Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Deelexpert Martijn Arets sleept crowdfunding binnen

Het project Crowd Expdition heeft 20.000 euro opgehaald met een crowdfundingcampagne. Het kapitaal is een belangrijk onderdeel van de financiering voor een twee jaar durende onderzoeksproject over de 'collaborative' economie, vertelt initiatiefnemer Martijn Arets.

Je leest nu: Deelexpert Martijn Arets sleept crowdfunding binnen

De ‘collaborative economy‘ draait bijvoorbeeld het om het efficiënt organiseren van beschikbare middelen, zoals hotels (AirBnB) en auto’s (SnappCar), en organiseren individuen zich buiten de traditionele kanelen om, meestal gefaciliteerd door online platformen.

Een branche die in de kinderschoenen staat, merkt Arets op. Hij zet de term als paraplu boven trends als crowdfunding, crowdsourcing, de deeleconomie en co-creatie.

Arets begon een jaar geleden hij met de voorbereiding van het al op 1 mei gestartte project en verzamelde 80 internationale experts en 25 partnerbedrijven die de komende twee jaar alle voors en tegens van de deeleconomie gaan inventariseren. ‘Het is een behoorlijk uit de hand gelopen ding geworden’, merkt Arets op.

Het gecrowdfunde geld maakt deel uit van de ongeveer 300.000 euro die het project, dat gerund wordt door 3 fulltimers, zal kosten. ‘Crowdfunding is een onderdeel van ons businessmodel, maar het is natuurlijk ook een stukje practice what you preach.’

Kickstarter

Over ongeveer een half jaar gaat Crowd Expition weer de crowdfundmarkt op, maar dan op Kickstarter. Zo hoopt Arets het project meer internationale bekendheid te kunnen geven. 

Het project hoopt uiteindelijk een paar belangrijke vragen te beantwoorden: ‘Hoe kun je er een duurzaam model maken voor de ‘collaborative economy’, en er winst uit halen? Wat is de werkelijke toegevoegde waarde en het potentieel? En hoe leg je de link tussen de ‘oude’ en de nieuwe economie?’

Arets wijst op het voorbeeld van een platform waar mensen hun caravan aan anderen kunnen verhuren. ‘Dat is een tof model, met een mooie site, maar in de praktijk is het uitdagend om hier een businessmodel omheen te bouwen. Alleen al omdat het lastig is voor particulieren om bijvoorbeeld hun caravan telkens uit de stalling te halen en te verhuren.’

Oplossing, volgens Arets: richt je op het transformeren van de ‘oude economie’. ‘Start een platform voor de caravanverhuurders dat zij weer aan hun klant aanbieden. Zo wordt het onderdeel van hun businessmodel en kun je schaalvoordelen halen en efficiënter werken.’

In de deeleconomie werken mensen vaak vanuit een ideaal, merkt Arets op, ‘maar als je geen businessmodel hebt kun je je idealen op de lange termijn ook niet uitvoeren.’