de naam Yeagger verwijst naar gevechtspiloot Chuck Yeager, die als eerste door de geluidsbarrière vloog). En bedrijven die op zoek zijn naar een nieuw businessmodel, zegt Van der Valk. ‘Zoals een schoonmaakbedrijf dat alleen b2b-werk verricht, en met zijn schoonmakers ook de particuliere markt wil bedienen. Dat is een andere tak van sport. De marges zijn daar kleiner, waardoor je meer moet doen met technologie.’

De ondernemers voeren ook gesprekken met bedrijven die meerdere startup-concepten uitrollen. Die zouden Yeagger kunnen benutten om die nieuwe diensten snel te kunnen valideren.

Hoever is Yeagger?

Met behulp van Yeagger zijn sinds vorige maand al vier marktplaatsen live gegaan. Een daarvan (Getease.com, een Treatwell-uitdager) wordt gerund door een paar Nederlandse ex-medewerkers van Google. ‘De transacties beginnen nu op te lopen’, zegt Van der Valk, die het nog te vroeg vindt om exacte aantallen te delen.

Van der Valk woonde een tijdje in Spanje, en wil via dat land op termijn ook de sprong wagen naar Latijns-Amerika. ‘Daar is een grote behoefte om te gaan ondernemen, maar lang niet iedereen lukt dat in de praktijk. Met onze tool maak je dat veel makkelijker.’

Wat is het businessmodel?

Een SaaS-abonnement van 1782 euro per half jaar (of 3208 euro per jaar) en 2,5 procent commissie per transactie. Daarvoor richt Yeagger (binnen een paar weken) een white label-versie van zijn marktplaatsplatform in onder de vlag van de klant. Startups die hun marktplaats zoveel mogelijk zelf willen ontwikkelen, omdat investeerders inhouse technologie verwachten bijvoorbeeld, kunnen de technologie van Yeagger toevoegen met een API.

Nog geld nodig?

Yeagger is momenteel in gesprek met investeerders voor een ronde van pak ‘m beet een half miljoen euro. ‘Zeker op development-gebied hebben we meer handen nodig’, zegt Van der Valk. 

Tot nu toe deed de startup een beroep op de opbrengst van de verkoop van ButlerBuddy. Om extra kapitaal aan te boren besloot Van der Valk begin dit jaar zijn huis te verkopen. ‘Ik vind dat als je hardcore wil ondernemen, je er alles voor over moet hebben om er vol voor te gaan. Zeker met deze huizenmarkt is het interessant om te cashen, en extra investeringen te kunnen doen om het naar de next level te brengen.’