Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Automatiseerder Klippa lust ook Amerikaanse documenten rauw

Documentscanner Klippa timmert sinds kort ook in de VS aan de weg met het automatisch verwerken van bonnetjes en facturen. Daarmee behaalt het Groningse bedrijf dit jaar een plek in de Challenger50.

klippa

Bekijk alle Challengers van 2020

Klippa
Wat: 
Automatiseren van administratief werk
Wie: Yeelen Knegtering, Robert-Jan Verheggen, Klaas-Jelmer Boskma, Mark Doggen en Jeroen Bobbeldijk
Sinds: 2015
Omzet: niet gedeeld
Werknemers: 31
Daagt uit: Papierwerk
Website: Klippa.com

Het Groningse Klippa maakt software voor het automatiseren en digitaliseren van de administratie: het scannen van bonnen en facturen, declaratieverwerking, identiteits-validatie en data-extractie, dat werk. Daar zijn toch al oplossingen genoeg voor? Klopt, maar de Groningers pakken het net even anders aan dan de rest.

API’s en SDK

Ze zorgen dat hun tools goed zijn te integreren in software van derden (inderdaad, met een API, en Klippa levert ook een handige SDK mee, voor de techneuten onder ons).

‘We geloven dat alles wat we doen schaalbaar moet zijn. Als bedrijf zijn we internationaal georiënteerd, we willen vanuit Nederland de hele wereld kunnen bedienen met ons team en onze producten. Maar onze producten zijn ook schaalbaar: niet gebonden aan lokale regulering en technisch prima in staat oneindige groei te ondersteunen’, zegt medeoprichter Yeelen Knegtering.

Coronagroei

Inmiddels bedient Klippa duizend klanten, waaronder VanMoof, Endemol en een (niet nader genoemd) bedrijf met 30.000 medewerker. Klippa is ook actief in Duitsland, Frankrijk en Spanje. Sinds deze zomer richt Klippa zich ook op de Amerikaanse markt, waar sport- en muziektempel Madison Square Garden in New York werd binnengehaald als eerste klant.

Het bedrijf gaat er ook in coronajaar 2020 vol voor. Een jaar waarin bedrijven vanwege de hygiënemaatregelen zo min mogelijk met papier willen werken, en alles op afstand moeten doen. ‘Door corona is er meer vraag naar digitalisering en automatisering dan ooit. Daarom investeren we nu flink in het uitbreiden van ons team en het uitbreiden van ons productportfolio. Zo kunnen we extra groei realiseren binnen deze veranderende wereld.’

‘Met corona is digitalisering een van de hoofdthema’s voor bedrijven wereldwijd. En dat is een eerste stap naar efficiënter werken. De volgende stap in efficiency is automatisering. Dit is waar machine learning om de hoek komt kijken en waar wij bedrijven in de vervolgstap mee helpen. Doordat er meer oog is voor digitalisering is er ook plotseling meer oog voor automatisering.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Amerikaanse markt

Klippa won eerder de ASN Bank Wereldprijs. Met funding van 1,2 miljoen euro, eerder dit jaar opgehaald bij onder meer Bizcuit Groep, kunnen de softwaremakers hun product verder ontwikkelen. Ook kochten ze begin dit jaar hun crowdfunding-geldschieters uit. Early stage-investeerders Valentijn Bras (Scoupy) en Patrick Grasso (Short Stay Group) zijn nog steeds aan boord.

‘We willen groeien op drie vlakken: onze dekking qua talen (en daarmee landen) gaan we uitbreiden tot 10 talen in de komende jaren. Daarnaast willen we onze bestaande producten doorontwikkelen tot nog hogere percentages aan automatisering. Tot slot willen we verbreden: Klippa moet een one-stop-shop worden voor al je documentstromen.’