Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Kledingbibliotheek: van idealisme naar businessmodel

De tablet-met-Skype van Martijn Arets landt deze week bij De Kledingbibliotheek in Utrecht. Evita Lammes speelt en haar twee medeoprichters spelen in op de een groep mensen die wel wil winkelen, maar minder koopt. Maar hoe maak je daar een businessmodel van?

Zoals bij zo’n beetje alle deelplatformen is “lokaal” het uitgangspunt; net als bij een reguliere bibliotheek moet je om de zoveel tijd terug om spullen weer in te leveren. Hoe dichterbij hoe beter dus. Net in een gewone bibliotheek betaal je een maandelijks bedrag om kleding te kunnen lenen, of koop je een prepaid-kaart voor een bepaald aantal kledingstukken.

De oprichters van De Kledingbibliotheek werden aan het denken gezet door de vele faillissementen in de retailbranche. Mensen willen nog wel winkelen, is de conclusie van Lammes, maar daadwerkelijk kopen is minder vaak het geval.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Kledingbibliotheek kreeg vanaf de conceptfase al veel aandacht; nu is het zaak om de zaak in de praktijk draaiende te houden. Vorig jaar werd de eerste locatie geopend. De drie initiatiefnemers dragen het stokje van het dageiljkse runnen daarvan het liefst over aan een ervaren ondernemer, vertelt Lammes.

Zie ook:
Modebibliotheek LENA: delen als fast fashion
Rewear is deelbare kledingkast voor designerkleding