Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze formats maken Talpa een miljard waard

Meerdere gegadigden hebben interesse in het mediabedrijf Talpa van John de Mol. Hij wil zijn formatfabriek verkopen en de timing lijkt goed: The Voice is een wereldsucces, andere talentenjachten gaan dezelfde kant op en zelfs Utopia levert zijn geld op. Als alles goed gaat, casht de media-ondernemer straks meer dan een miljard euro.

Een woordvoerder van Talpa bevestigde donderdagochtend de interesse voor Talpa, na een bericht daarover in het FD. De verkoop van Talpa kan volgens door de zakenkrant geciteerde ingewijden zeker 600 tot 700 miljoen euro opleveren, maar een opbrengst van meer dan 1 miljard euro is ook niet uitgesloten als Talpa zijn winst verder kan opvoeren.

Mogelijke kandidaten voor een overname zijn FremantleMedia en 21st Century Fox. Talpa zelf wil geen namen noemen, maar vorig jaar wees De Mol nog een bod af van Shine, een tv-productiebedrijf uit de stal van Rupert Murdoch.

Een koper krijgt een snel groeiende internationaal mediabedrijf, met een platenlabel (8ballmusic), een belang in SBS Nederland, radiozenders Radio 538 en Slam FM en tv-producenten in vele landen. Maar de kroonjuwelen met de meeste waarde zijn natuurlijk de televisieformats die de ruggengraat van de wereldwijde expansie vormen. En dit zijn de meest succesvolle:

The Voice

De absolute klapper van Talpa. De lijst met landen waar The Voice en The Voice Kids draait beslaat twee A4tjes: van Zuid-Korea tot Servië en van Letland tot Argentinië draaien de stoelen van de juryleden naar nieuw zangtalent. Volgens tv-analisten was The Voice in 2013 het meest succesvolle format ter wereld.


Utopia

In Nederland houdt Utopia mensen niet echt aan de buis gekluisterd, maar de Utopianen mogen ook volgend jaar nog even doormodderen in hun autarkische samenlevinkje. Al was het maar als etalagemateriaal voor Talpa, dat het format al in de VS en Turkije heeft weten te slijten.


The Winner Is…

The Winner Is… is de tweede talentenshow van Talpa die internationaal verkoopt, al haalt het succes het nog net niet bij dat van The Voice. Maar toch: 22 landen in het Midden-Oosten, half Europa, de VS, China en nog wat landen draaien de show.


Beat the Best

Hoeveel formats kun je bedenken op het thema talentenjacht? De Mol is er nog lang niet klaar mee: voor Beat the Best haalt hij professionele artiesten uit de hele wereld die nog trek hebben in een beoordeling door een jury, in ruil voor aandacht op tv. In Nederland, Frankrijk, Oekraïne en Vietnam op de buis.


Ik hou van Holland/Vlaanderen/Hongarije/Albanië

Weliswaar zonder zus Linda als presentratrice, maar niet minder succesvol draait Ik Hou van Holland in allerlei lokale varianten in Vlaanderen (‘Zot van Vlaanderen’) tot en met Zuid-Afrika.


De jongens tegen de Meisjes

De Nederlandse titel is een stuk vriendelijker dan The Battle of the Sexes, maar onder die naam verkoopt De Mol zijn format ook alweer in zeven landen, waaronder Rusland en China.


Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dating in the Dark

Jazeker, ook de show waarin mensen in het donker op zoek gaan naar de Ware, is een internationaal succes. Meegluren in het donker kan in tientallen landen, in een handvol daarvan doet Talpa de productie van Dating in the Dark zelf.


Lees ook: