Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze startup laat bedrijven vloggen en haalde daar al een miljoen voor op

Startup van de Week Vormats maakt communicatie met video (bijna) net zo gemakkelijk als e-mail en powerpoint. Met een nieuwe miljoeneninvestering wil de dienst jagen naar internationale groei.

Vormats
Je leest nu: Deze startup laat bedrijven vloggen en haalde daar al een miljoen voor op

Wat is Vormats?

Een app waarmee je binnen een kwartier een video maakt voor collega’s, klanten of sollicitanten. Iedereen heeft anno nu een camera op zak, maar de drempel voor het maken van een (zakelijke) video is voor veel mensen nog te hoog.

Vormats geeft medewerkers van klanten zoals Shell, Nationale Nederlanden en Unilever custom templates, autocue en scriptsuggesties, zodat ook onervaren videomakers een filmpje kunnen maken met een intro en verschillende scènes. Kleurgebruik en logo’s zijn in de huisstijl van het bedrijf. Video’s worden met een druk op de knop automatisch gemonteerd. Zo moet het schieten van een (zakelijke) video een vanzelfsprekend alternatief worden voor e-mail en andere communicatievormen, is de missie van de Amsterdamse startup.

Vormats is een van de bedrijven die juist profiteren van de coronacrisis, beaamt medeoprichter Jan-Jaap van den Hoek (foto r.). ‘Mensen zijn door thuiswerken gewend geraakt om achter een webcam te zitten. We zijn qua digitalisering een aantal jaar de toekomst ingegooid. Tegelijkertijd stijgt de vraag naar persoonlijke, authentieke video’s. We hebben het geluk dat we een product hebben dat daar perfect bij aansluit.’ 

Wie zitten erachter?

Videoproducent Jan-Jaap van den Hoek en IT-specialist Arnold Bouwman (foto l.) bedachten Vormats in 2018 aan de keukentafel. Daar vertelde Bouwman, die destijds bij ABN Amro werkte, dat zijn werkgever zich op video’s wilde storten en bezig was met opzetten van een platform. Goed idee, dacht Van den Hoek, maar dat wil nog niet zeggen dat medewerkers ook massaal video’s gaan maken. ‘Je moet ze faciliteren. Als je van bovenaf gaat roepen, dan gebeurt er meestal vrij weinig. Mensen die het wel oppakken zijn soms een paar uur bezig met een video, dat wil je als werkgever niet.’ 

Van den Hoek en Bouwman zagen een gat in de markt voor een laagdrempelig video-app, en vonden al snel ABN Amro als een van de drie launching customers. ‘Daardoor hadden we direct gebruikers waarmee we ons product konden valideren en verbeteren. De afgelopen twee jaar was een gigantische leercurve.’ Bouwmans achtergrond in de corporate wereld bleek goud waard, zegt Van den Hoek. ‘Door die ervaring hebben we een product dat volledig voldoet aan de complianceregels van het bedrijfsleven, wat voor veel startups een grote uitdaging is.’

Zijn gebrek aan startup-ervaring compenseert Van den Hoek door zich te omringen met een aantal ervaren founders van andere Nederlandse techbedrijven. ‘Deze mentoren behoeden ons voor de gebruikelijke valkuilen waar je als startup-founder in kan belanden.’

Wie zitten erop te wachten?

Bedrijven vanaf tien medewerkers, die video willen inzetten voor bijvoorbeeld het updaten van teams, het inwerken van nieuwe medewerkers en het maken van vacaturevideo’s. Voor die klanten ontwikkelt de startup op maat gemaakte templates en een plan van aanpak om zoveel mogelijk medewerkers over te laten stappen op video als communicatiemiddel. ‘De vraag wordt wat ons betreft: ga ik een mail tikken, maak ik een nieuwsbrief of gebruik ik Vormats? Slack is bijna een werkwoord geworden, dat moet Vormats ook worden.’

Deelt een medewerker een video op bijvoorbeeld LinkedIn, dan zet je je als bedrijf meteen in de markt als merk en werkgever (‘employer branding’). Van den Hoek: ‘De wereld wordt visueler, en mensen willen zich persoonlijk manifesten. Van merken wordt verwacht dat ze persoonlijker worden, en “echt”. Zelfgemaakte video’s worden als betrouwbaarder gezien.’ 

Hoever is Vormats?

Mede dankzij een seed-investering van een miljoen euro groeide Vormats in de eerste twee jaar naar ruim veertig klanten, zoals Unilever en Oxfam Novib, die de dienst in meerdere landen gebruiken. Het Amsterdam UMC zet de app in bij het werven van gespecialiseerd personeel. Nu de app aan lijkt te slaan bij grotere organisaties, wil Vormats ook kleinere bedrijven en freelancers aanboren. 

Wat is het businessmodel? 

Vormats past de app aan op de behoefte van een bedrijf (zoals interne communicatie of recruitment) en levert een plan van aanpak, inclusief oefeningen, tips van experts over bijvoorbeeld vloggen of het maken van de video-pitch. Daarna wordt de dienst voor een vaste periode afgenomen, met een prijs gebaseerd op het aantal gebruikers. 

De startup ziet ook ‘een enorme potentie’ bij kleinere bedrijven en zzp’ers. Van den Hoek: ‘We krijgen iedere dag meerdere vragen vanuit de markt, maar kunnen deze nu niet bedienen omdat we er niet op ingericht zijn.’ Om die grotere doelgroep aan te kunnen boren lanceert de startup later dit jaar een (schaalbaar) SaaS-product waarmee gebruikers volledig zelfstandig aan de slag kunnen. 

Nog geld nodig?

Vormats verzamelde bij twee vc-fondsen (River Venture Partners en Unknown Group) en een aantal angel-investeerders een miljoen euro aan seed-kapitaal. Geld ophalen, ging volgens Van den Hoek tot nu toe relatief eenvoudig. ‘We kunnen laten zien wat onze product market fit is, en welke potentie we hebben.’ De ondernemer begint deze week de eerste gesprekken voor een tweede investeringsronde voor nog eens drie tot vijf miljoen euro, ‘daarmee gaan we het echt groots aanpakken, ook Europees’.

Met die nieuwe investeringsronde kan Vormats nieuw (ontwikkel)talent aantrekken. ‘We hebben ons salesmodel en aanpak binnen Nederland bewezen, en kunnen dat kopiëren en opschalen naar andere gebieden. Dat doe je door goede mensen aan te nemen. Dat is nu onze grootste bottleneck. Er is niets moeilijker dan goede mensen vinden.’