Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bookazine Work: dit moet je weten over het vinden en behouden van goed personeel

Elke ondernemer heeft het in de top-prio's staan: werknemers. Waar vind je het beste talent, hoe verleid je ze om voor jouw bedrijf te komen werken en hoe houd je ze gelukkig en superproductief? Sprout zet je daarover met zijn nieuwste bookazine Work aan het denken.  

Een vacature. Een sollicitatiebrief. Een cv. Een selectiegesprek. Misschien nog een gesprek. En dan kon de kandidaat beginnen. Lang gingen werving en selectie van werknemers op deze manier. Maar wil je het beste talent binnenkrijgen in een krappe arbeidsmarkt met kieskeurige millennials, dan zul je het over een andere boeg moeten gooien.

Allways be recruiting

Eigenlijk is het motto van Patty McCord, de recruitmentgoeroe die Netflix in een cruciaal decennium hielp uit te groeien van een dvd-verzendhuis tot een streamingigant, de spijker op zijn kop: allways be recruiting. Een rake verwijzing naar het ABC – allways be closing – waar sales-bloedhond Alec Baldwin op hamerde in Glengary Glenn Ross.

Maar het klopt echt: als je op zoek gaat naar nieuwe mensen zodra er een gat valt in je organisatie, ben je te laat. De beste mensen aannemen begint met om je heen kijken, schrijft ze in Work. Elk gesprek waarin het klikt, opslaan. Elke opmerkelijke persoon die je tegenkomt, als recruiter bekijken: zou die bij ons passen? Maar allways be recruiting betekent ook, dat je bedrijf zich 24/7 bij alles wat het doet zal moeten laten zien als een aantrekkelijke plek om te werken.

 

Marketing voor werkgevers

Want dat is één van de key takeaways van bookazine Work: op de arbeidsmarkt is het geen kwestie meer van vacatures pushen, je zult de pull-factor moeten inzetten. Lok dat talent naar je zaak. Hoezo heb jij ‘werk in de aanbieding’? Je vráágt hulp, stelt filosoof Bas Haring. Zorg dat je op de radar komt, ook bij mensen die eigenlijk helemaal niet op zoek zijn naar wat anders, maar wel geschikt zijn om bij jou te werken.

Wat dat betreft kan de marketing van werkgevers nog wel een paar trucjes leren van online marketing en sales. En dat gebeurt ook, dankzij startups als Wonderkind, waarmee Lars Wetemans social media inzet om te zorgen dat zijn klanten die latente jobzoekers te pakken krijgt als ze niet op zoek zijn. De benadering van Homerun is ook verfrissend: laat zien waar je bedrijf voor staat, vertel je verhaal, dan komen de juiste mensen naar je toe. 

Cultuur is key

En dat verhaal draait om het belangrijkste thema als het om personeel gaat: cultuur. Onderzoeken hebben al vaak genoeg aangetoond dat een organisatie met een heldere, sterke cultuur beter presteert en kan werken als een magneet. Op klanten, maar zeker ook op personeel. Mensen werken namelijk niet in de eerste plaats voor zoveel mogelijk geld of status, ze willen onderdeel zijn van een club met een missie, waarin ze gewaardeerd worden en uitgedaagd.

Pieter Zwart: Het grote succes van Coolblue is onze cultuur

Klinkt dat wollig? Als Pieter Zwart van Coolblue het uitlegt, is het Rotterdams vanzelfsprekend. Coolblue heeft een droom van een merk neergezet, waarvan de waarden -‘flexibel’, ‘eigenzinnig’, ‘vrienden’, ‘gewoon, doen’ – een op een zijn doorgevoerd in de bedrijfscultuur. Volgens Zwart is die cultuur de basis voor duizend-en-een beslissingen. Ook voor wie aan te nemen van de 80.000 sollicitaties die Coolblue jaarlijks binnenkrijgt. Zwart daarover in Work: “Als je me vraagt wat het grote geheim achter Coolblue is, is het bedrijfscultuur. Niet de strategie. Want een webwinkeltje bouwen kan iedereen.”

Gelukkige werknemers

Cultuur is wat mensen trekt, en het zorgt dat ze zich ook graag blijven inzetten als ze eenmaal binnen zijn. “Cultuur is wat mij betreft de motor van een organisatie. Het zorgt voor een goed gevoel, voor vertrouwen, voor waardering”, zegt Gerrit Brouwer van het snelgroeiende onboardingplatform Appical in Work. Dat goede gevoel, daar kun je een chief happiness officer voor aan te stellen, zoals Evelien Veenman bij webshopbouwer Experius, want het geluk van je werknemers behoeft aandacht. En dat gaat verder dan een pingpongtafel en fingerfood tijdens de vrijmibo. Twee keer per maand maakt Veenman met elke collega een wandeling van een uur. “Daarin gaat het bijvoorbeeld over geluk of hoe het gaat op het werk, maar kan het net zo goed over je weekend gaan. Je gemoedstoestand staat centraal.”

De beste teams

Voor de goede orde: geluk, purpose en cultuur, noem het de softere kanten van het werkgeverschap/leiderschap, ze staan allemaal ten doel aan een organisatie die topprestaties levert. Dat je daarvoor optimaal moet samenwerken binnen teams, spreekt voor zich. En ook wat dat betreft zijn er nieuwe inzichten en startups die technologie inzetten om de juiste teams samen te stellen en perfect te laten samenwerken. Check de holacratische sessie bij Springest, de educatiemarktplaats van Ruben Timmerman die 100% zelfsturend is georganiseerd. En volg ook hoe Layar-oprichters Raimo van der Klein en Maarten Lens-FitzGerald met Teamily een analysetool ontwikkelen, die voor elk project een afgewogen team samenstelt. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Employee journey

Work volgt de hele employee journey, om maar een modieuze kreet te noemen: van werving en selectie via evaluatie (dat jaarlijkse functioneringsgesprek heeft zijn beste tijd gehad, feedback geef en krijg je continu) tot en met het afscheid. Een lastig en pijnlijk onderwerp, waar niet veel ondernemers graag over delen. Maar in #WORK kom je ze, naast experts die de do’s en don’ts van mensen ontslaan geven, ook tegen. En helaas, om met Roland Sars van Media Distillery te spreken: “Het went nooit helemaal.”