Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bloomreach doet overname, haalt 150 miljoen op en verwacht dit jaar unicorn te worden

Een investering van 150 miljoen dollar maakt Bloomreach, leverancier van software voor e-commerce, bijna tot unicon. Tjeerd Brenninkmeijer is vice-president bij het Amerikaanse bedrijf, waaraan hij in 2016 zijn scaleup Hippo verkocht. 'Een beursgang binnen 1 tot 2 jaar is een reële optie.'

E-commerce-specialist Bloomreach is weer een stapje dichterbij de door menig groeibedrijf felbegeerde unicorn-status: het Californische niet-beursgenoteerde concern doet een forse overname en krijgt een investering van 150 miljoen dollar. Bloomreach is nu 900 miljoen dollar waard en uitvoerend vice-president Tjeerd Brenninkmeijer verwacht nog dit halfjaar door de 1 miljard-grens te breken. ‘Als deze omzetgroei doorzet, worden we in het eerste of tweede kwartaal een unicorn. In het vierde kwartaal van 2020 draaiden we een recordomzet.’

160 nieuwe banen

De kersverse investering is afkomstig van durfkapitalist Sixth Street Growth. Een deel van het opgehaalde groeigeld steekt Bloomreach in productontwikkeling en het aannemen van 160 extra werknemers voor het einde van het jaar. Met een ander deel van de financiering bekostigt de Californische snelle groeier de overname van branchegenoot Exponea, uit de Slowaakse hoofdstad Bratislava. Hoeveel aandelen Bloomreach weg moest geven voor de investering en hoeveel het precies betaalde voor de overname, wil het bedrijf niet zeggen tegen MT/Sprout.

Na de overname werken er 530 mensen bij Bloomreach, aldus Brenninkmeijer. De onderneming krijgt er 250 nieuwe klanten bij, waarmee de klantenkring groeit naar 750 partijen. Het concern werkt in Nederland onder meer voor Albert Heijn, ING en Randstad. Samen zijn de klanten van Bloomreach goed voor 250 miljard dollar aan omzet.

Klantdata

Bloomreach levert software waar onder meer webwinkels hun productpagina’s mee kunnen personaliseren, analyseren en optimaliseren. Met de acquisitie van Exponea voegt Bloomreach daar een klantdataplatform voor marketing aan toe. Brenninkmeijer: ‘Wij weten alles van producten: welke kleur hebben ze, is het op voorraad en wat is de marge? Met het platform van Exponea voegen we een klantstuk toe. Dan kun je bijvoorbeeld alle mensen van 20 tot 40 jaar zoeken die vorig jaar een roos met Valentijn hebben gekocht, om ze allemaal een mailtje te sturen of ze een banner te laten zien met een boeket rode rozen.’

Samen met zijn compagnons Jeroen Verberg en Arjé Cahn verkocht Brenninkmeijer zijn (CMS-)softwarebedrijf Hippo in 2016 aan Bloomreach. Verberg is sinds vorig jaar ceo bij branchenoot Propellor, maar Cahn werkt net als Brenninkmeijer nog steeds bij Bloomreach. Hij is er inmiddels opgeklommen tot chief product officer. Alle drie de oud-compagnons wonen in Amsterdam, binnen een straal van 1 kilometer van elkaar. Bloomreach wordt geleid door CEO Raj de Datta.

Beursgang reëel

Brenninkmeijer verwacht dat een beursgang binnen 1 tot 2 jaar een ‘reële optie’ is voor Bloomreach, mits het beursklimaat goed blijft. ‘Het beursklimaat is nu heel gunstig en veel van onze partners zijn recent naar de beurs gegaan. Ik weet alleen niet hoelang het klimaat nog gunstig blijft. Sixth Street is gelukkig ook erg gericht op groei en wil graag meer investeren. We hoeven dus niet per se naar de beurs om verder te groeien.’

Veel werknemers willen na corona nog één tot twee dagen per week op kantoor werken

Bloomreach is door de coronacrisis een zogeheten ‘work from anywhere‘-bedrijf geworden, vertelt Brenninkmeijer, die zelf al een jaar lang vanuit huis werkt. Het bedrijf heeft zijn kantoor in Amsterdam daarom onlangs gesloten, om op zoek te gaan naar een nieuwe ruimte die geschikter is voor het houden van vergaderingen. ‘We hebben onze werknemers over het thema geënquêteerd en veel van hen willen na corona nog één tot twee dagen per week naar kantoor komen, vooral voor vergaderingen. Ons nieuwe, kleinere kantoor zal hier geschikt voor zijn: we zoeken er een met een open ruimte, vergaderruimtes en een grote coffee corner. Een tiende van onze werknemers wil na corona gewoon op kantoor blijven verschijnen. Ook dat kan bij ons. Ze hebben bijvoorbeeld kleine kinderen en wonen klein in Amsterdam.’

De 160 openstaande fte’s zijn door de nieuwe remote-strategie van Bloomreach dan ook niet-locatiegebonden, aldus Brenninkmeijer. ‘Ze mogen het werk overal uitvoeren. De afgelopen jaren zijn veel Oost- en Zuid-Europeanen naar Amsterdam verhuisd om voor ons te werken. Veel van hen zijn door corona terugverhuisd.’ Door de overname van Exponea krijgt Bloomreach er overigens wel een nieuw kantoor bij in Bratislava. Het bedrijf heeft ook kantoren in Silicon Valley, Bangalore en Londen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.