Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Business en IT komen niet vanzelf samen

In de praktijk opereren IT en business nog steeds onafhankelijk van elkaar. Toch is het belangrijk dat deze twee gaan samensmelten. Daarom is het belangrijk dat IT-studenten nu al soft skills worden bijgebracht.

Je leest nu: Business en IT komen niet vanzelf samen

Iedereen is het erover eens, IT en de business zouden niet meer onafscheidelijk van elkaar moeten opereren. En hoewel dit in de praktijk toch nog steeds teveel gebeurt, gaat Nigel Fenwick, Vice President Principal Analyst bij Forrester Research, alvast een stapje verder. Hij vindt dat de dagen dat IT-managers en cio’s een technologische strategie moesten ontwikkelen die gelieerd was aan de businessstrategie voorbij zijn. De IT-bestuurders van de toekomst horen zich alleen te richten op businessstrategie. Een grote uitdaging, niet alleen voor de huidige IT-bestuurders, maar ook voor de IT’er van de toekomst.

De mens achter de IT

Terecht kaart Nigel Fenwick aan dat het op dit moment eigenlijk al bijna niet meer voor komt dat technologie geen deel uitmaakt van de businessstrategie. Het probleem is echter dat technologie vaak achteraf aan de businessstrategie wordt toegevoegd en niet vanaf het begin al wordt meegenomen. Waar ik me op wil focussen is de mens achter de IT-bestuurder van de toekomst.

Uit ons onderzoek onder 940 IT-studenten op MBO- en HBO-niveau blijkt dat een aanzienlijk grote groep studenten verwacht over 10 jaar werkzaam te zijn als IT-manager. Realiseren zij zich al dat deze functie steeds meer zal gaan veranderen en verdergaat dan leidinggeven aan een team IT-specialisten? Communiceren met de business en meedenken over bedrijfsstrategieën zal voor veel (toekomstige) IT’ers een volledig nieuw werkterrein betekenen.

IT-opleidingen en werkgevers zouden daar nu al op in moeten springen in hun opleidingsaanbod, waarbij ik een belangrijke rol weggelegd zie voor de (door)ontwikkeling van soft skills. Van de systeembeheerder tot de cio, of ze deze ‘softe’ kant nou leuk vinden of niet, uiteindelijk moet iedereen zijn ideeën en adviezen op een heldere en enthousiaste manier aan de business kunnen overbrengen. Niet nadat, maar voordat de businessstrategie wordt opgesteld.

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Stephan Bosman, ceo van ict-detacheerder Neomax