Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

On demand-economie op het matje; Musk leest Duitsers de les

Ondernemersnieuws vandaag: On demand-economie in de verdediging, Musk naar Duitsland (en Tilburg) en populaire werkgever bespaart geld.

Je leest nu: On demand-economie op het matje; Musk leest Duitsers de les

1. On demand-economie op het matje


Het bruist aan alle kanten in de on demand-economie (of gig-economy), met Uber als bekendste voorbeeld. Maar behalve dat bedrijf dreigen nu ook andere startups die gebruik maken van (semi) freelancers in de VS in een juridisch moeras te belanden over hoe zij hun hulptroepen moeten classificeren: als zzp’ers, of toch als werknemers? Maaltijdbezorgers Grubhub, DoorDash en Caviar zijn de recentste bedrijven die een rechtszaak boven het hoofd hangt, nadat eerder al Uber-concurrent Lyft, bezorgdienst Postmates, on demand-stomerij Washio en poetsplatform Handy hun advocaat moesten bellen. Startups schermen met het ‘on demand’-label om hun misbruik te maken van de wet, zegt een advocaat uit Boston.


2. Musk naar Deutschland (en Tilburg)


Terwijl de Duitse auto-industrie in rep en roer is bracht Elon Musk donderdag een bezoek aan minister Sigmar Gabriel van Economische Zaken, en de Tesla-oprichter lijkt zijn tijd niet te hebben verspild: Duitsland moet de verkoop van elektrische auto’s stimuleren, zei Gabriel tijdens het onderonsje (video). Wat Musk betreft wordt elektrisch rijden niet alleen beloond, maar zouden ook de vervuilers aangepakt moeten worden. “Je zou juist de uitstoot moeten belasten”, aldus Musk. De ondernemer is vandaag in Tilburg, waar hij een tweede vestiging opent van de daar gevestigde assemblage-fabriek en distributiecentrum. Voor het betere lobbywerk heeft hij ook een afspraak met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur).


3. Grote webwinkels drukken kleintjes weg


Het is een trend die van geen wijken weet: grote webwinkels als die van Wehkamp en Bol.com groeien, maar dat gaat ten koste van kleinere spelers. Ook het afgelopen jaar gehoorzaamde het Nederlandse e-commerce-landschap aan dit winner takes all-principe, blijkt uit de nieuwe lijst met de 100 grootste webwinkels van webwinkel-magazine Twinkle. Het gat tussen lijstaanvoerder Ahold en RFS (o.a. Wehkamp en Fonq) is dit jaar ruim drie keer groter dan vorig jaar. Bij elkaar nemen de 10 grootste retailwebsites de helft van de in totaal 6 miljard aan omzet voor hun rekening. Twinkle voegde dit jaar ook een lijst toe met de nummers 101 tot en met 200; die moeten gezamenlijk genoegen nemen met 400 miljoen euro omzet.


4. Populaire werkgever is spekkoper


Bedrijven die niet populair zijn als werkgever moeten met minimaal van 10 procent salarisverhoging over de brug komen om nieuwe medewerkers aan te trekken, stelt LinkedIn op basis van een peiling onder 1000 Nederlandse werknemers. “Voor minder stapt talent niet over.” Ruim de helft zou een baan bij een werkgever met een slechte reputatie meteen afwijzen, ongeacht de salarisverhoging. Andersom zorgt een gewaardeerde werkplek – met bijvoorbeeld veel doorgroeimogelijkheden, baanzekerheid en eigen verantwoordelijkheid – voor lagere loonkosten; 45 procent zou zo’n baan gelijk accepteren.


5. The Next Web aast op Ierse startups


“Een trap in het kruis” voor Ierse ondernemers, zo noemt Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web) het besluit van tech-conferentie Web Summit om te verhuizen van Dublin naar Lissabon. Om de pijn voor Ierse startups te verzachten geeft hij hen 90 procent korting als ze zich aanmelden voor de volgende editie van The Next Web in Amsterdam. Web Summit oriënteerde zich overigens ook in Amsterdam, en trof vervolgens een hotel aan dat was volgeplakt met stickers van The Next Web. Veldhuijzen van Zanten en zijn team stuurden organisator Paddy Cosgrave ook nog een fles champagne, met de boodschap dat hij zich vooral niet al te veel op zijn gemak moest voelen, vertelt Veldhuijzen van Zanten met een kwinkslag.


6. En dan dit: crowdfunding in de Here


Aan de groei van het aantal crowdfundingplatforms lijkt voorlopig geen einde te komen, en de variaties op het thema worden steeds creatiever. De nieuwste loot aan de stam – uit de koker van ABN Amro – is Doorgeven.nl, een platform waar de (al dan niet) gelovige crowd kerken kan financieren. Het initiatief wekt eerder de indruk van donaties dan funding; tegenprestaties voor een bijdrage aan een nieuw glas-in-lood-raam in Sittard of een nieuw orgel in Soest variëren van een digitaal bedankje tot een cd. Maar dat crowdfunding zieltjes blijft winnen, dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van vrijdag 25 september. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het  op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout


Want Sprout members krijgen naast het dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:


✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus

✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Een uitgebreid profiel op Sprout.nl
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers

✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken. 


Dus meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar!