Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De marketingmix

Om te slagen heeft uw onderneming de juiste ingrediënten nodig, in de juiste samenstelling. Zo zet u de P’s in de juiste volgorde.

Je leest nu: De marketingmix

De marketingmix bestaat uit vier P’s: Prijs, Product, Plaats en Promotie. In de laatste jaren is daar een vijfde P voor Personeel bijgekomen en vaak worden ook nog Partners, Presentation, Packaging en Proces genoemd als extra onderdelen. Een marketingmix is niets anders dan een uitgekiende balans van alle onderdelen waarmee u uw marketingdoelen kunt bereiken. Het toont aan dat niet een enkel onderdeel verantwoordelijk is voor het succes van uw product of dienst en het is aan u om de balans tussen deze onderdelen te vinden. Als uw nieuwe product of dienst het ondanks al uw voorstudies toch niet goed lijkt te doen, zou dat bijvoorbeeld aan het Product zelf kunnen liggen, maar ook aan de Promotie of de Plaats waar het product te krijgen is. Ga dus niet onmiddellijk de Prijs wijzigen, maar vraag u af welk onderdeel in de marketingmix wellicht nog niet optimaal is.

 

Prijs:

Door veel ondernemers gezien als een van de meest lastige elementen uit de marketingmix. U beantwoordt hier vragen als: Wat vinden doelgroepen duur? Wat kan ik verkopen bij welk prijsniveau? Bij welke prijs wordt een overstap gemaakt naar de concurrent? Wat is het effect van een prijsverhoging? Hoe verhoudt mijn prijs zich tot de concurrentie, enzovoorts.

Product:
Ook hier stelt u zichzelf weer een aantal vragen: Hoe gaat mijn productassortiment eruitzien? Welk merk ga ik in de markt zetten? Hoe ziet de verpakking eruit? Welk serviceniveau ga ik bieden?

Plaats:
Het begrip Plaats moet u hier in de breedste zin van het woord nemen. Verkoopt u alleen via internet? Dan is de website uw plaats. Bent u trainer op locatie bij de klant? Dan is dat uw plaats. Ligt uw product fysiek in een schap? Neem dan ook de distributie mee. Beantwoord voor uzelf de volgende vragen: Van waaruit wilt u uw producten of diensten aanbieden? Welke uitstraling moet de plaats krijgen? Zitten mijn concurrenten in de buurt? Hoe zit het met de bereikbaarheid? Heb ik invloed op de locatie?

Promotie:
Waarschijnlijk het meestbesproken onderwerp van de marketingmix: hoe krijg ik mijn product of dienst onder de aandacht van de consument? Wat wil ik uitstralen? Met welke middelen ga ik mijn potentiële afnemers bestoken? Promotie is marketing in al haar facetten: viral marketing, buzz marketing, direct marketing, e-mailmarketing, zoekmachinemarketing, missionary marketing en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar vergeet niet dat marketing ook met uw eigen presentatie te maken heeft: hoe ziet bijvoorbeeld uw huisstijl eruit, is uw website in elkaar gezet door een handig neefje of door een professionele webdesigner, kiest u op de beursvloer voor een eenvoudige stand met een paar borden, een laptop en een plant of gaat u all-out. Onthoud in alle gevallen dat uw uitingen aan moeten sluiten bij uw product een auto laat zich immers anders verkopen dan een pak melk!