Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom je niet moet luisteren naar businessgoeroes

Wijze lessen van businessgoeroes? Serie-ondernemer Chris Kille is er klaar mee. Hij trekt voortaan zijn eigen plan, zonder te luisteren naar goedbedoelde adviezen van coaches en goeroes.

Vrijheid
Getty
Je leest nu: Waarom je niet moet luisteren naar businessgoeroes

In een afgelopen weekend gepubliceerd verhaal op de website van zakenblad Entrepreneur legt Kille precies uit waarom hij het gehad heeft met businessgoeroes. MT/Sprout deelt zijn zes inzichten met je.

1. Succesvolle mensen maken anderen niet automatisch succesvol

Businessgoeroes kunnen zelf succesvol zijn, maar dat impliceert niet dat ze anderen kunnen leren hoe je succes krijgt. Kille hoort vaak van goeroes dat hij een coach moet nemen. Maar, zo vat hij het samen: ‘Als je wilt leren zwemmen, zou het dan logisch zijn dat ik – iemand die niets van zwemmen weet – je lesgeeft? Natuurlijk niet!’

Als bedrijven een coach inhuren die nog nooit in hun schoenen gestaan heeft, worden ze al snel teleurgesteld. Gek is dat niet, denkt Kille. Je kunt immers wel – bijvoorbeeld – een lifestyle-coach inhuren, maar die helpt je niet bij het bouwen aan je bedrijf.

2. De strategie van een ander kopiëren, werkt meestal niet

Het klinkt zo makkelijk: luister goed naar hoe een businessgoeroe succes bereikte, kopieer die strategie en je wordt zelf een succes. Toch gaat het doorgaans niet zo, denkt Kille.

Tuurlijk, je hoort weleens verhalen over ondernemers die de strategie van succesvolle mensen zo hebben getweakt dat ze er zelf succes door behaalden. Toch zijn dat volgens Kille vaak uitzonderingen. Iedere business heeft een andere strategie nodig. De strategie kopiëren van iemand die bijvoorbeeld in een andere branche werkt, is een weinig heilzame weg.

3. Luister niet naar one hit wonder-goeroes

Je kent ze wel: van die artikelen met koppen als How I Fired My Boss and Started My Own Business of: How I Made $100,000 by Age 27. De ondernemers die hierachter schuilgaan, zijn volgens Kille vaak vooral bezig met het verkopen van online cursussen. Ze hebben een succesje gehad, maar weten verder weinig van ondernemen.

Door als slimme marketeer hun cursussen te verkopen, creëren ze voor zichzelf een verdienmodel. Het succes van de deelnemers aan die online seminars is voor velen van hen van ondergeschikt belang. Luister dus zeker niet naar dit soort goeroes, adviseert Kille.

4. Podcasts van ondernemers zijn niet altijd nuttig

Kille luistert veel naar podcasts, maar slaat één categorie steevast over: podcasts waarin ondernemers geïnterviewd worden over hun strategie en lessen. Hij is niet de enige. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 4 procent van alle podcast-luisteraars naar dit type zakelijke podcasts luistert.

De meeste podcasts van ondernemers zijn saai en lang

Waarom? Nou, dat weet Kille wel. Hij schrijft: ‘Omdat de meeste saai zijn… lang, uitgesponnen en vol zinloos gebabbel over de details van het runnen van een bedrijf. Er is niets mis met gepassioneerd zijn over je werk, maar de resulterende verslagen zijn meestal niet opwindend voor iedereen behalve voor de ondernemers zelf.’

5. Al die ruis maakt je minder creatief

Tot voor kort was Kille een grootgebruiker van de adviezen van businessgoeroes. Hij las al hun boeken en blogs en luisterde naar hun podcasts tijdens het koken of hardlopen. Als hij sliep, droomde hij over hun lessen. De lessen veranderden langzaamaan in ruis van mensen die Kille iets probeerden te verkopen, of een heel ander perspectief op de wereld hadden.

Toen hij stopte met het consumeren van businessadvies, bleek al snel dat de ondernemer weer meer de tijd kreeg om na te denken over zijn eigen bedrijf. Hij werd er creatiever en productiever door.

6. Businessgoeroes weten vaak niets van jouw branche af

Vaak genoeg luisterde Kille tijdens ondernemersfeestjes naar goeroes die vertelden hoe ze miljoenen hadden verdiend. Hij dacht dan dikwijls: ‘Wauw, als ik dat idee zou hebben gehad, zou ik rijk zijn.’

Tegenwoordig moet hij lachen om dat soort gedachten. Veel van die businessgoeroes weten namelijk niets af van de branche van anderen. Ze komen met een zogenaamde one size fits all-oplossing, die misschien in hun sector werkte, maar in die van anderen gedoemd is te falen. One size fits none.

Je hebt unieke uitdagingen en kansen die een eigen aanpak vereisen

Dat het voor hen werkte, is mooi. Maar, zo schrijft Kille, ‘het zal waarschijnlijk niet voor jou werken omdat jij anders bent dan zij (en alle anderen). Je hebt unieke uitdagingen en kansen die een eigen aanpak vereisen.’

Waarom je niets hebt aan lessen van businessgoeroes:

  • Succesvolle mensen maken anderen niet automatisch succesvol;
  • De strategie van een ander kopiëren, werkt meestal niet;
  • One hit wonder-goeroes hebben vaak weinig te melden;
  • Podcasts van ondernemers zijn niet altijd nuttig;
  • Al die ruis maakt je minder creatief;
  • Businessgoeroes weten vaak niets van jouw branche af.