Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 11 leuke franchiseformules zoeken ondernemers

Dit weekeinde kunnen ondernemers weer snuffelen aan franchiseformules op de jaarlijkse franchisebeurs Onderneem 't. Franchisen kan de start zijn van een bloeiend ondernemersbestaan, maar wat is er veel keus! Sprout pikte de 11 leukste formules eruit.

Gaan we in food? Dan willen we langs de stands van New York Pizza, Kwalitaria en Bakker Bart op de Franchise- en Formulebeurs in Hoevelaken. En niet mopperen dat de snackbarretjes van Kwalitaria niet zo hip zijn: de formule is wel genomineerd voor de NFV Franchise Trofee op basis van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid. Willen we liever iets met sport? Dan is er ook volop keuze: Runnersworld of The Athlete’s Foot voor de retailkant, Anytime Fitness voor het betere zweten.

Het wordt wel duidelijk op de beurs waar nog geen fractie van de franchiseformules staan die Nederland rijk is: we zijn een franchiseland. Het aantal formules is de afgelopen vijftien jaar verdubbeld tot bijna 750, meer dan in welk ander land dan ook, bleek vorig jaar uit een rapport van de Rabobank.

Volgens die bank heeft de zogenoemde ‘hard’ franchise de toekomst, waarbij de franchisegever alles bepaalt rond het merk of winkelconcept, assortiment, inkoop en marketing. Daar staat voor de franchisenemer tegenover dat hij (in het ideale geval) aan de slag kan gaan met een beproefde formule, meestal op basis van exclusiviteit, waarbij de franchisegever hem ondersteunt met centrale diensten en adviezen.

Starter

Dat klinkt als geknipt voor de starter. In de regel moet je als franchisenemer uit het juiste ondernemershout gesneden zijn, soms is vakkennis een vereiste of ten minste een pre, en natuurlijk is er een aanvangsinvestering verbonden aan de start. Vervolgens is het een kwestie van een percentage van de omzet afdragen aan de franchiseverlener.

Voor wie kan leven binnen door anderen gestelde kaders, maar wel de pieken en dalen van het ondernemerschap wil ervaren, doet Sprout een greep in de snoeptrommel met franchiseformules. Ze staan overigens niet allemaal op de beurs.

Grapedistrict

Niet dat je van je hobby meteen je beroep moet maken, maar van de kant- en klare drankenhandels vinden we Grapedistrict de aantrekkelijkste. Freek Padberg, Gijs Groenevelt en Joost Bockwinkel hebben sinds 2006 zichtbaar lol in wijn. Inmiddels zijn er 16 winkels en geïnteresseerde franchisenemers kunnen zich melden op de site. Meebrengen: affiniteit met wijn, 15.000 euro entreegeld en 37.500 euro eigen vermogen.

Jumbo

We noemen hem toch maar even: Jumbo is de snelst groeiende franchiseformule van ons land, met inmiddels 130 franchisevestigingen en 154 eigen winkels. Wie de hamsters gek wil maken onder de gele vlag van de familie Van Eerd, kan desnoods geheel gefinancierd instappen. Wel achteraan aansluiten, want de Van Eerdjes zijn nu nog druk met de integratie van de C1000-filialen.

Subway

Nog zo’n knaller: broodjeswinkel Subway. Amerikaans, dus hip en hongerig naar groei. Tientallen openingen staan voor dit jaar gepland, Subway gaat prat op relatief lage instap- en investeringskosten. Op een speciale site  bakken de Amerikanen zoete broodjes voor ondernemers: instapkosten zijn 10 mille, vanaf 50.000 euro eigen vermogen valt er met een development agent te praten.

Deleukstetaartenshop

Deleukstetaartenshop.nl is letterlijk een pappa-en-mammawebshop die vanachter het fornuis begon. Inge Zaagsma en Danny Nijboer combineren hun webwinkel in taartversiering vanaf 2011 met een franchiseformule die inmiddels elf vestigingen heeft opgeleverd. Je moet wel je eigen startkapitaal meebrengen, liefde en kennis van decoratie zijn een pre, maar dan kun je ook aan de slag in een hele trits steden.

Yarden

Niet om de link met drank en snoep te leggen, maar de doodgraverij is natuurlijk een geheide groeimarkt, en Yarden een enorme succesformule. Met een startkapitaal van circa 60 mille kunt u een vliegende start maken, belooft de uitvaartformule, die een jaarlijkse fee van vijftien procent hanteert. Wie trek heeft, kan zich melden voor het jaarlijkse franchisevent van Yarden. Plaats van handeling is, exact: een crematorium.

Suncare

De snelst groeiende franchisegever onder de zonnebanken claimt Suncare te zijn. Minimaal 20.000 euro aan eigen vermogen is nodig om ergens een zonnestudio te starten onder de Suncarevlag. De locatie is natuurlijk wel van het grootste belang, maar met 23 vestigingen zijn er nog voldoende witte vlekken op de kaart van Nederland – en België.

Doppio Espresso

Er blijkt naast Coffee Company, Bagels & Beans en Starbucks nog voldoende plek voor meer koffieformules. Doppio Espresso van de Friezen Peter van Eijl en Jonathan Teoh is pas in 2007 begonnen, en heeft alweer al 25 zaken. wie zich aansluit, zal 30 procent van de investering van 150K à 250K zelf moeten ophoesten. Naast de instapfee van 15.000 euro is jaarlijks zeven procent van de omzet verschuldigd.

Experteam

Franchiseformules voor handige IT-neefjes zijn er legio, Experteam spreekt ons het meest aan. Al was het maar om de deal met KPN, dat behalve aandeelhouder ook een grote klant is voor eindgebruikers die thuis of op de zaak worstelen met hun internet, draadloos en ander gedoe. Ideaal om erbij te doen vanuit huis, voor een vergoeding van zes procent van de omzet en een instapfee van 2500 euro. 100 experts franchisen al via de formule.

 

Senioren-assistent

Zzp’en met een bord boven je deur kan ook in de ouderenzorg. Met de in 2013 gestarte formule Senioren-assistent – op de beurs heeft die een plekje in de startershoek – krijgt de franchiser tegen een maandeljkse marketingvergoeding plus 10 procent van de bruto omzet het merk, adviezen, contracten en een plek op de website. De assistenten doen alles wat hun naam al doet vermoeden: helpen met boodschappen, administratie of een bezoek aan het ziekenhuis.

City Box

Loodsje van 1500 vierkante meter over? City Box zoekt nog franchisers die de 25 vestigingen voor zelfopslag met een paar nieuwe willen uitbreiden. De conversie van een bestaand self storagebedrijf vergt natuurlijk minder investering, maar reken anders op 350.000 euro investering, een entree fee van 15 mille en een afdracht van 10 procent van de omzet.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Mooi Krant

Een media-imperium in de dop heeft natuurlijk een streepje voor bij ons: met De MooiKrant begonnen Bas van Turnhout (57) en Jeroen van de Sande (32) in 2010 een lokale huis-aan-huiskrant in Sint-Oedenrode. Dwars tegen het getoeter in dat papier dood is en de lokale blaadjes al helemaal. Papier en online wordt gecombineerd, de inkomsten moeten komen van lokale adverteerders. Inmiddels tellen we buiten de Mooi Rooikrant al acht kranten in plaatsen als Schijndel, Boxtel en Nuenen. Wekelijks houden de lokale nieuwsjagers hun eigen franchisedag.