Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De groeigeheimen van: Ohpen en Improve Digital

Hoe kom je van een slim idee naar een goed lopend bedrijf? Sprout vraagt topondernemers naar hun geheimen. In deze aflevering: Chris Zadeh (Ohpen) en Janneke Niessen (Improve Digital).

Je leest nu: De groeigeheimen van: Ohpen en Improve Digital

Chris Zadeh

Bedrijf: Ohpen
Wat: Clouddienst voor de financiële sector
Opgericht: 2010

Na bijna tien jaar bij Binckbank te hebben gewerkt wist Chris Zadeh het zeker, een bank is eigenlijk niks anders dan een stuk software. Klein probleem: veel software is minstens 25 jaar oud.

Zadeh: “Heel veel banken hebben een moderne voorkant maar een ouderwetse achterkant.” Daardoor sluit de techniek slecht aan op de online wereld van vandaag. “Ze kunnen die snelheid niet meer aan. Net zoals met een oude motor, die krijg je niet meer zo snel als die motoren van nu. Dus dat ben ik gaan bouwen.”

Met Ohpen greep Zadeh zijn kans om te profiteren van zijn kennis van ondernemen én it, een niet al te gangbare combinatie. Zadeh keek daarvoor 8 jaar lang de kunst af bij de oprichter van Binckbank. “90 procent van de gespreken die belangrijk waren was ik bij. Ik heb daar ongelooflijk veel van geleerd.”

Zo’n ervaren raadgever kan cruciaal zijn. “Een mentor die je kan begeleiden en waar je het respect voor je hebt, waar je naar luistert. En die de tijd voor je neemt om je uit te leggen wat wel en niet kan.”

Met tien Maradona’s word je geen wereldkampioen

Om je aandacht zo slim mogelijk te verdelen is het wat Zadeh betreft essentieel om te beslissen wat je niet doet. Daarvoor heb je wel een groep mensen met toewijding voor nodig, met een goede mix van personelijke skills en inhoudelijke kennis. Hij vergelijkt dit met het samenstellen van een voetbalteam. “Met tien Maradona’s word je geen wereldkampioen. Dat geldt voor een bedrijf ook.”

Naast een unique selling point en een goed verhaal is doorzettingvermogen onmisbaar. “Mijn oude baas bij Binckbank zei: “Ondernemen is van gezeik naar gezeik gaan”. Daar heeft ‘ie gelijk in; het is niet voor iedereen weg gelegd. Dus het is doorzetten, doorzetten en doorzetten. Het is constant weer een weg zoeken om er door of om heen te kunnen. Geluk? Ik geloof niet zo zeer in geluk.”

Hij ziet wel een hele dunne scheidslijn tussen succes en falen. “Maar ik geloof dat je de kans op succes kan vergroten. Wij hebben heel veel gepitcht voordat iemand een keer ja zei. 5000 is misschien wat overdreven. maar als je 50 keer nee hebt gehoord. dan moet je ook echt doorzetten om maar weer door te gaan.”

Joelle Frijters en Janneke Niessen

Bedrijf: Improve Digital
Wat: Geautomatiseerde marktplaats voor online advertenties
Opgericht: 2008

De drijfveer voor Niessen en Frijters is altijd geweest: uitgevers meer helpen verdienen met advertenties. De ondernemers begonnen als adviseurs, maar merkten al snel hoe belangrijk techniek was. “Toen hadden we vrij snel iets van, we moeten hier technologie op gaan zetten anders wordt het niet schaalbaar.”

De bestaande technologie bleek echter niet geschikt, waarna ze zelf besloten te gaan bouwen. Je hoeft geen uniek idee te hebben. stelt Niessen. Zorg dan wel dat je beter bent in de uitvoering. “Google was ook niet de eerste search engine.” Ook voor Niessen is focus heilig. “In het begin spring je heel snel in op kansen die je ziet. Maar eigenlijk moet je dat niet doen. Want alles leidt af.”

Het helpt volgens Frijters als je ervaring opdoet bij een niet al te groot bedrijf. “Alles is anders bij een groot bedrijf, waar je bijvoorbeeld 1 ding doet waar je de hele dag powerpoints over mag bouwen. Bij ons mag je 2 uur powerpoints maken en het dan doen.”

Je kunt je bedrijf ook kapot maken door gewoon op een bepaalde stoel blijven zitten

Inmiddels telt Improve Digital 120 medewerkers. Met de groei van hun bedrijf moesten Niessen en Frijters bepaalde zaken loslaten, wat volgens hun nog een succesfactor kan zijn. Niessen: “Dat je als founder goed erkent wat je rol is. En wanneer jij misschien niet meer de juiste persoon bent voor een bepaalde functie. Je kunt je bedrijf ook kapot maken door gewoon op een bepaalde stoel blijven zitten, ondanks dat iemand anders daar veel beter in is.”

Een uitgebreid businessplan zoals Niessen en Frijters die bij de start van hun bedrijf schreven raden ze nu af. Zorg eerst voor je eerste klant en het lanceren van een beta-versie. “Dat is je primaire doel. Daarna komt pas een business plan.”

Lees ook de afleveringen met:
René Frijters, Almar Holtz en Carel van Sorgen
Jeroen Doorenbos, Rogier van Camp, Rob Brok en Ad Bastiaanse
Victor van Tol, Hans Ober en Daan Weddepohl
Henk Jan Beltman, Quirijn Bolle en Edvard Hendriksen
Bart Lubbers, Arie Bertram, Cees Links en Mathijs Kossen