Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Crowd haalt Elon Musk naar Nederland

Elon Musk bezocht Nederland al eens voor de opening van zijn Tesla-fabriek in Tilburg, maar spreken voor een publiek deed hij hier nog niet. Het heeft er alle schijn van dat daar verandering in gaat komen, dankzij een nieuwe campagne op Live on Demand.

Crowd haalt Elon Musk naar Nederland
Je leest nu: Crowd haalt Elon Musk naar Nederland

Op Live on Demand, twee jaar geleden al eens Sprout-challenger, kunnen fans een crowdfundingcampagne opzetten om artiesten en sprekers te boeken. Het grootste succes tot nu toe was het binnenhalen van startup-goeroe Eric Ries, waarvoor ruim 800 fans een kaartje kochten. Ries werd vervolgens zelf zo enthousiast van het concept dat hij investeerder en ambassadeur is geworden van de startup van Thijs Sprangers, Jeroen van den Idsert en Hans Verschuuren.

Na Ries lijkt Tesla- en SpaceX-oprichter Elon Musk een logische kandidaat om naar Nederland te halen. ‘Hij is natuurlijk een tot de verbeelding sprekend persoon’, zegt Sprangers. ‘Het is een beetje de Steve Jobs van deze tijd.’

Boeken

Op het moment van schrijven hebben 46 fans een kaartje ter waarde van 100 euro gereserveerd. Het spannende aan het concept van Live on Demand: pas als nog eens 54 mensen toezeggen gaat de startup kijken of het daadwerkelijk mogelijk is om Musk te boeken. Daarna haken mediapartijen en bedrijven aan. Een aantal van die partners staan volgens Sprangers al opgelijnd om in actie te komen.

Zie ook:
5 ondernemerslessen van Eric Ries
LiveonDemand geeft helden een podium
Live on Demand speelt zich in de kijker in Dublin

Sprangers schat de kans dat Musk komt op 60 tot 70 procent. ‘Het is niet zozeer de vraag of, maar vooral wanneer hij komt.’ Tot nu toe heeft geen spreker afgezegd, merkt hij op. Maar het kan soms enige tijd duren voordat een spreker tijd heeft. Zoals met het evenement rond Eric Ries, waarbij het 9 maanden duurde voordat hij een gaatje in zijn agenda had.

Delen

In ieder geval lopen de aanmeldingen voor Musk redelijk hard, zegt Sprangers. Behalve door de uitstraling van de Zuid-Afrikaanse Amerikaan is dat volgens hem te danken aan het feit dat de deelfunctionaliteit van zijn site onlangs een flink verbeterd is. ‘Het delen van het feit dat je meedoet is bijvoorbeeld veel makkelijker gemaakt.’

Tot nu toe kochten 5000 mensen een kaartje voor een Live on Demand-event. Het platform organiseert volgende week zijn 13e event, met regisseur Paul Verhoeven.

Momenteel staan ook de eerste campagnes in het buitenland in de steigers: fans willen Eric Ries ook naar Berlijn, Oslo en Londen halen. Later dit jaar reizen Sprangers en zijn compagnons af naar Silicon Valley om daar hun verhaal te vertellen. ‘Wellicht vinden we daar partners waarmee we internationaal kunnen groeien.’

Foto: Oninnovation. Licentie CC BY-ND