Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze Nederlandse laadpionier bouwt aan de ‘Amazon’ voor thuisladers

Het kopen van een thuislader voor je elektrische auto zou net zo makkelijk moeten zijn als het kiezen van een wasmachine, vindt startup van de week Soolutions. Oprichter en laadpionier Joury de Reuver schaalt via Rockstart een idee op dat ontstond als zijproject.

soolutions laadpaal
Foto: Soolutions

Wat is Soolutions?

Soolutions bouwt aan de ‘Amazon’ voor het bestellen en installeren van thuisladers voor elektrische auto’s. ‘Hardware en installateurs zijn er inmiddels genoeg, maar een thuislader kiezen en installeren is nog best een ingewikkeld project’, zegt oprichter Joury de Reuver (foto derde van links). ‘Wij willen dat hele onboarding-proces versimpelen.’

Soolutions geeft particulieren en bedrijven met een online marktplaats toegang tot 25 leveranciers en 7 installateurs. Kopers kiezen hun laadapparatuur met een online configurator, waarbij ook een installateur kan worden geboekt. Zakelijke klanten zoals autodealers, leasemaatschappijen en woningcorporaties kunnen die online keuzehulp als whitelabel-dienst aanbieden op hun eigen platform.

De startup schat dat er de komende tien jaar in Europa een markt van 100 tot 150 miljard euro voor het oprapen ligt. ‘Die tijdspanne is vergelijkbaar met de adoptiecurve van de wasmachine’, zegt De Reuver. ‘Daarvoor moesten ook eerst de aansluitingen en leidingen worden aangelegd.’

Wie zitten erachter?

Oprichter De Reuver neemt een schat aan ervaring mee uit de wereld van elektrisch laden. Hij was er vanaf het prille begin bij. Zo was hij R&D-manager bij ElaadNL, een stichting die vanaf 2009 een landelijk dekkend netwerk van openbare laders uitrolde. De afgelopen jaren gaf hij bij het Amerikaanse – en sinds maart beursgenoteerde – laadbedrijf ChargePoint leiding aan het productportfolio van (semi)publieke laders.

Laadpionier
Joury de Reuver is mede-ontwikkelaar van het Open Charge Point Protocol (OCPP), een open source-standaard voor de communicatie tussen laadpalen en beheerders. Ruim 200 aanbieders van laadinfrastructuur gebruiken het protocol voor het beheren van laadpunten, het monitoren van laadsessies en het verwerken van betalingen. Automobilisten kunnen dankzij de standaard makkelijk switchen tussen laadnetwerken. Bedrijven waaronder Amazon en Uber riepen de Amerikaanse regering dinsdag op om de standaard als uitgangspunt te nemen bij de aanleg van openbare laadstations.

Ondertussen begon De Reuver – in eerste instantie als zijproject – een webshop voor laadapparatuur. ‘Toen ik mijn eerste elektrische auto kreeg, kostten kabels iets van 700 euro. Dat moet anders kunnen, dacht ik. Na wat zoekwerk in China zette ik er een paar op Marktplaats, en was ik binnen vijf dagen twintig kabels kwijt.’

In 2019 besloot De Reuver zich fulltime op zijn webshop te storten. ‘Bij ChargePoint kon ik zien waar alle energie voor elektrische auto’s vandaan komt. Het bleek dat zodra iemand een thuislader heeft, 80 tot 90 procent van de gereden kilometers uit thuisladers komt.’ Met Soolutions (12 medewerkers) stroomde de ondernemer dit jaar in bij startup accelerator Rockstart.

Wie zitten erop te wachten?

Aan de ene kant consumenten. Die groep bestond eerder vooral uit leaserijders, maar de markt voor tweedehands elektrische auto’s komt snel op, merkt De Reuver. ‘Dat zijn mensen die gemiddeld wat minder geld te besteden hebben, en die kritischer zijn met wat ze aan de muur willen.’

De grootste groei zit naar verwachting aan de B2B-kant. De Reuver: ‘Autodealers en leasemaatschappijen moeten ook de omslag maken, en krijgen steeds meer vragen over thuisladen. Maar het zijn geen elektriciens of installateurs.‘

Ook voor leveranciers van laadapparatuur hanteert Soolutions een marktplaatsmodel à la Amazon en Bol.com, inclusief een eigen distributiecentrum met voorraden. Voor andere leveranciers is Soolutions de Europese distributeur, of wordt er gewerkt met dropshipping.

Hoever is Soolutions?

De webshop verwerkte tot nu toe zo’n 10.000 bestellingen. Driekwart van de klanten is afkomstig uit andere Europese landen, die Soolutions bedient met een Franse, Duitse en Engelstalige versie. De dienst rolde dit jaar ook het enterprise-model uit met aanbod voor zakelijke afnemers. Daar werden de afgelopen zes maanden zeventig klanten (resellers) op aangesloten.

Aan de aanbodkant zijn er nu 25 leveranciers van hardware en zeven installateurs in Nederland en België beschikbaar. Dankzij een nieuwe financieringsronde lanceert Soolutions zijn zakelijke (whitelabel) portal binnenkort ook in Duitsland en Frankrijk.

Wat is het businessmodel?

Aan de consumentenkant bestaan de inkomsten uit een marge op hardware, en een upsell voor de installatieservice. Op de zakelijke markt betalen autodealers en andere bedrijven een maandelijkse fee voor het gebruik van de online configurator. Afhankelijk van het abonnement (van 0 tot 299 euro per maand) komen die bedrijven ook in aanmerking voor kickbacks en wholesale-kortingen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Soolutions haakte samen met Rockstart een groep angel-investeerders aan. Die steken nu, inclusief een eerdere converteerbare obligatie van Rockstart, een kleine miljoen euro in het bedrijf (met een optie op nog eens 500.000 euro). Met dat kapitaal wil de startup meer B2B-klanten aanhaken, zijn whitelabel-dienst verder ontwikkelen en een leeromgeving (academy) optuigen voor verkopers en installateurs.

Voor volgend jaar staat een grotere vc-ronde op rol, waarmee de rest van Europese zakelijke markt moet worden veroverd. De Reuver ziet op de langere termijn ook kansen voor meer hardware op energiegebied, zoals batterij-opslag, warmtepompen en zonnepanelen.