Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Brand New Day maakt eindelijk winst

Brand New Day heeft voor het eerst sinds haar oprichting winst gemaakt. Maar de challenger in pensioenverzekeringen is er nog lang niet, vertelt medeoprichter Kalo Bagijn. 'We moeten jaren investeren voor we de markt kunnen veranderen.'

Toen je in 2010 in Sprouts Challenger 50-lijst stond, vertelde je pensioenverzekeraars te willen ontmaskeren als inhalige boeven. Is dat gelukt?

‘We zijn er nog heel druk mee bezig; je zet niet van de ene op de andere dag een markt op z’n kop. Bij BinckBank – ons vorige bedrijf – hebben we daar ook acht, negen jaar over gedaan. Maar we hebben de eerste tekenen ook gezien in deze sector. Er is een maatschappelijke discussie ontstaan over de tarieven die verzekeraars vragen aan klanten, daarin hebben wij een belangrijke rol gespeeld. De verzekeraars hebben hun kosten al verlaagd van drie à vier tot 1,5 procent, maar dat is nog niet genoeg. Elk procentje kosten dat je nu teveel betaalt, levert je uiteindelijk dertig procent minder pensioen op. De kosten bij Brand New Day zijn een half procent.’

Maken de grote verzekeraars zich druk om Brand New Day?

‘Ja, ze voelen de druk zeker. Niet voor niets plaatste Aegon een halfjaar na onze lancering paginagrote advertenties in grote dagbladen om uit te leggen wat er niet zou deugen aan ons product. Het is heel leuk als er op die manier gereageerd wordt, dan moet je wel van importantie zijn. Wij vinden niks mooier dan vechten tegen de grootmachten, zeker als ze je belazeren. Challenger zijn is leuk.’

Hoeveel marktaandeel hebben jullie kunnen veroveren?

‘We hebben 50.000 klanten in de boeken en 10.000 in de collectieve pensioenvoorziening die we aanbieden in de joint venture met ASR. Als je uitgaat van zeven miljoen woekerpolissen die zijn uitgegeven bij twee tot drie miljoen huishoudens, dan hebben wij een marktaandeel van een paar procent. Dat is nog zeer beperkt, maar wat wij doen is langetermijnplanning. We hebben al wel een aantal milestones gehaald: we hebben een verzekeringsvergunning gekregen, zijn een joint venture gestart met ASR en hebben het breakevenpunt bereikt. Sinds eind 2012 maken we op maandbasis winst.’

Waarom hebben jullie een verzekeraar overgenomen?

‘Wij bieden een pensioenproduct, maar wilden ook verzekeringen aanbieden omdat we merken dat negen van de tien mensen die een pensioenproduct afnemen, ook een overlijdensrisicoverzekering willen afsluiten. Om een DNB-vergunning als verzekeraar te krijgen wordt je bedrijf helemaal doorgelicht. De overname van Qmulus gaf ons tijdwinst in dat proces. Het was een interessante partij om over te nemen: klein, met beperkte risico’s.’

Hoe hou je het imago van challenger vast?

‘Dat is voor ons geen imago, het is onze werkelijkheid: we dagen verzekeraars uit. 50.000 klanten is nog zeer beperkt, maar we werken er hard aan. We moeten jaren investeren in marketing, technologie en mensen. We hebben nu 85 mensen in dienst en bouwen alle systemen zelf.’

Waar werken jullie naartoe?

‘De markt wordt nu nog gedomineerd door zes, zeven grote verzekeraars die een beetje achterover kunnen leunen. Wij willen groeien naar tien à vijftien procent van de markt, zodat we meer kunnen domineren en andere verzekeraars kunnen dwingen om een andere propositie bij klanten neer te leggen.’

Kunnen we nieuwe dingen van Brand New Day verwachten komend jaar?

‘We zijn met een paar dingen bezig. Enerzijds willen we pensioenuitkeringen levenslang gaan aanbieden, wat we kunnen gaan doen nu we de vergunning van levensverzekeraar hebben. Daarnaast werken we aan beleggen met garantie, daarvoor breken weer interessante periodes aan als de rente verder stijgt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe boks je als kleintje op tegen de grote partijen?

‘Wij hebben het nadeel dat we geen voetbalclubs kunnen sponsoren, we hebben beperkt marketingbudget. Maar we kunnen wel het spel winnen op onze cultuur en mentaliteit. Karakter is niet kopieerbaar.’

Wat is er zo uniek aan jullie karakter?

‘Wij zijn ervan overtuigd dat klanttevredenheid de enige leading factor is voor duurzame groei. Daar zetten we vol op in: totale focus op klanten. Tevreden klanten zijn niet genoeg, ze moeten zo enthousiast over ons zijn dat ze het doorvertellen aan anderen. Hoe beter we dat doen, hoe sneller we zullen groeien.’

Brand New Day stond in 2010 in Sprouts Challenger 50 lijst, de lijst van meest uitdagende ondernemingen van Nederland. Sprout stelt momenteel de lijst van 2013 samen. Vind je dat jij daar een plekje in verdient? Geef je dan nu op voor 1 juli!