Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dankzij deze startup verdwijnt op een vliegveld niemand van de radar

Met de radar van Grasp zien luchthavens geen vliegtuigen maar bewegingen van mensen. De startup van de week schudt corona van zich af met een investering van een half miljoen.

Grasp Grasp
Je leest nu: Dankzij deze startup verdwijnt op een vliegveld niemand van de radar

Wat is Grasp?

Een radar- en softwareplatform waarmee luchthavens menselijke activiteit kunnen meten bij belangrijke toegangspunten. Daarmee zou een luchthaven als Schiphol het surveilleren van al zijn toegangspoortjes voor personeel en afwijkende bagage kunnen automatiseren, wat een forse – en in coronatijd extra welkome – besparing oplevert. Luchthavens kunnen met het systeem ook security checks voor passagiers analyseren.

De (ultra wide band) radar die de startup hiervoor gebruikt is zo gevoelig dat die zelfs de hartslag van mensen kan detecteren, of (achtergelaten) spullen zo klein als een smartphone. In tegenstelling tot camera’s, bluetooth of wifi is het meten van beweging wel AVG-proof, zegt Robert Schuur, een van de twee oprichters van Grasp. ‘Alle metingen zijn anoniem. Je hebt genoeg aan een stroom- en een netwerkverbinding.’

Wie zitten erachter?

Oprichters Robert Schuur en Michael Verhage specialiseerden zich tijdens hun opleiding Aviation Engineering (Hogeschool van Amsterdam) in luchthavenbeveiliging. Na de schoolbanken kwamen ze terecht bij Point FWD, een door een voormalige security-manager van Schiphol opgerichte consultant die luchthavens adviseert op het gebied van beveiliging.

Schuur: ‘Daar zagen we een kans voor datagedreven inzichten voor luchthavens en beveiligingsbedrijven. Er gebeurt nog veel op basis van onderbuikgevoel, zoals bij de keuze om al dan niet een extra security lane te openen.’ Schuur en Verhagen begonnen Grasp als spin-out van hun werkgever, die hun ook een seed-investering meegaf.

Tijdens het fijnslijpen van een pitchdeck voor een nieuwe investeringsronde kon Schuur eind vorig jaar jaar te rade gaan bij zijn broer Brian Garret (Schuur), een van de oprichters van 3D Hubs. ‘Wat zij hebben neergezet is amazing’, zegt Schuur over het 3D-platform dat eerder dit jaar voor 280 miljoen dollar werd verkocht aan het Amerikaanse Protolabs. ‘Als familie ben ik daar extreem trots op. Ik hoop dat we net zo’n succesvolle toekomst tegemoet kunnen zien.’ Ook broer Patrick Schuur is (met designstudio Formfunction) actief in de technologiewereld.

Wie zitten erop te wachten?

Luchthavens en de beveiligingsbedrijven die zij inhuren. Die spelers zien via het dashboard van Grasp hoe hun security lanes worden benut, waarna ze met die data de prestaties kunnen opkrikken en beter (personeel) plannen. Hoeft een luchthaven daardoor bijvoorbeeld één security-straat minder te openen, dan scheelt dat de inzet van vijf tot zeven mensen.

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier

Met het automatisch monitoren van doorgangen voor luchthavenpersoneel en odd size bagage kan een luchthaven jaarlijks 100.000 tot 200.000 euro per toegangspunt besparen. Op een luchthaven als Schiphol zijn gemiddeld 15 tot 30 toegangen in bedrijf.

De coronapandemie is een aanjager voor automatisering en kostenbesparingen, ziet Schuur. Zo is het probleem van schaarse beveiligers door de pandemie alleen maar groter geworden, en moeten luchthavens snel kunnen schakelen wanneer het aantal reizigers weer toeneemt. Desondanks beseft de ondernemer dat Grasp zich als nieuwkomer nog moet bewijzen. ‘Het vergt in deze tijd wel extra overtuigingskracht om luchthavens te overtuigen om te investeren in innovatie.’

Hoever is Grasp?

De twee jaar oude startup is het verst met het monitoren van poortjes voor luchthavenpersoneel en doorgangen voor odd size bagage (op menselijke indringers). Grasp levert die techniek aan een ‘grote Europese luchthaven’ (naam onder NDA), die tot nu toe negen toegangspunten automatiseerde. Voor het monitoren van checkpoints voor passagiers begon Grasp onlangs een testproject op Rotterdam The Hague Airport.

De coronapandemie stak ook bij Grasp een flinke spaak in het wiel. ‘Van snel schalen gingen we naar overleven’, zegt Schuur. Zo stond Grasp begin vorig jaar volgens hem ‘in de startblokken’ om op vier luchthavens systemen te installeren voor security checkpoints, maar werden die projecten binnen twee weken op de lange baan geschoven.

Het afgelopen jaar was voor de startup daardoor ‘een kwestie van doorontwikkelen en bouwen waar we in geloven’. Schuur: ‘Ik ben trots dat we snel de knop hebben kunnen omzetten, mede dankzij een COL-lening. Dat was het eerste lichtpuntje in de eerste paar maanden. Door de deltavariant van het coronavirus blijft het koffiedik kijken de komende maanden. Maar we zitten in een goede positie om bij te dragen aan een goede heropening.’

Wat is het businessmodel?

De verkoop van hardware en Software-as-a-Service (SaaS): Uiteindelijk zal SaaS de overhand krijgen qua inkomsten, verwacht Schuur. De combinatie met hardware maakt Grasp een langetermijninvestering, zegt Schuur. ‘De hardware moet worden geïnstalleerd en wordt onderdeel van de infrastructuur van een luchthaven.’

Voor die radars – kastjes iets groter dan een credit card – vond Grasp bij het Zuid-Koreaanse techbedrijf Xandar Kardian, die de technologie zelf vooral toepast in de gezondheidszorg, voor het meten van hartslag en ademhaling bijvoorbeeld. ‘Toen we daar voor het eerst kwamen waren ze net begonnen als spin-out van een universiteit’, zegt Schuur. ‘Nu hebben we een stevige band en zijn we sterke partners.’

Lees ook: Startup Spense laat algoritmes los op mkb-contracten

Nog geld nodig?

De startup haalde afgelopen mei 550.000 euro op bij Mainport Innovation Fund II, een investeringsfonds waarmee Schiphol Group (Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport), KLM, TU Delft, NS en Haven van Amsterdam geld steken in nieuwe bedrijven.

Schuur is blij dat die investeerder op ‘een relatief moeilijk moment’ toch de buidel trok. ‘Daar zit een langetermijnovertuiging achter. Omdat we al omzet draaien kunnen we direct impact maken, en zijn we good to go om ook de internationale markt op te gaan.’