Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger50: Gameye houdt esports games supersnel, maar de serverkosten laag

Challenger Gameye zorgt dat spelers van multiplayer videogames wereldwijd de beste spelervaring krijgen, zonder dat de hostingkosten uit de klauwen lopen. Zelfs het Chinese Tencent doet zaken met de Rotterdammers.

Je leest nu: Challenger50: Gameye houdt esports games supersnel, maar de serverkosten laag
Wat: Servers voor online videogames
Wie: Denise Helderop (34), Elmer Bulthuis (41) en Sebastiaan Heijne (41)
Sinds: 2017
Omzet: niet gedeeld
Investering: 4 miljoen dollar
Werknemers: 8
Daagt uit: Aanbieders van cloudservers o.a. AWS en Google Cloud
Website: www.gameye.com

Met de 1,1 miljard dollar per jaar die inmiddels wereldwijd in de markt voor esports omgaan, is het geen verkeerde business om in te zitten: servers waarmee gamers de beste speelervaring beleven. Gameye, de scaleup van Denise Helderop (34), Elmer Bulthuis (41) en Sebastiaan Heijne (41), timmert er vanuit Rotterdam mee aan de weg.  Zeker tijdens een pandemie, waar meer mensen binnenshuis vertier zoeken, groeit de business goed: ‘Gamen is niet meer weg te denken uit het huidige, dagelijkse leven. Juist in tijden van Covid-19 is de gamingsector enorm gegroeid, doordat mensen thuis naar mogelijkheden zoeken zich te vermaken. En online spellen spelen met vrienden krijgt daarbij bovengemiddeld veel aandacht omdat het niet alleen entertainment, maar ook sociaal contact biedt.’

Ontwikkelaars

Gameye richt zich niet zozeer op de consument, maar eerder op de ontwikkelaars van video games. Het hosten van online gamesessies is namelijk een vak apart: veel spelers moeten tegelijkertijd over dezelfde data beschikken. Heeft de ene speler minder vertraging op de lijn, dan kan dat voor oneerlijke voordelen zorgen. Gameye belooft dat te voorkomen met zijn infrastructuur, waarmee de spelontwikkelaars hun software kunnen koppelen via een API. ‘Onze technologie schaalt mee met de vraag: zijn er op een bepaald moment veel spelers in een regio, zal de gamer daar niets van merken. Voor de ontwikkelaar bespaart dit bespaart kosten, omdat er niet continu een groot serverpark moet draaien.’

Partners

Vorig jaar bewees Gameye zijn kunsten al via het 5G-netwerk in Duitsland. De Nederlanders dagen enerzijds gevestigde cloudpartijen als Amazon Web Services (AWS) en Microsoft Azure uit, maar ze zoeken ook graag de samenwerking op. ‘Met partners als Microsoft en het Chinese Tencent hebben wij in korte tijd grote namen weten te overtuigen van onze technologie en aanpak. We durven te zeggen dat wij de meest kosteneffectieve en de makkelijkst te gebruiken manier hebben ontwikkeld om de sector van online gaming vooruit te helpen. Omdat alles in-house gebeurt, zijn we ook enorm flexibel en kunnen we onze tech binnen no-time aan de eisen van de zich constant ontwikkelende markt aanpassen.’

De groei wordt mede aangejaagd door de 2 miljoen euro die de Rotterdammers in september 2020 ophaalden bij investeerders Volta Ventures en Lakestar. Daarmee kwam het totaal op 3,4 miljoen euro, na een eerdere ronde van onder meer Seedcamp, Makers Fund en angels. Het geld gaat vooral naar de doorontwikkeling van de technologie.

Naar de Challenger50 van 2020