Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Startup van de Week Billy Grace loodst e-commerce door de datajungle

Startup van de week Billy Grace wil e-commerce makkelijker maken voor marketeers die worstelen met bergen data. De dienst trok ook de aandacht van angel-investeerders, waaronder de oprichters van Hyves en The Inner Circle.

billy grace mitch voskuilen
Billy Grace
Je leest nu: Startup van de Week Billy Grace loodst e-commerce door de datajungle

Wat is Billy Grace?

Marketingoptimalisatiesoftware voor e-commercebedrijven. De Amsterdamse SaaS-dienst wil marketeers zoveel mogelijk werk uit handen nemen. Door advertentiecampagnes te automatiseren en data over conversie, kosten en voorraden in één dashboard te combineren.

Marketing is een datagedreven spel geworden, met een veelvoud aan kanalen. Kwam je vroeger een heel eind met Google en Facebook, nu worden bedrijven ook geacht platforms zoals TikTok, Pinterest en Snapchat bij te houden. Ondertussen zorgen strengere privacyregels (cookies) en de volg-me-niet-knop van Apple voor onvolledige datasets. ‘Marketeers raken daardoor het overzicht kwijt’, zegt Mitch Voskuilen, een van de drie oprichters van Billy Grace.

De dienst ontwikkelde AI-software die data opschoont. Dat geeft bijvoorbeeld meer inzicht in hoe kopers verschillende producten combineren en welke kleur stoel het best verkoopt. ‘Op die manier willen we marketeers weer naar het creatieve gedeelte krijgen’, zegt Voskuilen. ‘Van meer uitvoerend naar controlerend. Zodat ze meer kunnen nadenken over brand building, slogans en visuals.’

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Deze ondernemers dingen mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier.

Wie zitten erachter?

Mitch Voskuilen (foto midden), Robin Friend (foto l.) en Tjadi Peeters (foto r.). Voskuilen en Friend leerden elkaar kennen bij een online recruitmentbedrijf. Twee jaar geleden stapte het duo daar uit om een digitaal marketingbureau CroudX te beginnen. De (AI-)marketingsoftware die ze daar bouwden groeide uit tot Billy Grace, een nieuw bedrijf dat volgens Voskuilen ‘vele malen groter’ kan worden.

Datawetenschapper Peeters sloot zich aan als derde founder, waarna de drie anderhalf jaar geleden begonnen met ontwikkelen. Het team van Billy Grace groeide naar inmiddels veertien mensen.

De startup kan een beroep doen op een aantal bekende business angels (die een onbekend bedrag inlegden). Daaronder zitten Hyves-oprichters Raymond Spanjar en Floris Rost van Tonningen, Patrick de Laive (The Next Web) en David Vermeulen (The Inner Circle).

Wie zitten erop te wachten?

Zo’n beetje elk e-commercebedrijf, zegt Voskuilen. Billy Grace ging onlangs live voor klanten die met Shopify werken. E-commerceplatforms zoals Magento en Lightspeed volgen als het goed is later dit jaar.

De startup richt zich op Nederland, maar kreeg ook aanvragen uit het buitenland. ‘We hebben nu klanten uit meerdere landen, van Koeweit tot Spanje. Veel daarvan komt via ons investeerdersnetwerk.’ Volgens de ondernemer zitten onder de klanten bedrijven met meer dan vijfhonderd werknemers. ‘Die halen met ons software in huis, in plaats van dat ze zelf iets moeten ontwikkelen dat niet uit kan.’

De dienst werd ook benaderd door een paar ‘grote spelers’ die e-commerce niet als kernactiviteit hebben. Zo doet de startup nu pilots voor bedrijven die online auto’s verkopen en testritten aanbieden.

Hoever is Billy Grace?

Na ruim een jaar testen is de dienst sinds twee maanden volledig operationeel, met tot nu toe zo’n vijftig klanten. Maar de startup laat bewust nog niet iedereen toe, zegt Voskuilen. ‘We krijgen extreem veel aanvragen en willen cherrypicken welke cases we oppakken. Enerzijds omdat we qua mankracht nog moeten groeien, anderzijds omdat je wil kiezen welke partijen je wil aansluiten om het systeem beter te kunnen maken.’

‘Je kan zeggen, we gooien de sluizen open. Maar we vinden het belangrijk dat elke klant een onboarding doorloopt en feedback kan geven. Met die klanten hebben we bijna dagelijks contact over het systeem en hoe we het beter in kunnen zetten. Wellicht durven we het over half jaar aan om in een keer duizend partijen aan te sluiten.’

Wat is het businessmodel?

Vooralsnog betalen gebruikers een vast bedrag per maand, gebaseerd op omzet. Exacte bedragen wil de startup niet noemen, maar volgens Voskuilen gaat het om een ‘symbolisch bedrag’. ‘Omdat we het zo belangrijk vinden om met bepaalde klanten cases op te bouwen.’ Het definitieve verdienmodel wordt straks een vast bedrag, aangevuld met variabele kosten gebaseerd op advertentiebudgetten.

Het stroomlijnen van data en het automatiseren van campagnes kan bedrijven 30 procent tot 120 procent meer rendement op hun marketingbudget opleveren, belooft de dienst. Potentiële ‘uplift’ is er ook voor bijvoorbeeld het aantal kliks op advertenties en het aantal bezoekers dat zulke campagnes oplevert.

Nog geld nodig?

Na het eerste rondje angel-kapitaal gaat Billy Grace op zoek naar een nieuwe investeringsronde, die naar verwachting 1 tot 2 miljoen euro wordt. Daarmee kan de startup zijn platform verbeteren en opschalen.

De precieze kapitaalbehoefte hangt samen met de groei in het komende half jaar. Voskuilen: ‘Daar verwachten we geen problemen mee, want dit product heeft zoveel potentie.’

Lees meer over startups: