Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Arts of ondernemer? Compendium Geneeskunde groeit naar 100.000 verkochte producten, buitenland lonkt

Geneeskundestudenten Veerle Smit en Romée Snijders presenteren deze week een nieuwe versie van hun lijvige boekwerk Compendium Geneeskunde, waarmee ze alle medische kennis bundelen in één uitgave. Met 100.000 verkochte producten en interesse uit binnen- en buitenland staan zij nu voor de keuze: arts worden, of ondernemer. 

Met welke lichaamshouding komt een patiënt met een longontsteking of iemand met rugklachten een wachtkamer binnen? Dat zijn twee van de afbeeldingen die worden gevisualiseerd in een nieuwe uitgave van Compendium Geneeskunde, de startup waarmee Veerle Smit (foto l.) en Romée Snijders alle medische studiestof bundelen.

Bestond de eerste editie nog ‘maar’ uit 4 boeken, de nieuwe editie die deze week wordt gelanceerd, omvat 5 boeken. De eerste uitgave kwam tot stand met een team van 100 vrijwillige studenten en artsen, bij de ‘2.0’-versie (1800 pagina’s) zijn 250 mensen betrokken. Zo konden ook hoofdstukken worden toegevoegd over kindergeneeskunde en huisartskunde en chirurgie.

Een team van illustratoren zorgde voor in totaal 1700 afbeeldingen. De nieuwe versie (179 euro) biedt zo een overzicht van alle basiskennis die je nodig hebt voor een 6-jarige studie geneeskunde.

Verkoopsucces

Smit en Snijders (vorig jaar in de Sprout 25 onder de 25) breidden hun webshop gaandeweg uit met scheurkalenders en pocketversies over deelonderwerp zoals neurologie en cardiologie. Sinds de start in 2016 werden in totaal 100.000 producten verkocht, vertelt Smit aan Sprout. De precieze omzet wil zij niet delen, maar op basis van het aantal verkochte producten lijkt de grens van een miljoen euro omzet al ruimschoots gepasseerd.

Ondertussen kwamen Smit en Snijders er achter dat hun boeken niet alleen worden gelezen door studenten maar ook door artsen, specialisten en verpleegkundigen. Dat is – met in Nederland alleen al 160.000 verpleegkundigen – een veel grotere doelgroep dan de twee ondernemers oorspronkelijk voor ogen hadden.

Ondernemen

De twee – Snijders is net klaar met haar studie, Smit zit in de afrondende fase – zijn qua ondernemerschap op een belangrijk keuzemoment beland: doorgaan als arts, of fulltime ondernemen?  “We zijn van huis niet bedrijfskundig”, zegt Smit, “maar we merkten dat we ons er wel steeds meer bezig mee moesten houden.” 

Smit en Snijders, die hun boeken willen vertalen naar het Duits en Engels, trokken ook naar het buitenland, waar zij ook grote boekenbeurzen zoals die in Frankfurt bezochten. “Dan merk je dat we veel willen, maar dat het juridische aspect best nog een uitdaging is. Je sluit dan deals met uitgevers waar we nog geen kaas van hebben gegeten.”

Overname

De twee Nederlandse ondernemers kregen al een paar overnamebiedingen, maar de twee willen de touwtjes niet te veel uit handen geven. Daarnaast strijk je bij een reguliere uitgever gemiddeld maar 10 procent per verkocht boek op, rekent Smit voor. En dat is te weinig voor een groot project als Compendium Geneeskunde, stelt zij. “We vinden dat zonde. We hebben hier met 250 mensen aan gewerkt, die allemaal zeer betrokken zijn. We willen een fiftyfifty-deal, want we zijn niet alleen auteur, maar ook uitgever.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De komende tijd doen Smit en Snijders qua operationele zaken, zoals marketing en klantendienst, een stapje terug. Er wordt gezocht naar een ervaren, commerciële medewerker die het boek succesvol kan helpen groeien in het buitenland.

Partner

Smit, die zelf kinderarts of arts op de spoedeisende hulp wil worden, heeft de knoop nog niet doorgehakt of ze zich toch fulltime op haar bedrijf wil storten. “Ik twijfel”, zegt zij eerlijk. “Het is een heikel punt waar we nu zitten: we zoeken een partner die dit soort deals kan gaan trekken. Het liefst een persoon die bij ons komt werken, die ervaring heeft met internationalisering en met name van boeken, distributie en marketingplannen in het buitenland. Als we er vol voor gaan, kunnen we binnen anderhalf jaar in het buitenland actief zijn.”