Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger50: Loes Daniels houdt de ambities van Experiencegift overeind

Loes Daniels groeide als een dolle met de cadeaukaarten voor vliegtickets en hotelovernachtingen. Door corona maakt Experiencegift even pas op de plaats, maar de ambities staan nog recht overeind.

Je leest nu: Challenger50: Loes Daniels houdt de ambities van Experiencegift overeind
Wat: giftcards voor hotels en vluchten
Wie: Loes Daniels
Sinds: 2014
Omzet: 12 miljoen euro (2019)
Werknemers: 21
Daagt uit: cadeau-aanbieders
Website: experiencegift.com

Met Hotelgift en Flightgift, sinds 2017 samengebracht onder moederbedrijf Experiencegift, levert Loes Daniels (foto rechts) cadeaubonnen voor hotelovernachtingen en vliegreizen. Ze begon ermee na een carrière als consultant in 2014, in 2017 verenigd onder het moederbedrijf Experiencegift nam investeerder Jorik Schröder (foto links) een actieve rol op zich in het bedrijf.

Het ging Experiencegift de laatste jaren voor de wind, met een flinke omzetgroei tot gevolg. In 2019 maakte het volledig zelfgefinancierde bedrijf nog een omzet van 12 miljoen euro en bijna ieder jaar groeide Experiencegift tot dusver ‘met factor drie’, aldus Daniels. Nederland is slechts goed voor 3 procent van die omzet: vooral in de VS, Engeland en Australië doen haar giftcards het goed.

Wel is er dit jaar sprake van een dip, vanwege de coronacrisis. Tegen KVK gaf Daniels onlangs in een update aan, dat haar omzet halveerde en vooral de Fly giftcard instortte. Het cadeau doen van vluchten is voorlopig minder aantrekkelijk, maar de hotelovernachtingen doen het goed, met name in eigen land. ‘We maken alleen even een pas op de plaats. We benutten de tijd om ons product te verbeteren. De website binnen een paar maanden optimaliseren voor mobiel bijvoorbeeld, met een nieuw design en efficiëntere en snellere systemen.’

‘Zeer schaalbaar’

Wat is het geheim van Experiencegift? ‘We zijn zeer schaalbaar’, meent Daniels, ‘omdat we met name online verkopen, inmiddels in meer dan vijftig landen. Daarnaast maken wij het mogelijk om een persoonlijk cadeau te geven. De giftcard kan, in tegenstelling tot andere cadeaukaarten, volledig gepersonaliseerd worden. Ook bieden wij volledige en wereldwijde keuzevrijheid voor de ontvanger van de cadeaukaart.’

Experiencegift daagt naar eigen zeggen alle vervaardigers van cadeauproducten uit. ‘Wij geloven in het geven van een ervaring boven een materieel cadeau’, legt Daniels zowel haar filosofie als bedrijfsnaam uit.

Data belangrijk

Daniels baseert haar belangrijkste beslissingen op data, zo legde ze eerder uit aan Sprout. ‘We bekijken in welke landen bezoekers het minst vaak doorklikken naar de betaalpagina. Dan bedenken we met ons gezond verstand manieren om de verkoop daar aan te zwengelen.’ Het grote doel de komende jaren voor Experiencegift is om het beste giftcardbedrijf ter wereld te worden, stelt Daniels. Hoe ze dit denkt te bereiken? ‘Door continu onze websites te verbeteren, de huidige websites te lanceren in nieuwe talen en door nieuwe concepten te lanceren.’

En de coronacrisis? ‘Onze kosten zijn sterk verlaagd, zowel op marketinggebied als het aantal boekingen van vluchten en hotels. Daarnaast zijn we tijdens deze crisis druk bezig met productverbeteringen, zodat we na de crisis betere en gebruiksvriendelijke websites hebben en daardoor hopelijk nog harder kunnen groeien.’ Want haar groeiambities, die past Daniels niet aan.