Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze startup daagt Red Bull uit met een gezonde energiedrank

Startup van de week Nightwatch daagt traditionele producenten van energiedranken uit met een gezond alternatief. Oprichters Aldo Hakman en Thomas van Galen werken voor hun drankje met een bijzondere plant uit de Ecuadoraanse jungle. ‘Wij bieden je energie zonder de troep.’

Wat is Nightwatch?

Een energiedrank, maar dán gezond: dat is Nightwatch, een frisdrank van de gelijknamige Amsterdamse startup. Zitten reguliere energiedranken vol zoetstoffen en suikers, Nightwatch werkt enkel met natuurlijke stoffen. Een belangrijk bestanddeel van de drank is de uit de Ecuadoraanse jungle afkomstige plant Ilex guayusa, vertelt mede-oprichter Aldo Hakman (foto boven). “De bladeren van deze plant worden in de jungle gebruikt om energie en focus te krijgen. Ze geloven er dat het je kracht brengt. Onze drank bevat zowel cafeïne als L-theanine. De combinatie van die twee stoffen verhoogt je concentratie, zo is al meerdere malen wetenschappelijk aangetoond.”

Een energiedrank mag geen aanslag doen op je lichaam

Met de traditionele energiedrankproducenten, zeg maar de Red Bulls van deze wereld, heeft Hakman weinig op. “We hebben in onze maatschappij vaak energie nodig, maar je wil niet dat zoiets een aanslag doet op je lichaam. Dat je er op de lange termijn door inlevert.” Nightwatch is juist goed voor je gezondheid, stelt de ondernemer: “Er zitten gezondheidsbevorderende elementen in, zoals vitamines en antioxidanten. Energiedrankjes bestonden altijd uit een brok energie met een hoop troep, nu bieden ze een hoop energie zonder de zorgen.”

Wie zitten erachter?

Hakman (36) richtte het bedrijf in 2018 op met Thomas van Galen (40). De twee kennen elkaar nog uit hun studietijd. Ze werken al jaren samen in een eigen laboratorium, waar ze planten testten voor de cosmetica- en drankindustrie. Op een dag kwam iemand langs met de bladeren van de Ilex guayusa, vertelt Hakman, waardoor de ondernemers de exotische plant ontdekten.

Ze besloten extracten van de plant te verkopen, die gretig aftrek vonden bij talloze groepen die wel wat extra energie kunnen gebruiken: van studenten tot sporters en chefs. Op een warme zomerdag vertelde één van die chefs aan Hakman dat hij het extract altijd mengde met water en citroensap, om het met een ijsklontje, wat suiker en een blaadje mint tot zich te nemen. Net als een frisdrank, zei de chef, waarop Hakman bedacht: waarom zou hij niet zélf een frisdrank ontwikkelen van zijn extract?


Festivalgangers zijn enthousiast over het drankje van Aldo Hakman en Thomas van Galen.

Wie zit erop te wachten?

De startup richt zich niet op één specifieke doelgroep, legt Hakman uit. Iedereen die energie wil halen uit een gezond product kan Nightwatch gebruiken. Wel merkte Hakman dat zijn drank in het bijzonder aanslaat op festivals, waar de feestende meute even moet bijtanken. Hakman vermarktte zijn drank al op onder meer Mysteryland, Wildeburg en Into the Woods.

Hoe ver is het product?

Het product is helemaal klaar en er zijn al honderdduizenden stuks van verkocht. Niet alleen in Nederland, maar ook in Zwitserland, Oostenrijk, Spanje en Portugal. Behalve op festivals is de drank nu alleen nog online verkrijgbaar. De startup werkt naar eigen zeggen hard om het product nu ook in de fysieke schappen van winkels te krijgen. Naar verwachting is Nightwatch vanaf april of mei dit jaar beschikbaar bij alle grote horecadistributeurs.

Wat is het businessmodel?

Nightwatch werkt samen met  bottelaar Hermann Pfanner Getränke Gmbh. De startup verdient, heel klassiek, geld per verkocht flesje of blikje. Hoe lucratief dit tot nu toe is geweest, blijft onduidelijk; het bedrijf deelt geen omzet- en eventuele winstcijfers. Van de inkomsten kan de startup in ieder geval vijf fulltime-medewerkers en drie freelancers betalen.


Aldo Hakman bezocht de Ecuadoraanse jungle. Hier gebruiken ze de plant guayusa om energie en focus te krijgen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

In de Amsterdamse startup zitten al meerdere tonnen aan groeifinanciering. Deze financiering verkregen de ondernemers via de uitgifte van een converteerbare lening. Financiers kunnen hun lening hierbij op termijn laten converteren in aandelen. De ondernemers haalden via deze constructie kapitaal op uit hun eigen netwerk, maar ook bij de oud-Proctor and Gamble-manager Eric van de Beeten (53), die mee bestuurt in de startup. Hoe hoog de investering van Van de Beeten indertijd bedroeg, brengen de ondernemers niet naar buiten.

Hakman denkt op termijn een nieuwe investering nodig te hebben, om aan de hoge vraag voor zijn product te kunnen blijven voldoen. Hoe hoog deze investering dient te zijn en wanneer deze idealiter plaatsvindt, kan hij op dit moment nog niet zeggen.