Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze 10 crowdfunding campagnes waren revolutionair in 2016

In 2016 werd crowdfunding populairder dan ooit. Zo veel campagnes gingen live, dat je door de bomen het bos nauwelijks meer kunt zien. Goed dat de experts van crowdfundingspecialist Douw & Koren de 10 campagnes op een rij hebben gezet die volgens hen revolutionair waren.

Je leest nu: Deze 10 crowdfunding campagnes waren revolutionair in 2016

Verse melk, een gesettelde ondernemer met iets industrieels als een drukpers en een Michelinster: in het voorbije jaar liet crowdfunding zien hoe game-changend de alternatieve financiering kan zijn. Douw & Koren geeft 10 voorbeelden, in willekeurige volgorde geserveerd, van campagnes die laten zien wat je samen kunt bereiken als je het heft in eigen handen neemt en met een crowd de schouders eronder zet.

 

Peerby

Een goede bekende van Sprout, Daan Weddepohl, besloot begin 2016 zijn deelplatform voor spullen vleugels te geven door de crowd op te zoeken voor financiering. Het doel: de app onder andere in de VS lanceren. ‘De crowd ondersteunde Peerby daarbij op bijzondere wijze. Zo kwam zij op pizza-avonden samen met Peerby om te brainstormen en zoveel mogelijke goede acties te bedenken’, aldus Douw & Koren. Peerby haalde met zijn crowdfundingcampagne via Oneplanetcrowd binnen een week 2 miljoen euro op. Bovendien zorgde de campagne voor maar liefst 4000 nieuwe leden.

Vluchtelingenrestaurant Syr

Restaurateur Gijs Werschkull kwam op het idee om het horecatalent van vluchtelingen in te zetten om integratie en arbeidsparticipatie te bevorderen. Samen met zijn crowd creëerde hij via Crowdaboutnow Syr, een restaurant door vluchtelingen dat Nederland kennis laat maken met de Syrische keuken. Binnen drie weken werd door 550 mensen het doelbedrag van 165.000 euro opgehaald om het restaurant te realiseren en zo vluchtelingen verder te helpen.
 

WakaWaka

Een serial crowdfunder zou je kunnen zeggen: WakaWaka scoort en blijft scoren met zijn lampjes op zonne-energie. Sinds 2011 heeft het ruim 1,5 miljoen euro opgehaald middels 9 crowdfundingcampagnes. In totaal 12.000 mensen investeerden in WakaWaka, meer dan een miljoen mensen hebben nu een schone lichtbron. Afgelopen november was een tiende campagne goed voor nog één miljoen euro, op Oneplanetcrowd.

Het Nationale Ballet

Het Nationale Ballet is een ondernemende culturele instelling: om de opleiding voor twee talenten te bekostigen werd een crowdfunding campagne opgestart. Dat lukte: tweehonderd balletliefhebbers brachten samen ruim 20.000 euro op voor Melissa en Giovanni, en Het Nationale Ballet heeft een unieke band gesmeed met zijn crowd.

Mine Kafon Drone

De Eindhovense ontwerper Massoud Hassani en zijn broer Mahmoud, geboren in Kabul, ontwierpen een op afstand bestuurbare drone die het opsporen en onschadelijk maken van landmijnen vele malen veiliger maakt. Het leek eerst meer concept dan realiteit – het New-Yorkse MoMa nam hem al in 2012 op in zijn collectie, maar het is de Afghanen ernst. Op Kickstarter haalden ze 177.456 euro op voor de productie van de drone.

Papierindustrie Adriaan Dekker

Plastic zakjes in de ban: dan is er een kans voor papier! Vincent Tol besloot met zijn verpakkingsfabriek Adriaan Dekker BV, al 160 jaar actief, zakjes te gaan bedrukken. Hij zocht de crowd op om een kleurendrukpers aan te schaffen. In drie dagen tijd werd 1.500.000 euro opgehaald via het oerdegelijke Collin Crowdfund. 

Liza Ferschtman

Crowdfunding in de kunst bestaat al lang, maar Liza Ferschtman deed het volgens Douw & Koren anders. ‘Zij koos ervoor om haar crowd helemaal mee te nemen in de totstandkoming van haar nieuwe cd, een nieuwe interpretatie van Mendelssohn. De crowd kon letterlijk bij de repetities zijn tijdens de campagne of haar allereerste bladmuziek als tegenprestatie krijgen en zo samen met Liza weer verliefd worden op Mendelssohn. De campagne werd door veel fans omarmd en verder verspreid, in totaal werd 13.639 euro opgehaald om de cd te realiseren.’

Melktap boerderij het Vertrouwen

Boerin Wendy de Koning wil écht verse melk beschikbaar maken voor haar buurt. Een crowdfundingcampagne maakte met 7853 euro de aanschaf van een melktap mogelijk, de hele buurt werd ervoor opgetrommeld. De campagne inspireerde vele andere melkveehouders om hetzelfde te doen en ontketende zo een ware melktaprevolutie. 

Tribeca

Op Horeca Crowdfunding Nederland barst het van de restaurants en café’s, maar dat van chef-kok Jan Sobecki is wel een heel bijzondere zaak: TRIBECA kookte in recordtijd twee Michelinsterren bij elkaar, met topgerechten tegen eerlijke prijzen, zonder de tuttigheid die andere sterrententen weleens aankleeft. Hij haalde met zijn campagne 180.000 euro op voor de inrichting van zijn zaak. Drie maanden na de opening werd het restaurant door Michelin bekroond met twee sterren.

De Dommelstroom 

Zonnestroom en windmolens gaan altijd goed op crowdfundingplatforms, maar een waterkrachtcentrale? Burgers in regio De Dommel namen het initiatief voor de bouw van een eigen waterkrachtcentrale, wisten daar via Duurzaaminvesteren 450 investeerders achter te krijgen die de 750.000 euro opbrachten om de waterkrachtcentrale te realiseren. Inmiddels is de Dommelstroom operationeel en voorziet het water van de Dommel meer dan 170 huishoudens in het Dommelgebied van groene stroom.